Annons:
Etiketterverktygtillbehör
Läst 1997 ggr
emeliiiiieee
9/8/18, 1:27 PM

Vattenbad

Ska baka en hallonbrownie tårta men marängkrämen ska värmas i vattenbad. Har ingen värmetålig skål dock. Vad kan man göra då?

Annons:
Maria
9/8/18, 1:29 PM
#1

Har du inte kastruller i olika storlek så att du kan ha en liten i en större så att säga?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emeliiiiieee
9/8/18, 1:31 PM
#2

#1 Jo det har jag men tänkte inte så långt haha

Maria
9/8/18, 1:33 PM
#3

😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
9/8/18, 2:22 PM
#4

Har du ingen köksassistent med metallskål? Marängen ska ju vispas kall efteråt, så har du en assistent rekommenderar jag att du använder den skålen. Då kan du bara torka av skålen när du vispat färdig över vattenbad, och sätta den direkt i assistenten och fortsätta vispa.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

emeliiiiieee
9/8/18, 2:31 PM
#5

#4 Nä har ju inte det :/ Testar med kastruller sen vanlig elvisp. Funkar det inte så får jag fråga grannen om jag får låna deras assistent :)

Carmarino
9/8/18, 2:38 PM
#6

#5 Det funkar med vanlig elvisp, men jag hoppas du har bra ork i armarna - eller någon som kan avlösa dig. Nu är det ett tag sedan jag gjorde varmvispad maräng, men jag har för mig att det tog totalt runt 15 minuter.

Gjorde aldrig smörkräm, så där får du nog lägga till ytterligare några minuter, och jag misstänker att det är ganska tungt att vispa ner smöret. Pustar

Så jag skulle nog rekommendera att du frågar grannen om lån av assistenten redan nu. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
emeliiiiieee
9/8/18, 2:52 PM
#7

#6 Ja jag tänkte precis på det jag med. Jag frågar grannen om jag får låna, tror det blir lite tufft annars :)

Carmarino
9/8/18, 3:05 PM
#8

#7 Det tror jag med. Glad

Lycka till! 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

emeliiiiieee
9/8/18, 3:08 PM
#9

#8 Tack! Slänger upp en bild sen när den är klar(om jag lyckas nu då) 👍🏼

Carmarino
9/8/18, 3:13 PM
#10

#9 Det ser vi fram emot. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

emeliiiiieee
9/8/18, 7:03 PM
#11

Kunde inte låna grannens assistent idag så får göra marängsmörkrämen imorgon! Bottnarna är dock klara :)

Carmarino
9/8/18, 8:37 PM
#12

Är det sockerkaksbottnar så mår de bra av att ligga i frysen ett tag. Fast det är nog lite för sent för det nu. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

emeliiiiieee
9/9/18, 10:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Inte min finaste skapelse men den går nog att äta… Hoppas jag 😂

Annons:
Carmarino
9/9/18, 11:18 AM
#14

Den är ju inte direkt lik Linda Lomelinos tårta, men hon är ju proffs och har bakat hur många tårtor som helst. SkämtarTror säkert att den är god ändå. Du får berätta när du smakat. Tummen upp

Det ser ut som och marängsmörkrämen har skurit sig. Här är två sidor som tipsar om hur man gör om smörkrämen skär sig:

https://hannasbageri.se/bakverk/radda-smorkram-som-skurit-sig/

http://lenaryhnellandersson.blogspot.com/2014/07/marangsmorkram.html (Hon som har denna sida är med i årets Hela Sverige bakar.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

emeliiiiieee
9/9/18, 7:02 PM
#15

#14 Jo såg att den skar sig precis när jag la på smörkrämen på bottnarna. Menmen, den gick att äta och var supergod, det som är huvudsaken :) Ska definitivt göra den igen :)

Carmarino
9/9/18, 7:04 PM
#16

#15 Smaken är det viktigaste. Det är bättre att en tårta är ful men smakar jättegott, än att den är jättevacker men smakar pappkartong. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: