Annons:
Etikettkakor
Läst 476 ggr
Fransu
2018-11-04 16:49

Silviakaka

Jag tänkte baka silviakaka i veckan. Har aldrig bakat den förr. När jag letar recept så är alla olika. En del har vaniljsocker i både kakan och glasyren, andra bara i glasyren. Det är även lite olika bud på storleken på långpanna. Så ni som bakat silviakaka och den har blivit lyckad, vill ni ge mig receptet? 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Carmarino
2018-11-04 17:05
#1

Har inte själv bakat silviakaka, men min svägerska gör en otroligt god chokladsilviakaka. Hon gör den med vaniljsocker i både kaka och glasyr, i långpannan som hör till ugnen (den med höga kanter). Tror att 30 x 40 cm (eller aningen större) blir rätt lagom.

Uteslut kakaon bara, så blir det en vanlig silviakaka. 🙂

Ingredienser:
3 ägg + 2 äggvitor (= 5 ägg totalt; gulorna används till glasyren)
4 dl strösocker
4 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
(drygt 1 msk kakao)
2 dl kallt vatten

Glasyr:
150 g smör eller margarin
1,5 dl strösocker
1 msk kakao
¾ msk vaniljsocker
2 äggulor
ca ½ påse kokosflingor

Ugn:
175°C

Gör så här:
Vispa ägg, äggvitor och strösocker.
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao och rör försiktigt ner i smeten tillsammans med vattnet.
Smörj och mjöla en långpanna och baka ca 22 minuter.
Låt kakan svalna 5–10 min innan glasyren läggs på.

Glasyr:
Smält matfettet.
Blanda Socker, kakao och vaniljsocker och rör ner i matfettet.
Ta kastrullen från värmen och rör ner äggulorna.
Bred på glasyren på kakan och strö över kokosflingorna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
2018-11-04 18:11
#2

#1 Tack! Perfekt! Ska baka efter detta receptet. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
2018-11-04 18:14
#3

#2 Då får vi förhoppningsvis se bild på resultatet sedan? 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
2018-11-04 18:17
#4

#3 Ja, om jag lyckas lägga upp bild. Jag har haft problem med det. Har inte provat på ett tag nu. Men jag ska prova när jag har bakat kakan.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
2018-11-04 18:24
#5

#4 Håller tummarna. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: