Annons:
Etikettkakor
Läst 1916 ggr
Tant Grön
10/24/18, 11:46 AM

Gammaldags pepparkakor

Min farmor bakade en sorts pepparkakor som var annorlunda än dem man bakar idag. Dom var hårdare och mer kryddade. Tyvärr fick jag aldrig receptet. Kanske någon här kan ha något recept?

Annons:
Carmarino
10/24/18, 12:31 PM
#1

Kommer du ihåg vilka kryddor man kände smaken av?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
10/24/18, 12:36 PM
#2

Nej, vet inte. Minns bara att dom var kryddigare än dagens pepparkakor.  Och dom var ganska hårda. Min farmor gjorde dom inte bara till jul utan då och då under året.

Carmarino
10/24/18, 12:44 PM
#3

Svårt att säga. Såg de ut som vanliga pepparkakor (d.v.s. utstansade i olika former), eller var det skurna pepparkakor?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
10/24/18, 12:49 PM
#4

Hon stansade ut dom med rund form.

Carmarino
10/24/18, 1:30 PM
#5

Kan det vara citronpepparkakor med cedroolja kanske? Det står visserligen att man ska rulla dem till små kulor, men det kanske går att stansa ut dem  också.

http://kinnasblogg.blogspot.com/2006/12/runda-citronpepparkakor-frn.html

Kom nämligen att tänka på Kronans Cederpepparkakor när du beskrev dem. De är nämligen rätt tjocka, hårda och smakar ganska kryddigt av både ingefära och citrus. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
10/24/18, 3:23 PM
#6

Citronpepparkakor är det inte, dom smakade inte citron, och jag skulle tro att det skall vara nejlika och kanel i dom. Fast citronpepparkakorna ser väldigt goda ut, kommer nog att baka dom till jul.

Annons:
Carmarino
10/24/18, 3:39 PM
#7

Någon av de här kanske? De är snarlika, men ingredienserna skiljer sig åt lite.

https://www.tasteline.com/recept/mormors-pepparkakor/

https://www.dromhemochtradgard.se/baka-peggys-knackiga-pepparkakor/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/24/18, 3:52 PM
#8

Ytterligare några recept på olika sorters pepparkaksdeg (bl.a. glutenfri):

https://www.lyckasmedmat.se/blog/grundrecept-pa-pepparkaksdeg-klassiska-pepparkakor-n308


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
10/24/18, 5:28 PM
#9

Men vad snällt att du hittade dom länkarna. 👍Jag tror faktiskt att det kan vara de första, Mormors pepparkakor. Det liknar dom. Minns nu att hon hade grädde i och det kan ju vara farinsockret som gjorde smaken. 🙂

Carmarino
10/24/18, 5:34 PM
#10

Du får provbaka och se om de smakar likadant. Vi vill naturligtvis se bilder på pepparkakorna här på sajten. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
10/24/18, 5:39 PM
#11

Jo, det måste jag göra, men det blir närmare jul. 🙂

Carmarino
10/24/18, 5:44 PM
#12

Funderar på att göra dem själv, men då halverar jag nog receptet, för det verkar bli otroligt många pepparkakor av den degen. Förr i tiden så bakade man ju så att det skulle räcka till många kaffekalas under julhelgerna. 🙂

Har min mors gamla recept på ingefärspepparkakor, och det tog en hel dag att baka dem (plus att degen skulle röras ihop dagen innan). Hela familjen hjälpte till. Ett år räknade min mor hur många pepparkakor det blev av degen, och hon fick det till ca 900 stycken. De ska dock bakas ut lövtunt, så det var nog därför det blev så många.

Kan berätta att det inte fanns en pepparkaka kvar efter trettonhelgen. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
10/24/18, 5:48 PM
#13

När degen är färdig efter en natt i kylskåpet, så brukar jag dela den i tre, göra två rullar och slå in i folie och plastpåse och frysa. Den första bakar jag  ut till lusse, den andra till jul och den tredje till nyår.

Annons:
Carmarino
10/24/18, 5:52 PM
#14

Känner jag mig själv rätt (och det gör jag vid det här laget), så lär de där rullarna bli kvar i frysen till midsommar ungefär om jag skulle göra som du. 😃

Skivar du dem och bakar dem som de är, eller kavlar du ut dem och stansar med pepparkaksmått?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
10/24/18, 7:10 PM
#15

Jag kavlar, skivade är fusk. 😃

Carmarino
10/25/18, 12:24 PM
#16

👍

Tänkte mest för att du skrev att du gör rullar och fryser in. Är det inte enklare att göra platta rektanglar och frysa in? Då är det ju bara att börja kavla direkt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
10/25/18, 2:25 PM
#17

Vet inte, antagligen för att det går åt mindre folie med rullar.

Carmarino
10/25/18, 4:51 PM
#18

Aha. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lavine
11/7/18, 8:48 AM
#19

Nu har ni ju redan pratat om cedroolja, annars tycker jag att det klockrent låter som det. I min familj görs de inte med citronvariant, vad jag vet i alla fall. De är rätt hårda och riktigt peppriga och otroligt goda och "gammeldags". 🙂 Men det skadar ju inte att göra lite av varje i pepparkaksväg!

Tant Grön
11/7/18, 9:08 AM
#20

#19 Om du orkar så skulle jag gärna vilja ha receptet. 🙂

Annons:
Lavine
11/7/18, 9:16 AM
#21

#20  De görs inte i mitt hushåll så att säga, så jag har inte receptet, jag äter dem bara, haha. Men jag ska ha frågan i minne!

Tant Grön
11/7/18, 9:17 AM
#22

#21 Tack. 🙂

Lavine
11/7/18, 9:19 PM
#23

#20 Jag har inte receptet ännu, men är i stort sett säker på att det är recept nummer två här, Rånepepparkakor. Det syns också en bild på hur de ser ut. 

https://www.lyckasmedmat.se/blog/recept-pepparkakor-n113

Tant Grön
11/7/18, 9:40 PM
#24

#23 Det skulle kunna vara dom, jag får väl provbaka. Men en halv burk ingefära låter väldigt mycket???

Lavine
11/8/18, 8:05 AM
#25

#24 Oj! Det missade jag. Det måste absolut vara felskrivet, en burk kan ju vara ganska olika. Jag försökte googla nu men kom inte till något recept som var kompatibelt. Känns som att ingefäramängden är rätt viktig, jag forskar mer och återkommer.

Tant Grön
11/8/18, 8:50 AM
#26

# 25 Det kan ju vara så att burkarna var mindre förr.

Carmarino
11/8/18, 11:54 AM
#27

Hittade det här receptet, där det ska vara 2 msk mald ingefära:
http://ogonblickinorr.blogspot.com/p/ranepepparkakor.html

Har mailat Lyckas med mat och frågat hur mycket ingefära det ska vara i deras recept. De brukar vara rätt snabba på att svara, så vi får se vad de säger.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tant Grön
11/8/18, 2:28 PM
#28

Åh, tack vad snälla ni är. Får väl baka både dom och mormors pepparkakor.

Carmarino
11/8/18, 2:57 PM
#29

Kul. Vi ser gärna bilder på båda sorterna här när du bakat dem. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
11/8/18, 3:28 PM
#30

Ok, fast jag bakar dem inte samtidigt.

Carmarino
11/8/18, 4:59 PM
#31

Då får du visa bilder efterhand som du bakar dem. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/8/18, 5:10 PM
#32

#27 Nu har jag fått svar från Lyckas med mat. Det ska vara 2-3 msk torkad ingefära i deras recept på Råneåpepparkakor. De har uppdaterat receptet på hemsidan så nu är det rätt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
11/8/18, 5:11 PM
#33

Det skall jag göra. Synd man inte kan lämna smakprov via datorn, det blir nog i framtiden. 😃

Carmarino
11/8/18, 5:12 PM
#34

Ja, det hade varit något det. Fast då hade man väl fått baka enorma mängder om alla skulle ha ett smakprov. 😃

OBS! Se #32. Nu är receptet rätt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tant Grön
11/8/18, 5:28 PM
#35

Ok. Jättebra. Minns nu att farmor hade kryddburkar i plåt. Googlade och fick fram dessa: http://bluenessblogg.blogspot.com/2010/01/gamla-kryddburkar.html
Såg på en annan sida att en burk innehöll 20 gram. Dagens glasburkar innehåller minst 40 - 50 gram.

Carmarino
11/8/18, 6:36 PM
#36

20 gram mald ingefära är ca 2,6 msk (1 msk = 7,65 g). Så kanske det faktiskt ska vara en halv burk? Personligen hade jag nog valt 2 msk, för ingefärssmaken kan lätt bli för skarp i kakor.

https://www.recepten.se/info/ingefaera.html


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
11/8/18, 7:43 PM
#37

Jag provar nog med 2 msk. 🙂

Carmarino
11/8/18, 7:45 PM
#38

👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lavine
11/8/18, 10:01 PM
#39

Åh vad bra med uppdaterat recept! Jag tänkte sen att eftersom de fått receptet av en (förmodad) gammal råneådam, så är det säkert hennes recept rakt av, och hon vet vilken burk hon menar. 

Jag tänker själv baka dessa  í år bara för denna tråd, men jag kommer göra högst halv sats, 150 kakor är hyfsat mycket tycker jag!

Tant Grön
12/14/18, 10:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Nu har jag bakat Mormors pepparkakor. Dom blev inte riktigt som min farmors, men smakmässigt åt det hållet. Hade jag tagit i lite mer kryddor så hade det blivit perfekt. Men dom var för spröda. Min farmors var hårdare. Hur skall jag få dom så, mindre bikarbonat kanske? Mera mjöl? Kanske använde hon pottaska istället för bikarbonat?

Carmarino
12/15/18, 3:43 AM
#41

Så fina de blev. 🙂 Har för mig att pepparkakor brukar bli hårdare efter ett tag, men jag är inte säker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tant Grön
12/17/18, 6:24 PM
#42

#41 Tack. 🙂 Något hårdare blev dom, men inte mycket. Min mamma trodde att  dom blir hårdare med mer smör i. Nu har jag i alla fall väldigt goda pepparkakor, kanske till påsk. Har två degbitar i frysen.

Upp till toppen
Annons: