Annons:
Etikettertemadagargodis
Läst 1198 ggr
Carmarino
4/12/18, 9:38 AM

Lakritsens dag den 12 april

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det lakritsens dag. Kommer ni att äta lite extra lakrits idag, eller kanske baka något med lakrits?

Har själv gjort lite lakritschoklad, som står på kylning nu. Snart ska jag även göra lakritstryffel.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 9/21/21, 3:51 PM av Carmarino
Annons:
Carmarino
4/12/18, 11:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är lakritschokladen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
4/12/18, 11:30 AM
#2

Vilken fin lakritschoklad! Har du lakritspulver i chokladen, eller är den fylld med lakrits?

Jag älskar ju lakrits och ska passa på att öpnpa min Fazer Salmiakki idag. Eller om jag tar några bitar lakritskonfekt. Det är vad jag har hemma i lakritsväg.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
4/12/18, 11:35 AM
#3

Tack. 🙂

Det är salmiaksirap blandat i chokladen. Ingen fyllning alltså. Chokladbitarna är nämligen bara ett par millimeter tjocka.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
4/12/18, 11:37 AM
#4

#3 Salmiaksirap. Aldrig sett innan. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
4/12/18, 11:42 AM
#5

#4 Det verkar inte som om just den säljs längre. Hittar bara Salty Liquorice syrup nu. Fast om man kollar innehållsförteckningen så verkar det vara samma som den jag har. Det finns även den här söta varianten, men den har jag inte testat. Har nämligen rätt mycket kvar av den andra. Den är ganska dryg.

Hållbar är den också. Kollade bäst-före-datum och det var någon gång 2011 har jag för mig, men den är precis lika stark som den var när jag köpte den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/12/18, 11:44 AM
#6

Det finns vissa fördelar med att äta lakrits.

https://www.aretrunt.se/6-halsofordelar-med-att-ata-lakrits/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
4/12/18, 11:47 AM
#7

För er som befinner er i närheten av Stockholm i helgen så är det lakritsfestival i Annexet vid Globen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
4/12/18, 12:02 PM
#8

#5 Oj, snacka om bra hållbarhet. Kan ju vara värt att köpa sig en flaska och prova.

#6 För min del som har högt blodtryck så är väl lakrits inte det bästa. Jag äter i och för sig sällan särskilt mycket. Har även mätt blodtrycket ibland några timmar efter efter lakritsintag, men inte sett någon höjning.

Däremot, har jag ätit lite för mycket lakrits så sätter det helt klart lite extra fart på magen. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
4/12/18, 12:10 PM
#9

#8 Ja, den är förvånansvärt hållbar. Har även en burk lakritsgranulat, som jag köpte samtidigt. Den smakar också väldigt mycket lakrits fortfarande. Har använt den i tryffeln jag har på gång. (Ska snart gå och se om den är klar att rullas.)

Har också högt blodtryck, så jag vågar inte heller äta för mycket lakrits. Särskilt som jag tycker bäst om salt lakrits. Mina favoriter är salta skruvar/rullar, djungelvrål och salta bomber.

För ett tag sedan hittade jag en oöppnad 400 g plasthink med salta kulor. Den har bäst-före-datum 1 februari 2013, men jag är säker på att den fortfarande är helt okej att äta. Minns faktiskt inte varför jag köpte den, men skulle förmodligen ha den i något bakverk.

Jo, lakrits är effektivt för magen. Minns att förr fick man köpa söt lakrits på apoteket. Det var runda "plattor" som såldes i påsar och användes mot förstoppning. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/12/18, 4:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu har jag kollat datumen på dels salmiaksirapen och dels rålakritsen, och de var bäst-före 2011-05-05 respektive 2013-12-01. Det märks inte för de är väldigt starka i smaken fortfarande.

Ja visst ja, glömde ju att i Danmark heter det inte bäst-före utan minst hållbar till. Ett mycket bättre uttryck tycker jag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/12/18, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu är lakritstryfflarna också klara.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/12/19, 2:38 AM
#12

Idag är det lakritsens dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

lillnessie
4/12/19, 2:33 PM
#13

Så bra, då finns en orsak att äta lakrits idag med då 😄. Jag testade Hemglass lakritsbåt igår.

Annons:
Carmarino
4/13/19, 6:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#14

Glömde faktiskt bort att äta lakrits själv, men jag var åtminstone på besök i Lakritsfabrikens butik. Köpte en del där, men det blev mest choklad. ☺️😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/12/20, 7:16 AM
#15

Idag är det lakritsens dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

lillnessie
4/12/20, 7:39 AM
#16

Mmm, älskar lakrits 😋

MonicaLagerquist
4/12/20, 8:45 AM
#17

Då blir min man glad.Han är tokig i lakrits.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
4/12/20, 11:43 AM
#18

Trots att det är lakritsens dag så har Lakritsfabrikens butik stängt idag, så jag kan inte besöka dem. Tur det, för det brukar bli rätt dyrt. 🙂Nåja, det är ju även påskhelg, så jag förstår att de inte har öppet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/12/21, 1:36 AM
#19

Det är lakritsens dag idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/12/22, 4:08 AM
#20

Idag är det lakritsens dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Moon AppleGrey
4/12/22, 5:43 AM
#21

Hur länge har den dagen funnits? Aldrig hört talas om. 🤔


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Carmarino
4/12/22, 6:08 AM
#22

#21: Tydligen har den funnits sedan 2004. 🙂

https://www.lakrits.se/lakritsdagen/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lakritsdagen år 2022 infaller den 12:e april och är en internationell dag för att fira lakritsen, dess ursprung och smak.
Moon AppleGrey
4/12/22, 6:12 AM
#23

#22: Ah. Ett relativt nytt fenomen alltså.
Märkligt ändå att jag inte hade hört talas om den tidigare, lakritsälskare som jag är. 😆


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Carmarino
4/12/22, 8:20 AM
#24

#23: Det är rätt många temadagar som är förhållandevis nya, så 20 år får nog anses som "länge". Fast den har nog inte varit känd i Sverige mer än några år. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Moon AppleGrey
4/12/22, 8:28 AM
#25

#24: det tycker jag iallafall är nytt.
Och sådan som det inte talats så mycket om är ju också svårare att känna till.
Kanelbullens dag tjatas det ju om så den går inte att undgå att lägga märke till. 🤷‍♂️

Mest förvånad är jag ju att det är någon som insisterat på att införa alla dessa (komplett onödiga) temadagarna.
Räckte gott med fettisdag. 😋


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Carmarino
4/12/22, 8:32 AM
#26

#25: Jo, det finns snart en dag för nästan allting. Det är numera så många temadagar att en del av dem får samsas om samma dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Moon AppleGrey
4/12/22, 8:34 AM
#27

#26: ja, och jag förstår inte vitsen. Det blir ju så urvattnat alltihop.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Annons:
Carmarino
4/12/22, 8:36 AM
#28

#27: Håller med. Man få välja dem man själv tycker om och strunta i resten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Moon AppleGrey
4/12/22, 8:39 AM
#29

#28: precis.
Men då kommer jag iallafall att hålla koll på 12:e april hädanefter. 😉


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Carmarino
4/12/22, 8:59 AM
#30

#29: 👍😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: