Annons:
Etiketttårtor
Läst 682 ggr
IceTee
9/6/18, 4:36 PM

Födelsedagstårta i september: slut på ideér

Att köpa frukter och bär som är i säsong är både bra för miljön och plånboken. Två saker jag verkligen försöker värna om, speciellt just nu.
Ska baka en tårta till i övermorgon och har helt slut på ideér. Försöker kombinera choklad, någon frukt i säsong (äpple, päron, och plommon känns mest aktuella), och inte för mycket grädde. Hittade dessutom en arom jag köpt och glömt bort med smak av mango och lime. Svårt att kombinera dock.

Vanligtvis hade jag köpt inlagda persikor och gjort en mousse till en browniebotten, men känner att jag vill leka med färska frukter (dessutom bakar jag den tårtan ett par gånger om året och börjar tröttna)

Vad har ni för tips? Jag är inget geni i köket, men är inte helt helt okunnig.

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Carmarino
9/6/18, 6:12 PM
#1

Hittade faktiskt en tårta med både äpplen, päron och plommon i Allt om mats Datakokboken. Den långa listan med ingredienser och hur man gör kanske avskräcker, men jag tror faktiskt inte den är så svår att göra.

Tuttifruttitårta med plommon

Tuttifruttitårtan garneras med plommon och hallon. Äpple, plommon och päron kokas ihop till en god kompott som sedan används till fyllning. Den kan också bakas i en lite större form ca 24 cm i diameter - minska då gräddningstiden med 5 min. Om du väljer att göra den lite större tårtan behövs ytterligare 1 dl vispgrädde.

Det här behövs till 8 bitar:

Bottnar
3 ägg
2,5 dl strösocker
75 g smör
1 dl mjölk
2,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemumma, kärnor, stötta
1 tsk bakpulver

Tuttifruttifyllning
2 päron
1 äpple
3 plommon, skållade och skalade
1 dl strösocker
0,5 dl vatten
3 msk äppeljuice, koncentrerad, till bottnarna

Gelé
2 gelatinblad
1,5 dl vatten
1,5 dl strösocker
1,5 msk honung

Chokladvaniljkräm
2 dl mjölk
0,5 dl vispgrädde
0,5 vaniljstång, eller 1 msk vaniljsocker
3 äggulor
0,5 dl strösocker
2 msk maizena majsstärkelse
1 tsk smör
50 g mjölkchoklad

Garnering
4 dl vispgrädde, vispad
5 plommon
100 g hallon

Gör så här:

1. Tårtbotten: Sätt ugnen på 175°. Vispa ägg och Socker, smält smöret och häll mjölken i smöret. Blanda alla torra ingredienser.

2. Häll smör och mjölk i äggsmeten, sikta i de torra ingredienserna. Vispa allt till en homogen smet. Häll smeten i en smord och bröad vanlig sockerkaksform, ca 20 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 45 minuter.

3. Tuttifruttifyllning: Skala päronen och äpplet. Kärna ur plommonen. Skär all frukt i små tärningar och koka under lock med Socker och vatten ca 20 minuter.

4. Gelé: Blötlägg gelatinet 5 minuter i kallt vatten Koka vatten, Socker och honung i en kastrull utan lock till ca 2 dl återstår. Ta upp gelatinet och lägg ner det i den heta sockerlagen och låt det smälta. Låt svalna i rumstemperatur. Om du gör den lite mindre tårtan kanske all gelé inte går åt.

5. Chokladvaniljkräm: Koka upp mjölk, grädde och vaniljstång. Vispa äggulor och Socker. Skrapa ur vaniljfröna i gräddmjölken. Häll gräddmjölken över äggulorna. Rör ut majsstärkelsen med lite vatten. Ställ tillbaka äggvispet på plattan och häll i redningen. Vispa och värm till 85°. Ta av från plattan och rör i smöret. Smält chokladen över vattenbad eller i mikrovågsugn och blanda den med den varma vaniljkrämen. Kyl i vattenbad.

6. Montering: Dela kakan till 3 bottnar. Ringla eventuellt äppeljuice på bottnarna om du vill ha lite saftigare tårta. Varva bottnarna med tuttifruttifyllning och chokladvaniljkräm.

7. Garnering: Skär plommonen i klyftor, lägg dem högst upp tillsammans med hallonen. Häll på gelén. Spritsa grädde på kanterna och runt frukten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/6/18, 6:15 PM
#2

Annars kanske en chokladäppelkaka kan passa? Även den från Datakokboken.

Chokladäppelkaka

Till kaffet har vi bakat två äppelkakor. Den ena med vit choklad och den andra med mörk. Den ljusa kakan smakar inte lika mycket choklad som den mörka men får en krämig och fin konsistens. Av någon anledning tar den längre tid i ugnen. Servera med lättvispad grädde, gärna smaksatt med lite calvados eller konjak. Varje kaka räcker till ca 12 bitar.

Det här behövs till 1 kaka:

200 g smör
200 g choklad, mörk eller vit av god kvalitet 
4 ägg
2,5 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl, 150 g
1 tsk kanel
1 tsk bakpulver
2 äpplen
0,5 dl valnötter, grovt hackade 

Tillbehör:
lättvispad grädde

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en rund form, ca 24 cm i diameter.

2. Smält smöret i en kastrull. Ta den från spisen och lägg i chokladen i bitar. Rör sakta tills den smälter.

3. Vispa ägg och Socker pösigt. Rör ner mjölet blandat med kanel och bakpulver. Rör ner chokladsmöret.

4. Häll smeten i formen. Skala och kärna ur äpplena och skär dem i klyftor. Stick ner dem i smeten. Strö över valnötterna.

5. Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 minuter för den mörka chokladen och 50-60 minuter för den vita. Den ska vara lite lös inuti. Lägg gärna över lite folie mot slutet på den ljusa kakan.

6. Låt kakan kallna och stå i kylen före serveringen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

IceTee
9/6/18, 6:25 PM
#3

Tack så jättemycket! Det fina med tårtor är att man ju kan ta inspiration lite här och var och blanda

Medarbetare på Skor iFokus

Carmarino
9/6/18, 6:40 PM
#4

Ja, du behöver ju inte göra exakt de tårtorna, utan ta de bitar du tycker verkar bra. 🙂

Du får väldigt gärna visa foto här när din skapelse är klar. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: