Annons:
Etikettkakor
Läst 1215 ggr
shia
2018-10-08 23:32

Gelatinfria marsmallows snabbt svar!!

Hej, ska till på onsdag baka gelatinfria marsmallows(kompis som är muslim). Prövade idag med ett recept med agar agar men gick åt skogen, tyckte jag gjort rätt men gick inte vispa vitt å vart som en pannkaka å segt å inte rätt.. Hittat man kan ersätta gelatinblad/gelatinpulver med gelesocker och undrar om detta skulle funka till marsmallows? Läste 1 msk gelatinpulver motsvarar 6 gelatinblad… I receptet ska det vara 2.5 msk = 15 gelatinblad. Hittade 1 dl gelesocker motsvarar 3 gelatinblad och 0,75 dl Socker. I detta fall skulle jag då behöva 5 dl gelesocker. Detta räknas då bort 3.75 dl från Socker jag annars skulle lagt till(;3.75 dl Socker i receptet) om jag fattat rätt?? Behöver snabbt svar!!

Annons:
Carmarino
2018-10-08 23:44
#1

Tror inte det går att göra marshmallows med gelésocker. Det blir inte riktigt samma sak.

Vilket recept använde du när du gjorde dem med agar agar? Hittade två olika recept som verkar välbeprövade. Det första behöver man inte vispa:
http://lyckans-smed.blogspot.com/2014/01/egna-gelatin-fria-marshmallows.html

Det andra ska vispas, och här behövs kikärtsspad:
https://www.facebook.com/GlutenfriaKakboken/posts/718644174922170:0


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

shia
2018-10-09 07:17
#2

Gjorde liknande recept, liknande beskrivning. Stod man ej behövde vispa men var inte i närheten av vitt eller fluffigt efter 10 min kokning, utan såg ut som om man gjorde vanligt å var jättekompakt

shia
2018-10-09 09:20
#3

Eller tror ni jag kan köra på vanligt recept men bara ersätta gelatinpulver med agar agar (alltså jag räknar ut hur mkt 1 tsk agar motsvarar i gelatinpulver)

Carmarino
2018-10-09 12:49
#4

Skulle nog inte chansa på det. Är inte säker på att det funkar. En sak vi fick lära oss när jag gick en "förberedande konditorkurs" var att inte använda färska äggvitor, utan pastöriserade, d.v.s. sådana man köper på flaska. Vi gjorde dock inte marshmallows, utan skumbollar (typ gräddbullar), men det är ju en form av marshmallows.

Ifall du vill testa så får du receptet här:

Ingredienser:
166 g äggvitor (Pastöriserade) inte färska
83 g vatten
2,76 g agar agar
367 g Socker
83 g glykos
Vaniljessens (kan uteslutas)

Arbetsbeskrivning:
Väg upp alla ingredienser.
Sjud vatten och agar agar tills agar agar har smält (se även instruktion på paketet).
Tillsätt Socker och glykos och koka upp till 115°C.
Börja vispa äggvitan till hårt skum när sockerlagen är ca 105°C.
Häll med tunn stråle och under fortsatt men långsam vispning ner sockerlagen i äggvitan tills smeten är ca 40°C.
Smaksätt eventuellt med vaniljessens.
Spritsa upp till toppar eller annan önskad form och kyl ca 1 timme.

Det är inte lätt att väga upp 2,76 g agar agar, men jag tror det är drygt en tesked.

Marshmallows ska ju pudras med florsocker, så du kan antingen bre ut smeten i en form som du pudrat med florsocker, och sedan pudra även ovanpå smeten.

Några tips om agar agar rent allmänt:
https://grongava.se/shop/product/agar-agar-gelatin
http://abrabakabra.blogg.se/2013/august/att-anvanda-agar-agar-istallet-for-gelatin-2.html


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

shia
2018-10-09 13:43
#5

Okej, men funkar det tro med vanliga äggvitor? När jag gjorde vanliga marsmallows hade jag inte ens äggvitorn?? Inte heller i denna. Men jag tror jag köper sirap, gelatinpulver och glykos(glykos sirap eller flytande glykos, eller är de samma sak?) prövar receptet du skrev ovan, funkar det ej så gör jag vanliga. Hur mkt "smet" vart det av receptet? Tänk ungefär hur stor form man ska he det i….

shia
2018-10-09 16:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Gjorde receptet#4 skrev men med vanliga äggvitor(färska) och vart superbra.! Nästan identiska med de jag gjorde för någon må sedan m vanligt gelatinpulver

Annons:
Carmarino
2018-10-09 17:21
#7

Så roligt att det blev bra. Hoppas att kompisen också gillar dem. 👍

Det var länge sedan jag gjorde dem så jag minns inte mer än att det blev ganska mycket smet. Vet inte varför det skulle vara pastöriserade äggvitor, men det var ju bra att det funkade med vanliga äggvitor också. Vad jag minns så blev "gräddbullarna" väldigt goda i alla fall.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: