Annons:
Etiketterverktygtillbehör
Läst 1350 ggr
Carmarino
2018-06-11 19:05

Jordgubbssaft

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när jordgubbarna är som bäst, och de dessutom sjunkit i pris eftersom det finns så mycket av dem, så passade jag på att köpa några liter för att göra rårörd jordgubbssaft.

Tänkte eventuellt använda den till de här recepten:

Jordgubbstårtbotten (även om det står att det ska vara osötad jordgubbssaft)
https://bakverk.ifokus.se/discussions/519e7305ce12c442800009a9-tartbotten-med-bar#1

Jordgubbssmörkräm
https://bakverk.ifokus.se/articles/5038fa51d3b4fd3d180005fe-sommartarta

Fast det beror ju på om det blir något kvar av saften förstås. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-06-11 19:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Började med att ansa jordgubbarna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-06-11 19:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sedan skulle de skivas och "pressas ihop" lite.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-06-11 19:07
#3

Låter väldigt gott men vi dricker i princip aldrig saft.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-06-11 19:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Därefter skulle man hälla över en liter kokt, avsvalnat vatten, blandat med citronsyra.

De ska nu stå i kylen ett dygn, så inte förrän imorgon eftermiddag är det dags att sila av bären och blanda saften med Socker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-06-11 19:11
#5

 #3 Dricker sällan saft heller, men just jordgubbssaft tycker jag är väldigt gott. Särskilt nu när det har varit så varmt.

Kommer att frysa in det mesta av saften, så att jag har till hösten när det behövs lite somriga smaker. Om jag nu inte hinner dricka upp den innan förstås. Fast det ska tydligen bli två liter saft av den här satsen, och så mycket saft dricker jag nog inte på direkten. Eventuellt kommer jag att ge bort lite också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-06-11 19:12
#6

Blev faktiskt lite sugen på att testa jordgubbstårtbottnarna med jordgubbssmörkräm emellan. Får se om det blir av någon gång senare i sommar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Pyttelite
2018-06-11 20:19
#7

#1 Härlig jordgubbsdelare - du har förmodligen en jordgubbssnoppare oxå i lådan!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Aleya
2018-06-11 20:35
#8

Kan man göra något kul av det man silat? Hade varit gott med jordgubbssaft

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
2018-06-12 11:34
#9

#7 Nej, det har jag konstigt nog inte. Trodde det, men det hade jag inte visade det sig. Har ett vagt minne av att jag inte tyckte jag behövde någon snoppare, så det var därför jag inte köpte någon. Det funkar jättebra med en tesked, och det har jag ju redan hemma. 🙂

Jordgubbsdelaren kan jag däremot rekommendera. Det var otroligt smidigt att skiva jordgubbarna med den. Den har lite kraftigare skärblad än äggskivaren, nämligen. (Har testat med äggskivaren innan, men det funkade inte alls.) Jordgubbsdelaren kan man använda till annan frukt (eller svamp) som ska delas också, så det är en bra investering. Liten är den också, så den tar inte så mycket plats.

#8 Man kan göra "eftersylt" av det, även om den kanske förlorar lite i smak och färg. Eller också kan man använda det som tårtfyllning.

Kom precis på att jag ju kan frysa in jordgubbssmeten och sedan använda den i jordgubbstårtan. Då blir det riktigt mycket jordgubbar i den. Tror jordgubbsmeten blir precis lagom "kladdig", och inte för blöt. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-06-12 16:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jordgubbarna har stått i vatten i kylen ett dygn, och är redo för nästa steg.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-06-12 16:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

De är nu upphällda i silställningen. Där får de ligga ett par timmar och rinna av.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2018-06-12 18:24
#12

Det doftar ända hit!!!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2018-06-12 19:27
#13

#12 Ja, det är en fantastisk doft. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-06-12 19:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Inte nog med att den doftar gott, den smakar otroligt gott också; ungefär som om man pressade saften ur en liter jordgubbar och drack den. 🤤

Det blev 2,1 liter råsaft av ett kilo jordgubbar, men den är så koncentrerad att den behöver späs ut rätt mycket. Så jag räknar med att totalt blir det nog 10-11 liter drickfärdig saft. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
2018-06-12 20:10
#15

Kan du posta saft? ;)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
2018-06-12 20:14
#16

Det kanske går, men risken är väl att Postnord tappar bort paketet på vägen, och sedan försvinner det i tomma intet. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
2018-06-12 20:50
#17

Den nya bermudatriangeln: Postnord

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
2018-06-12 20:52
#18

😂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-06-25 16:34
#19

#14 Flaskan på bilden är snart tom. Tror det räcker till ytterligare ett eller två glas. Sedan har jag ungefär lika mycket till i frysen, men ska jag baka något av recepten i #0 får jag nog skynda mig så att inte saften tar slut. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-06-25 16:36
#20

#7 Måste (lite skamset) erkänna att jag faktiskt har köpt en jordgubbssnoppare nu. Det var rea på dem, så jag kunde inte låta bli. ☺️😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Pyttelite
2018-06-25 22:03
#21

#20 Ovärderlig hjälpreda när jordgubbsskörden är på ingång … 👋


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2018-06-26 05:57
#22

#21 Har inte testat den ännu, men jag hoppas du har rätt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-06-29 05:40
#23

Nu har jag tömt flaskan i #14. Eftersom jag hade en flaska av ICAs ekologiska köpesaft i skafferiet, så bestämde jag mig för att göra slut på den, innan jag tog min egen saft. Vilken skillnad! Innan tyckte jag att ICA-saften smakade ungefär som hemgjord. Det tycker jag inte längre. Den är god, men inte i närheten av den jag gjort själv.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: