Annons:
Etiketttårtor
Läst 1326 ggr
[Thiah]
2018-04-10 15:27

Hjälp och tips födistårta

Halloj. Sonen fyller just 4 år och ekonomin är tight och mina bakkunskaper ganska små. Men han har önskat sig en Batman tårta. Har ni tips,råd idéer? Sonen har gärna bär/frukt inuti så jag vet inte riktigt .. Kan man få grädde riktigt svart? Sockerkaka gul? Eller nått? Alla tips välkomna :)

Annons:
Silver83
2018-04-10 15:34
#1

Misstänker att grädden kan bli grå om man försöker färga den med svart färg. Sockerpasta/marsipan etc är ju sånt som gärna blir grådaskigt om man försöker färga själv, därför bättre att köpa färdigfärgad. Sockerkakan kanske kan färgas med karamellfärg/pastafärg, men osäker på hur gult det verkligen blir 🤔

Om du har möjlighet (och vill givetvis) så skulle jag satsa på färdigköpt sockerpasta/marsipan och göra tårtan av det.  Då kan du dessutom modellera lite med själva pastan/marsipanen. 

Det kanske funkar med nån bär/frukt-mousse i tårtan? Eller var det att han ville ha det på själva tårtan också?

[Thiah]
2018-04-10 15:47
#2

Nä han vill nog ha bär i och sen är alla önskningar bara batman…. Jag bor i Finland så utbudet är kanske lite annorlunda men brukar man kunna köpa färdig färgad Marsipan i affären? Han gillar ju prinsesstårta och det är väl Marsipan?

beem
2018-04-10 16:02
#3

Fråga på ett bageri om du kan beställa  färgad Marsipan.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Aleya
2018-04-10 16:44
#4

#2 vet att i Sverige kan man köpa svart sockerpasta. Så kolla på din affär.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
2018-04-10 16:54
#5

Här finns lite att välja på, men om födelsedagen är snart så kanske du inte hinner beställa så du får marsipanen i tid. Till en tårta med ca 24 cm diameter behövs ca 500 g Marsipan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Thiah]
2018-04-10 16:57
#6

#5 tårtan ska göras till den 28 så borde hinna beställa

Annons:
Carmarino
2018-04-10 17:20
#7

Den här marsipanen vet jag är jättebra, god och lättkavlad (fast jag har inte testat den svarta; bara andra färger). Blir dock inte klok på om CDON.COM levererar till Finland, men de finns ju i Finland också, så det borde de göra. Kan dock inte hitta marsipanen från Örebro bagerivaror på den sajten (cdon.fi).

Lycka till med tårtan, och visa gärna en bild på resultatet här när du är klar. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Silver83
2018-04-11 11:16
#8

#2 I normal mataffär så finns nog bara de vanliga färgerna, typ grön, rosa, blå och vit på Marsipan. Jag har i alla fall inte sett nåt annat. Men det finns ju som sagt var att köpa på nätet. Beställer du nu så borde du ju kunna få hem det i tid 🙂

shia
2018-04-23 13:18
#9

Beställer man blir det oftast billigare också! Köpt Odense Marsipan på willys både i förp och färdigutkavlad(tyck bättre om den i förp) och den var väldigt bra och god!

Upp till toppen
Annons: