Annons:
Etikettrecept
Läst 1522 ggr
Carmarino
4/10/18, 12:12 PM

Recept från Cajsa Wargs kokbok anno 1795

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått låna ett exemplar av tionde upplagan av Cajsa Wargs "Hjelpreda i Hushållningen för unga Fruentimer" från 1795. Den är rätt omfattande, men jag har scannat in de recept som handlar om bakning (och några andra), så när jag hittar något intressant recept kommer jag att lägga ut det här.

Har redan lagt ut receptet på mördeg, men eftersom det finns så många roliga recept så tycker jag de förtjänar en egen tråd.

Det finns en transkription av den femte upplagan (1770), om ni vill läsa fler recept. De är dock inte "översatta" till nutida svenska.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
4/10/18, 12:13 PM
#1

Det här receptet sträcker sig över två sidor i boken, så det gick inte att visa en bild på det, men så här står det:

Win-Kringlor

Lägg 6 marker godt hwetemjöl i et litet tråg och låt det för elden blifwa warmt; koka sedan up et stop söt mjölk, och gör emedlertid en deg i tråget med en del af mjölet och 8 ägg, som först blifwit wäl wispade, et halft qwarter spanskt win eller annat sött win, et halft qwarter rosenwatn, et halft lod kardemummor och et halft lod muskot-blomma; rör detta wäl tillsammans; lägg sedan et halft skålpund Socker i den upkokade mjölken, hwilken då den är något warmare än sommar-ljum, så at den kan handteras, slås och blandas uti det förra: öka då till af den andra mjöl-degen, och lägg jemwäl dertil 2 marker smör, hwarutur sältan är wäl twättad; arbeta sedan degen så at den släpper händren, och gör den samma lagom hård; lägg så deruti twå skedblad god och tjock gäst, arbeta ock den wäl in: betäck degen och låt honom stå at gäsa; när den wäl är gäsen, och ugnen til upslagning lagom warm, så bakas små men något tjocka kringlor, och alt efter som de bakas, så läggas de på smorda papper och stå således at gäsa: när de äro wäl gäste, och ugnen til sättning lagom warm, så gräddas de på det smorda papperet, hwarpå de förut stått. Dessa kringlor kunna en tid hålla sig, helst då de hängas uti et warmt rum at torkas. Af samma deg kan ock bakas små skorpor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/10/18, 12:17 PM
#2

Översatt till nutidssvenska så blir det ungefär så här:

Vinkringlor

Ingredienser:
425 gram vetemjöl
1,3 liter mjölk (minst 3 %)
8 ägg, vispade pösigt
1,635 deciliter spanskt vin, eller annat sött vin
1,635 deciliter rosenvatten
6,64 gram kardemumma
6,64 gram muskotblomma
212,5 gram Socker
850 gram osaltat smör
2 matskedar jäst (tjock surdeg)

Ugn:
ca 175°C

Gör så här:
Rosta mjölet i en panna på spisen, så att det blir varmt.
Koka upp mjölken och låt svalna till ca 25-30 grader.
Blanda en del av mjölet, äggen, vinet, rosenvattnet, kardemumma muskotblomma, och rör ihop allt till en smidig deg.
Lägg sedan sockret i mjölken, vispa ihop och blanda med degen.
Tillsätt resten av mjölet och smöret
Arbeta degen så att den släpper händerna (eller bunken om man gör den i matberedare) och är lagom fast.
Tillsätt jästen och arbeta in den.
Täck över degen och låt den jäsa till dubbel storlek.
Sätt på ugnen.
Baka ut degen till små men lite tjocka kringlor som läggs på smort bakplåtspapper på en plåt.
Låt jäsa tills degen är elastisk när du trycker på den på ytan.
Grädda tills de är klara, d.v.s. har en innertemperatur på 99–100°C.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Grodan
4/10/18, 1:27 PM
#3

Spännande recept. Har du testat att baka Vinkringlor?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Carmarino
4/10/18, 4:55 PM
#4

Nej, och eftersom jag inte är så förtjust i vin, och inte tål kardemumma och muskot, så lär jag nog inte testa dem heller. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

leemland
4/12/18, 8:21 PM
#5

Så kul att läsa 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Tant Grön
4/13/18, 9:54 AM
#6

Skulle vara kul om någon bakade dem. 🙂

Annons:
Carmarino
4/13/18, 10:32 AM
#7

#5 Roligt att du tycker det. Tycker själv det är jättekul att läsa gamla recept.

Vad jag kunnat konstatera, vid en snabb titt, är att när det gäller bakning så har förvånansvärt lite ändrat sig. Det är bara måtten och metoderna som skiljer sig åt. Ingredienserna är ungefär samma.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/13/18, 10:33 AM
#8

#6 Ja, jag hoppas att någon vill testa. Det hade varit roligt att veta om det funkar att baka efter recepten fortfarande, och om det blir gott. Om jag hittar något recept som jag själv kan tänka mig att baka så kommer jag naturligtvis att göra det.

Ett av dem har jag faktiskt redan testat, men det gäller inte bakverk så därför har jag inte lagt in det här. Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/13/18, 10:41 AM
#9

Upptäckte att jag inte "översatt" receptet på mördeg i länken i #0. Så här tolkar jag det:

Mördeg

Ingredienser:
1,63 dl vatten
2 äggulor
lite vetemjöl
osaltat smör

Gör så här:
Blanda deg av vatten, äggulor och vetemjöl. Den ska vara hanterbar, men lös.
Väg degen och mät upp hälften så mycket smör som degen väger.
Klappa ut smöret i en kaka.
Kavla ut degen, lägg smöret på ena halvan och vik över resten av degen.
Vik och kavla degen 3-4 gånger ytterligare, tills degen är väl blandad med smöret.
Lägg i valfri kakform.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: