Annons:
Etikettermatig-bakningtemadagar
Läst 477 ggr
Carmarino
10/14/18, 11:41 AM

Räkmackans dag den 14 oktober

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det räkmackans dag. Det var längesedan jag åt en räkmacka, men det är en av de mackor jag tycker är godast.

På högstadiet hade jag matlagning som fritt valt ämne, och en gång skulle vi göra räkmackor. Det råkade bli en vecka då många var frånvarande av olika orsaker, vilket gjorde att vi som var där fick dela på "ett berg" av räkor. Våra räkmackor då var nog de största jag någonsin ätit.

Fast en gång när jag var på Öland kom det nära. Var i Grönhögen på södra Öland, och där serverades en räkmacka som nog var runt 10 cm hög. Den var både god och billig, så det är ett av mina särskilda matminnen.

Bild från Pixabay.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 9/21/21, 3:58 PM av Carmarino
Annons:
MonicaLagerquist
10/14/18, 12:07 PM
#1

Då får det bli en räkmacka till kvällen.😃

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
10/14/18, 12:21 PM
#2

Ja, annars kan man ju alltid testa att glida in på en. 😉😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
10/14/18, 5:03 PM
#3

#2 Jag mumsar nog hellre på den.Räkorna ligger i kylen för att tinas.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
10/14/18, 5:04 PM
#4

#3 Ja, det gör jag också. Det blir så kladdigt annars. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Travis D
10/18/18, 7:10 AM
#5

Min kompis fyller år då och jag brukar kalla henne räkmackan 😂😂😂 Visste inte att det var räckmackans dag på hennes födelsedag 😅

Carmarino
10/18/18, 8:55 AM
#6

Vilket sammanträffande. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
10/14/19, 9:28 AM
#7

Idag är det räkmackans dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/14/20, 2:38 AM
#8

Det är räkmackans dag idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/13/21, 6:42 PM
#9

Imorgon är det räkmackans dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/14/22, 4:16 AM
#10

Det är räkmackans dag idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/14/23, 1:24 AM
#11

Idag är det räkmackans dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: