Annons:
Etikettkakor
Läst 1506 ggr
Carmarino
6/13/18, 10:54 AM

Sockerkaka på mormors vis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade ett recept på "Sockerkaka på mormors vis", som innehöll både smör och grädde. Eftersom jag hade lite brynt smör och syrad grädde i kylen tänkte jag att jag skulle testa hur det blev att baka med det. Hade dessutom rätt mycket rörsocker, så jag ersatte strösockret med det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
6/13/18, 10:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Passade på att rosta mandel samtidigt som ugnen värmdes upp. Bilderna visar mandlarna före och efter rostningen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

millan21
6/13/18, 10:56 AM
#2

Hur smakade kakan? Ser jättegott ut!

Carmarino
6/13/18, 10:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Började med att mäta upp ingredienserna till sockerkakan, så att alla ingredienser skulle hinna bli rumstempererade innan jag satte igång.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/13/18, 10:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ska man baka sockerkaka på mormors vis så måste man ju ha mormors sockerkaksform också. Det här var min mormors form.

Den är varken smutsig eller rostig, utan bara bränd. Mormor och morfar hade nämligen en gammaldags koks-spis (koks alltså, inte köks 😉) nästan hela livet, så det är därför den här formen ser ut som den gör.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/13/18, 11:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Smöret och sockret skulle vispas ordentligt först, och sedan skulle äggen tillsättas ett i taget. Eftersom jag använde flytande ägg så hällde jag i lite åt gången. Därefter skulle mjöl och bakpulver vändas ner. Till sist tillsattes grädden, och allt rördes ihop till en jämn smet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/13/18, 11:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det var inte helt lätt att fylla formen, för smeten är rätt "stadig" och ganska kladdig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
6/13/18, 11:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Men resultatet blev ju bra ändå.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/13/18, 11:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

P.S. Mandlarna blev också bra - och det blev mycket av dem. Fast så rostade jag också ett halvt kilo. 🙂

Det är så gott med rostad mandel. Äter dem som godis.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/13/18, 11:09 AM
#9

#2 Kakan står och svalnar just nu, så det är för tidigt att provsmaka den. Fast jag åt en liten bit av den, som lossnade när jag tog ur kakan ur formen, och den var god.

Smeten var nog den godaste jag smakat någon gång, så är kakan bara hälften så god kommer jag nog att använda det här receptet när jag gör sockerkaka hädanefter. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
6/13/18, 11:25 AM
#10

Åh! Sockerkaka är ju så gott. Tyvärr lite bortglömd idag tror jag. Men vem gillar inte sockerkaka? Måste prova det här receptet. Låter som det blir en saftig kaka med både smör och grädde.

Rosta mandlar ska jag göra också. Perfekta snacks!

Tack för ett bra tråd! 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
6/13/18, 11:31 AM
#11

#10 Lycka till! Lägg gärna upp bilder på din sockerkaka (och mandlarna) om du vill. 🙂

Om kakan är god så ska jag testa att göra den med "originalingredienserna" också, för att se om det är någon skillnad i smak. Man kan nog använda den som tårtbotten också.

I receptet står bara "vispa samman rumsvarmt smör och socker", men jag rekommenderar att man vispar det rätt länge, åtminstone 2-4 minuter, så att det blir riktigt "fluffigt". Vispa sedan i äggen så att de blandas ordentligt med smörsockret. Då blir det en krämig och god smet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/13/18, 11:33 AM
#12

Funderar på att även testa att göra den med mjölkfritt margarin och växtbaserad grädde. Då funkar den för mjölkproteinallergiker också. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/13/18, 11:35 AM
#13

Glömde en sak: min kaka var klar efter drygt 40 minuter i nedre delen av ugnen. I receptet står det 45-50 minuter, så det är bra att kolla lite innan. Alla ugnar är ju inte lika. Plus att formarna inte är lika heller. Min form är nog lite smalare än en vanlig sockerkaksform, så det var förmodligen därför gräddningen tog kortare tid.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
6/13/18, 12:26 PM
#14

Nu har jag smakat på sockerkakan.Den är ganska "smörig" och mycket söt, så den gör skäl för namnet "sockerkaka". Man kan nog utan vidare minska sockermängden till 1,5 deciliter. Fast den var god ändå.

Sedan hade min kaka nog kunnat vara inne i ugnen några minuter längre, för den var ganska "fuktig" i mitten trots att stickan var torr när jag testade. Det var inte så att den var "obakad", men några minuter till hade nog blivit perfekt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: