Annons:
Etiketterallergivänligtveganskt
Läst 1051 ggr
oklart
2018-10-11 21:44

Vegan & Glutenfri

Jag ska ha födelsedagsfest om 1 månad och har 1 vegan och 1 glutenintolerant. Har redan fixat så dom får i sig middag men nu kommer dethär med efterrätt. Jag är en sånn som vägrar köpa fryst och färdiggjort så jag tänker baka varsin efterrätt till dom. Vi utan allergi och diet ska äta tårta och vill att dom också ska få någon slags minitårta, så bomba gärna med recept på vad man kan göra eller ge förslag osv.

Annons:
tlover
2018-10-11 21:48
#1

Jag gör en vegansk och glutenfri tårta varje år till min födelsedag. Det är dock ingen minitårta (eller något som de som inte äter specialkost vill missa).

Det är en chokladtårta med lite kaffesmak om det låter intressant

l'm back

DesK
2018-10-11 21:51
#2

På vegomagasinet finns det mycket bra, här är något som kanske kan passa 🙂

https://www.vegomagasinet.se/dekadent-chokladmoussetarta/

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2018-10-12 10:19
#3

Det finns ju egentligen ingen anledning att göra specialtårtor till de som är glutenintoleranta och/eller veganer när det finns så många goda tårtor som alla kan äta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

shia
2018-10-14 22:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Håller med ovan, tänk är ju inte så svårt å baka glutenfritt. Och vegan är ju bara söka ngt speciellt recept och pröva göra för alla =) alt att du gör flera mini tårtor (lägger in typ en halvsådär bild på typ minitårta/dessert jag gjorde för ngra veckor sedan. Tänk då kan du ju göra just de två gluten å vegan om det skulle behövas men ingen blir typ utpekad om du förstår.

leemland
2018-10-16 17:21
#5

Du kan göra prinsessbakelse till den glutenfria, rulltårta som du sedan piffar till lite. Egentligen kan du göra samma sak till den som är glutenfri  du bytar bara till ett glutenfritt mjöl/alternativ istället 🙂
Annars så gör du som någon nämnt tidigare att du gör hela din tårta allergi och dietvänlig 🙂 

Pavlova bakelse/tårta kan du göra till den som är glutenfri iaf, har själv inte koll på vad veganer äter och inte äter. 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Carmarino
2018-10-16 17:38
#6

Veganer äter inte ägg, så ska man göra pavlova får man göra den på aquafaba.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
oklart
2018-11-02 20:16
#7

#3 Jag har planerat andra tårtor som är omöjliga att göra veganska och glutenfria + det kommer bli ett helvete ifall jag ska servera det till alla eftersom mina vänner har mycket fördomar om veganism och tror inte att glutenfritt kan bli gott.  Det är en stor risk att dom inte äter tårta alls då, och jag orkar inte ta den kampen

Carmarino
2018-11-03 09:55
#8

#7 Okej, trodde du inte visste vad du skulle bjuda på, eftersom du skrev att du ville ha förslag och recept.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lavine
2018-11-07 08:41
#9

Jag tycker att denna botten låter god, baserad på kokos. Men jag har tyvärr inte smakat den. Valfri fyllning/topping.  http://www.veganstyle.se/?tag=glutenfri-tartbotten

Jag har själv gjort rawfoodtårtor vid några tillfällen, men det blir på sätt och vis ett rätt speciellt fika, lite väl "special" kanske, när alla andra äter vanligt sött och fluffigt. Har bland annat gjort en chokladtårta med kokosolja i (i glasyren kanske det var), men då måste man komma ihåg att ta den ur kylen i god tid för att inte oljan ska vara stenhård (läxa lärd! 😃 ).

Upp till toppen
Annons: