Annons:
Etikettkakor
Läst 729 ggr
millan21
2018-10-30 14:02

Smaklös kanel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hoppas det är ok att jag ställer min fråga här.

Min kanel höll på att ta slut så jag köpte en ny. Och döm om min förvåning när den smakade - ingenting. Jag tänkte att jag måste ju ha fel på mina smaklökar men även doften är väldigt neutral och inte som kanel ska dofta. Jag hade en gnutta kvar av min gamla kanel så jag tog fram den och OJ vilken skillnad! Den både doftar och smakar kanel.

Jag vet inte vad som kan vara fel men denna är verkligen så smaklös. Det konstiga är att det står "äkta kanel" då ska det väl vara "äkta" och inget skräp? Ekologisk är den också. Märke "urtekram" Min gamla kanel stod inte "äkta" på men den är mycket godare och smakar kanel.

Jag bifogar bild på den smaklösa

Har ni varit med om liknande?

Annons:
Tant Grön
2018-10-30 14:26
#1

Har aldrig provat den äkta kanelen, men kanske är det så att den ar svagare. I Sverige använder vi en annan sorts kanel, minns inte vad den heter.

Carmarino
2018-10-30 15:03
#2

Den vi oftast använder i Sverige heter Kassiakanel och kommer från Kina och omkringliggande områden.
Äkta kanel heter även Ceylonkanel och kommer från Sri Lanka.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kanel

På den här sidan står bl.a. "Ceylonkanel från Sri Lanka är till exempel känd för sin lite mildare, sötare smak med citrustoner". Så det är nog därför du inte tycker att den smakar något.
https://kurera.se/darfor-ska-du-valja-ratt-sorts-kanel/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-10-30 15:04
#3

Du är för övrigt inte ensam om att tycka att den är smaklös. 🙂

http://taffel.se/blog/det-finns-ingen-akta-kanel


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

millan21
2018-10-30 15:11
#4

Ja jag ser nu att det mycket riktigt står Ceylonkanel på den smaklösa och Kassiakanel på den förra. Jag hade verkligen ingen  aning om att den som det stod "äkta" på skulle vara mindre smak på. Alltid lär man sig något nytt, men tråkigt med äppelpajen jag gjorde som nog lär smaka mindre haha.

Carmarino
2018-10-30 15:14
#5

#4 Vill du ha dig ett gott skratt (eller åtminstone smil) så läs gärna artikeln i #3. Lisa Förare Winbladh skriver väldigt roligt. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

millan21
2018-10-30 15:26
#6

#5😃 Ja hon satte verkligen huvet på spiken eller hur man säger haha, stämmer väldigt bra. Tur jag inte satte igång med kanelbullar också, det hade ju mördat bullarna med den där kryddan.

Annons:
Carmarino
2018-10-30 15:54
#7

#6 Du får kolla om du har några hipsters i närheten, och i så fall ge burken till dem. De brukar vara villiga att hoppa på alla nya trender, så de bryr sig säkert inte om att kanelen inte smakar något. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

millan21
2018-10-30 15:58
#8

👍

Caeli
2018-10-30 16:09
#9

Köpte vaniljpulver av samma tillverkare. Tyckte inte heller att den smakade någonting…

Carmarino
2018-10-30 16:14
#10

#9 Om du någon gång använder en vaniljstång (eller flera) kan du göra ditt eget vaniljpulver. Har du kokat den i någon vätska, skölj av den och låt den torka. Har du bara använt fröna, låt den torka. Mixa den sedan till pulver. Eller lägg den i ett par deciliter socker/florsocker några veckor. Mixa sedan sockret med vaniljstången så får du vaniljsocker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2018-10-30 17:08
#11

#10 Tack för tipset! Ska ta och prova det!😀

Carmarino
2018-10-30 17:40
#12

#11 Lycka till! 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: