Annons:
Etikettertårtortemadagar
Läst 903 ggr
Carmarino
2018-10-03 16:15

Gräddtårtans dag - första söndagen i oktober

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På söndag är det gräddtårtans dag. Lägg gärna in en bild på era gräddtårtor här.

Vill man vara ute i god tid så kan man baka bottnen redan nu, och frysa in. Det är bra att göra det, för det är lättare att dela den om den varit frusen först. Här är ett recept som jag tycker funkar bra:

Ingredienser:
4 st (250 g) stora ägg
2 dl (100 g) strösocker
1 dl (60 g) vetemjöl
1 dl (80 g) potatismjöl
2 tsk (10 g) bakpulver

Ugnstemp: 175°C

Arbetsbeskrivning:
Smörj en springform 20 eller 24 cm i diameter. (Bottnen blir högre med den lilla springformen.)
Vispa ägg och strösocker poröst. Man ska se spår efter vispen i smeten när den är klar.
Sikta vete- och potatismjöl väl med bakpulvret, vänd ner i äggsmeten och blanda väl.
Häll smeten i springformen.
Baka i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter.

Låt svalna, plasta in och förvara i kyl eller frys åtminstone till dagen efter.
Det är lättare att dela tårtbottnen om den varit frusen först.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2021-09-21 16:00 av Carmarino
Annons:
Carmarino
2018-10-07 12:07
#1

Idag är det gräddtårtans dag. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-10-06 12:56
#2

Gräddtårtans dag idag. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
2019-10-06 22:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
Shia1
2019-10-06 22:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
Shia1
2019-10-06 22:06
#5

Hur man lyckas misslyckas m både tårtbotten(2ggr dessutm å fyllning😅 men räddar upp. Trodde botten var klar, tog ur, vände formen å vips var hela smeten ute-var smet å färdig blanda. Tryck ihop å så in igen i 20 min. Sen när man skär blir det fel s p man får lov att göra ett hjärta ist😅 Å fyllningen var huuur rinnig som helst-in i frysen fem min så var det en perfekt konsistens på moussen!

Shia1
2019-10-06 22:06
#6
Annons:
Carmarino
2019-10-07 10:06
#7

Det är hemligheten för att bli en bra konditor - att kunna rätta till ett misstag. Precis sådant som juryn i Hela Sverige bakar gillar. Tårtan blev ju hur bra som helst trots misstagen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-10-04 02:19
#8

Idag är det gräddtårtans dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-10-03 03:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Det är gräddtårtans dag idag. Har tagit ut en bit av den himmelska jordgubbstårtan från frysen, så att den hinner tina till i eftermiddag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2022-10-02 02:16
#10

Gräddtårtans dag idag. Har ingen tårta hemma och kommer inte att baka någon heller, så det blir inget firande för mig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2023-10-01 02:21
#11

Idag är det gräddtårtans dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

millan21
2023-10-01 19:56
#12

Vilken jättefin tårta i #0 Ser helt fantastisk ut!
Skulle aldrig våga mig på att försöka göra en gräddtårta. Känns som ett alldeles för stort projekt för mig. Skulle ta hur många timmar som helst haha.

Jag får vänta på kladdkakans dag istället och satsa på det😃

Carmarino
2023-10-02 02:07
#13

#12: Det är min svägerska som gjort den. Hon jobbade på konditori i yngre dagar. 😊

Själv är jag inte så bra på tårtor, även om jag gjorde en rätt fin när jag gick en "förberedande konditorkurs". Av någon anledning fotograferade jag inget av allt det jag bakade då. 😖

Kladdkakans dag är den 7 november, så du behöver inte vänta så länge. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: