Annons:
Etiketttårtor
Läst 1381 ggr
Carmarino
2018-07-07 15:31

Potatistårta med citronsås

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade det här receptet i nr 37 av tidningen Idun från den 14 september 1905 (sista sidan). Har "översatt" det till lite mer modern svenska. Tårtan är glutenfri, om man använder glutenfritt ströbröd till formen. Vill man inte ha vin i glasyren och såsen så går det säkert att ersätta det med t.ex. äppeljuice, cider (eller vatten).

Potatistårta med citronsås
för 12 personer

Ingredienser:
100 g smör
300 g strösocker
3 ägg, delade i gulor och vitor
150 g kokt, kall, riven potatis
150 g skållad och mald/riven sötmandel

Till formen:
10 g (½ msk) smör
2 msk ströbröd

Glasyr:
1 msk franskt vin
2 tsk citronsaft
100 g strösocker

Citronsås (för 6 personer):
1 liten citron
1 ½ dl florsocker
1 ½ dl vitt, franskt vin
1 ½ dl vatten
5 äggulor
2 dl vispgrädde

Ugn:
175°C

Gör så här: 

Potatistårta:
Vispa smöret med sockret och äggulorna tills det är ljust och fluffigt (½ timme för hand).
Vispad äggvitorna till hårt skum.
Blanda ner potatisen, mandeln och äggvitorna.
Massan hälls i en väl smord och bröad form och gräddas i ca 40 minuter.
Ta tårtan ur ugnen och låt den stå 10 minuter, innan den stjälps upp.
När tårtan är kall glaseras den och serveras med citronsås.

Citronsås:
Skrubba citronen i ljummet vatten och och torka den.
Riv citronskalet fint över sockret och pressa ut saften.
Sockret, citronsaften, vinet, vattnet och äggulorna blandas i en kastrull och blandningen får sjuda under kraftig vispning tills såsen är tjock.
Ta av kastrullen från värmen och fortsätt vispa tills såsen är kall.
Vispad grädden till hårt skum och vänd ner den i såsen.
Häll såsen i en såsskål och servera till tårtor eller bakelser.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-07-07 15:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är receptet på citronsåsen också. Det är delat på två delar, eftersom det var i två spalter i tidningen. Här är första delen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-07-07 15:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och andra delen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
2018-07-07 16:06
#3

Vispa för hand det gjorde min mor, innan hon äntligen fick en hushållsassistent - ca 1965. 👍
Det var ett slitgöra med vispandet.

 🥵

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vallhund
2018-07-07 16:12
#4

Har du provat, låter smaskigt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Carmarino
2018-07-07 16:14
#5

#3 Ja, det är inget jag gör frivilligt.

Har ett gammalt recept som jag fått av min mor, som fick det av sin mor. Båda två tyckte att kakan var jättegod, men de bakade inte den särskilt ofta, eftersom äggen och sockret skulle vispas i ca 10 minuter. Numera gör jag den lite då och då, för det är betydligt enklare att vispa med elvisp. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-07-07 16:17
#6

#4 Nej, inte än. Hittade receptet för en stund sedan.

Funderar faktiskt på att baka den, men det är inte säkert att jag gör citronsåsen till - eller glasyren. Tycker glasyr är alldeles för sött. Måste dock köpa potatis först. Det funkar nog inte med färskpotatis. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Pyttelite
2018-07-07 23:37
#7

Jag är nog mer än nördig - gillar att läsa gamla recept och fundera över smaker och kombinationer. Undrar om glasyren kommer att vara så söt med både citron och vin - stod det om det var rött eller vitt? Misstänker att det ska vara samma vin som i såsen. Vi gjorde mycket vinskumssås förr i tiden fast vinet var utbytt mot cider.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2018-07-08 09:35
#8

Gillar också att läsa gamla recept. Har ju fotograferat av en hel del recept från Cajsa Wargs kokbok, och jag planerar att lägga ut fler av dem här så småningom.

Till glasyren står det bara franskt vin, men till såsen står det "hvitt, franskt vin". Tror att det ska vara samma vin i bägge, för det blir nog inte så gott med rött vin i glasyren.

Eftersom det bara ska vara en matsked vin och en tesked citronsaft till ett hekto Socker i glasyren så tror jag att den blir väldigt söt, men kanske syran i vinet och citronen räcker för att ta bort det söta.

Tack för tipset om cider. Har skrivit till det i #0.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
2018-07-09 08:15
#9

Märkligt att vinet ska vara franskt.
Det finns utmärkta tyska vita viner.
🤔🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vallhund
2018-07-09 08:48
#10

Gå säkert att byta ut mot  cider.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Pyttelite
2018-07-09 09:36
#11

#9 Jag misstänker att det faktiskt finns en skillnad med tanke på när receptet är skrivet. Franska vita viner var antagligen menat som ett torrt vitt vin medans ett tyskt vitt vin ofta hade en viss sötma. Torra tyska viner är ett modernt påfund sen finns det naturligtvis många fina söta franska viner också.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2018-07-09 10:05
#12

#9 Dricker sällan vin, men om jag gör det så föredrar jag tyskt eftersom jag inte tycker om torra viner. Tror samma som Pyttelite, att anledningen till att de skriver att det ska vara franskt vin är att det ska vara torrt.

Ska köpa potatis idag, och jag har en liten flaska äppelcider hemma, så jag kommer att testa att baka kakan. Tror dock inte jag hinner göra det förrän i slutet av veckan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-07-13 15:37
#13

Nu har jag åtminstone kokat potatis till kakan, så jag ska försöka hinna baka den imorgon. Fast jag kommer inte att göra varken glasyren eller citronsåsen. Får hoppas att den är god att äta ändå. Tummen upp


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Farwuq
2018-07-13 19:14
#14

Skriv gärna och berätta hur det gått. 
🎂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Carmarino
2018-07-13 19:34
#15

Det kommer bilder när den är klar. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-07-14 11:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Nu har jag bakat kakan. Började med att vispa äggvitorna och röra ihop övriga ingredienser.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-07-14 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Sedan blandade jag ner äggvitan i potatis-/mandelsmeten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-07-14 11:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Det stod inget mått på formen i receptet, så jag använde en som var 20 cm i diameter. Bröade formen med mandelmjöl. Använde även mandelmjöl istället för skållad, riven mandel. Tyckte det var enklare, plus att jag hade mandelmjöl hemma. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-07-14 11:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Nyss utkommen ur ugnen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-07-14 11:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Vände den upp och ner för att få en plattare ovansida. Glömde klämma fast ett bakplåtspapper i botten, så det gick av lite bitar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-07-14 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Och så här blev slutresultatet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-07-14 12:01
#22

Den är fortfarande varm, så jag har inte smakat den än. Eftersom jag glömde att klämma fast bakplåtspapper i botten så fastnade det dock en del smet i kanterna på bottnen. Den smakade jag på, och den var god.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2018-07-14 12:41
#23

Jösses vilka godsaker här visas i denna tråden. 

Måste nog fota glador nån dag tror jag. Då har man ju vägarna förbi Helsingborg 😎

Carmarino
2018-07-14 13:23
#24

Säg bara till innan du kommer så att jag hinner baka lite mer. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2018-07-14 13:33
#25

Oh ja, oh ja 🤦‍♂️

😃

vallhund
2018-07-25 18:59
#26

#25 Vem orkar sånt i den här värmen?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Carmarino
2018-07-25 19:02
#27

#26 Man kan baka utan ugn - eller bara ställa ut formen i solen en stund. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
2018-07-25 19:03
#28

#26

Den enda skillnaden nu än normalt för mig är att jag svettas på hela överkroppen istället för enbart huvud och hals, så den går nog ned 😎

Farwuq
2018-07-26 11:41
#29

#23 Glador bruka synas även här i mina krokar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
2018-07-26 11:42
#30

#29

Släng på en kanna svart ☝️

Upp till toppen
Annons: