Annons:
Etikettrecept
Läst 4884 ggr
Madelone
2018-07-09 12:38

Vad kan jag göra med alla bigarråer?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er. 

Min pappa kom förbi sent i går med massor av bigarråer. Har gett bort till granar men vi sitter fortfarande med massor av bigarråer och vi kommer inte kunna äta upp allt. Funderingar på att lägga in lite. Men undrar om det är någon som har lite förslag på vad jag kan göra med allt.  Och kanske vill dela med sej av lite recept? :)

Annons:
Gronstedt
2018-07-09 12:44
#1

Ungkarlssallad. Lägg dem i en burk och häll sprit över. Med tiden kommer de att smaka allt mer av bittermandel, så prova lite ibland tills smaken är lagom. Ät bären med grädde och drick upp spriten 🙂.

Eller safta. Lägg i saftmaja och tryck sönder, ånga saften och frys in utan att sockra. Eller sockra och konservera på traditionellt sätt och tappa på flaskor.

Torka. Kläm ut kärnorna. Om de är mycket saftiga, låt ligga i durkslag ett tag så den värsta saften droppar av. Torka i ugn eller torkapparat.

Eller langa hit dem 😛.

Maria
2018-07-09 12:51
#2

Hittade denna länken.

https://www.ica.se/recept/korsbar/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-07-09 12:52
#3

Här kommer ett recept på syltade körsbär

https://www.dansukker.se/se/recept/syltade-korsbar.aspx

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
2018-07-09 12:59
#4

Torka, det blir som russin med en god körsbärssmak. Går att använda i stället för russin i müsli eller till bak eller äta som godis.

Carmarino
2018-07-09 13:55
#5

Oj, vad gott det ser ut! 🤤

Lyckliga du som fått så mycket bigarråer, men jag förstår att det kan vara svårt att göra av med allt. Har du plats i frysen så kan du frysa in dem. Hittade det här på Viktväktarnas hemsida:

Färska körsbär kan förvaras i kylen i upp till två veckor men håller endast några dagar i rumstemperatur. Eftersom de lätt blir stötta bör man förvara körsbären i flata skålar snarare än i stora påsar för att på så vis sprida vikten. Man kan även frysa körsbären, med eller utan kärnor, på ett bakplåtspapper. När de väl är frusna kan du lägga över dem i en plastpåse i väntan på att de ska användas. Även om vissa påstår att ett gem är det bästa redskapet för att kärna ur körsbär så avlägsnas kärnorna effektivast med särskilda körsbärsurkärnare som antingen hålls i handen eller ställs på köksbänken.

Där finns även några recept på olika saker man kan göra med dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-07-09 14:48
#6

Hittade förresten det här receptet, som jag tycker låter väldigt gott.

https://brinkenbakar.ellematovin.se/blondies-med-korsbar-och-choklad/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Madelone
2018-07-09 18:47
#7

Tack för alla typs :)

Upp till toppen
Annons: