Annons:
Etiketttemadagar
Läst 1065 ggr
Carmarino
8/20/18, 3:47 PM

Honungens dag den 20 augusti

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det honungens dag. Brukar ni använda honung när ni bakar? Jag gör det ibland, och det händer att jag har det i glass och kola också. Dessutom har jag alltid en tesked honung i teet morgon och kväll.

Om ni tittar noga på etiketten på burken med vitklöverhonung, så står det Bäst före dec 2017. Det stämmer inte. Smakade på den imorse och den är fortfarande lika god. Den har bara skiktat sig en aning, men det räcker att man rör om lite för att den ska blandas igen.

Man hittade honung i farao Tutankhamuns grav i Egypten. Den var fortfarande ätbar.

http://lyckans-smed.blogspot.com/2014/08/honung-atbar-aven-efter-tretusen-ar.html


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Jag har skrivit tidigare om den fantastiska Manuka -honungen , som kan bota sjukdomar orsakade av antibiotikaresistenta bakterier . Även hel...
  • Redigerat 9/21/21, 3:46 PM av Carmarino
Annons:
Åsa S
8/20/18, 4:23 PM
#1

Jag har det främst på morgongröten, rostat bröd och pannkaka + i yoghurt, Har ätit honung som var runt 10år och fortfarande fin, min morfar gjorde den finaste honungen den stelnade aldrig den sista burken jag hade från honom tog jag bara lite av varje år så den räckte länge men var fortfarande fin i slutet så det är fånigt med bäst föredatum på honung

Carmarino
8/20/18, 4:27 PM
#2

Tror att det är tvång på att det ska finnas bäst-före-datum, men det behövs inte på varken honung eller Socker. Tyvärr är det nog många som inte vet det, utan slänger honungen utan att smaka på den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
8/20/18, 4:41 PM
#3

Jag älskar honung, har den i motgonteet varje dag och använder honung när jag bakar och fermenterar. Det är tvång på datummärkning, vilket blir lite löjligt med bl a just honung och Socker. Minns att jag som barn gjorde choklad på cacaopulver som var från innan andra världskriget.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
8/20/18, 4:46 PM
#4

Ja, vissa livsmedel har nästan obegränsad hållbarhet, så det gäller att använda våra sinnen - syn, lukt och smak - innan vi slänger mat.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
8/21/18, 3:34 PM
#5

Använder inte mycket honung, men har alltid en burk hemma. Köper av en biodlare i närheten, så det finns ingen datumstämpel.

Carmarino
8/21/18, 4:00 PM
#6

Den stora enkilosburken på bilden är också köpt av en lokal biodlare, men han sätter tydligen ändå bäst-före-datum på burkarna. Har dock inte kollat om han gjort det de senaste åren.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Fransu
8/30/18, 2:51 PM
#7

Missade helt honungens dag. Men jag har ofta honung i teet. Väldigt gott att ringla över yoghurt också. Jag gillar honung och försöker alltid köpa honung som kommer från närområdet där jag bor. Den måste åtminstone vara svensk.

Idag handlade lite efter jobbet. Jag satte en sån där nästa- kund- pinne efter mina varor. När jag gjorde det såg jag att kvinnan bakom mig hade tre stora burkar honung så bandet. Det enda hon skulle köpa. Så när jag såg tråden tänkte jag genast att det var honungens dag idag eftersom kvinnan köpte så mycket honung. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
8/30/18, 3:01 PM
#8

Hon kanske tog fel på 20:e och 30:e augusti. 🙂

Har rätt mycket honung hemma, så jag funderar på att testa lite oftare att använda det när jag bakar. Får kolla upp lite hur man kan byta ut sockret mot honung.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/20/19, 9:15 AM
#9

Idag är det honungens dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
8/20/19, 10:33 AM
#10

Vad lustigt, jag köpte flytande honung idag som jag ska ha till yoghurt. Passade ju bra att det är honungens dag. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
8/20/19, 12:17 PM
#11

👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/20/20, 12:18 AM
#12

Det är honungens dag idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/20/21, 3:57 AM
#13

Idag är det honungens dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
8/20/22, 3:28 AM
#14

Det är honungens dag idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/20/23, 3:31 AM
#15

Idag är det honungens dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Åsa S
8/20/23, 8:11 AM
#16

Hade rikligt med nyslungad honung på gröten i morse, den är ju bara såhär i 2-3v och den slungades i onsdags kväll det är inte alltid man hittar såhär färsk honung, den smakar ju inte alls som den rinnande honungen i handeln som är behandlad och ibland uppblandad för att hålla sig rinnande.

Carmarino
8/20/23, 8:30 AM
#17

#16: Det låter gott. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zefirka
8/23/23, 4:37 PM
#18

Hört något om att honung aldrig blir dåligt, eller i alla fall inte på länge.😉

Konstigt varför man då har ett bästföredatum på så "kort" tid 😅


Mvh. / Zefirka

Hon/henne

Medarbetare på barnens, akvarium, skojigheter och vänskap ifokus


Carmarino
8/23/23, 4:46 PM
#19

#18: Ja, som det står i #0 så var honungen i Tutanchamons grav ätbar även efter 3000 år. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Åsa S
8/23/23, 5:06 PM
#20

#18 Det finns många livsmedel som kan hålla i evighet men som jag antar måste ha bäst föredatum pga av något regelverk ex. salt.

Jag hade en burk av morfars honung som smakade jättebra även 10år efter han dött.

Annons:
Upp till toppen
Annons: