Annons:
Etiketttårtor
Läst 2868 ggr
shia
2018-03-19 12:06

Fyrkantig tårta

Tänkte göra en zebratårta till min pappas födelsedag, och tänkte göra den fyrkantig. Köpte fyrkantiga formar och var fyra st(ska kolla hur stor den är ikväll) ej öppnat men såg inte ut å vara så superhöga kanter, men tänk typ 1/2 vanlig form så hög. Tänkte göra så att båtan blir med tre delar(två fyllningar) och den fjärde delar jag på 4 å gör en "mini" mitt på, det jag undrar är kort och gott hur mycket jag ska fylla formarna??? Tänkte spritsa i smeten(1/2 svart halva vit för å få ränder) och vill gärna den ska bli såpass hög som ett vanligt lager(när man delat en vanlig tårta i delar) alt så man kan dela i två, Skulle även uppskatta ett bra recept! Ej lyckats med vanlig utan endast chokladbotten då de vanliga ofta blir höga å fina å okladdiga i ugn, men när jag tar ut poffar dem ihop å jag blir skitsur(stod en morgon å försökte tre bottnar innan skolan, gick upp fyra för misslyckat kvällen innan vart dock goda damsugare av dem) Men då jag tänkt göra zebra grejs kan jag ej ha chokladbotten.

Annons:
Carmarino
2018-03-19 12:21
#1

Svårt att säga utan att veta hur höga kanterna är på formarna. Om de är något liknande dessa så skulle jag nog fylla dem till hälften, eller möjligen två tredjedelar. Använde själv sådana formar (fast avlånga) när jag gjorde mina tårtbottnar. Har för mig att jag fyllde dem ungefär till hälften.

ICAs Buffélabb har testat sig fram till den bästa tårtbottnen, så du kan ju kolla deras recept och tips och se om det funkar för dig.

När jag gick en förberedande konditorkurs så fick jag detta recept på en porös och fin tårtbotten:

Ingredienser:
4 st (250 g) ägg
2 dl (100 g) strösocker
1 dl (60 g) vetemjöl
1 dl (80 g) potatismjöl
2 tsk (10 g) bakpulver

Ugnstemperatur:
175ºC

Arbetsbeskrivning:
Smörj en springform 20 eller 24 cm i diameter. (Bottnen blir högre med den lilla springformen.)
Vispa ägg och strösocker poröst. Man ska se spår efter vispen i smeten när den är klar.
Sikta vete- och potatismjöl väl med bakpulvret, vänd ner i äggsmeten och blanda väl.
Häll smeten i springformen.
Baka i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter.

Låt svalna, plasta in och förvara i kyl eller frys åtminstone till dagen efter.
Det är lättare att dela tårtbottnen om den varit frusen först.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2018-03-19 12:37
#2

#1  Tackar så mycket för tårtbotten receptet .

DET ska jag testa en dag , till Påsken ev. 🙂👍

HH 🙂

Carmarino
2018-03-19 12:52
#3

Lycka till! 🙂

Har inte själv testat ICAs recept, men receptet jag fick på kursen har jag bakat några gånger. Det blir en väldigt hög och fin tårtbotten. Bäst blir den om man fryser den någon dag (eller längre). Väldigt praktiskt faktiskt, för man kan ju baka den långt innan och sedan bara ta fram och tina den kvällen innan man ska lägga ihop den. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

shia
2018-03-19 19:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Gjorde 1,5 sats av Icas botten och vart väldigt bra (hittils) failade lite på en botten när jag hällde upp men dem andra vart helt okej måste jag säga :)

Carmarino
2018-03-20 12:09
#5

Tjusigt! Den blir din pappa säkert glad för. Glöm inte att visa det färdiga resultatet också. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

shia
2018-03-22 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Gjorde chokladganachen igår vilket jag är glad för, endast satt ihop å gjort fyllningar å fyllt samt spacklat med ganachen å täckt med sockerpasta å gjort rosor idag XP stått i fyra timmar konstant utan en paus å fixat med tårtan. (varav haft friluftsdag med skolan, å efter det varit i ena stallet tre Tim å sedan varit i annat stall tills sju, å när jag kom hem gjorde jag tårtan. Kunde knappt koncentrera mig så jag var sjukt trött och endast ätit en macka under dagen så får se imorn när jag är pigg om den ser helt åt skogen eller ej :D

Annons:
shia
2018-03-22 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
shia
2018-03-22 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8
shia
2018-03-22 23:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9
Soligajag1
2018-03-23 06:43
#10

Wow!! Den är jättefin!! Va duktig du är!! 🙂

HH 🙂

Carmarino
2018-03-23 10:14
#11

Håller med Soligajag1. Den blev jättefin.

Chokladganache ska ju oftast "stå till sig" över natten, så det var bra att du gjorde den dagen innan. Dessutom tar alltid monteringen av tårtan ungefär dubbelt så lång tid (eller mer) som man tror, så det är skönt att slippa ha ganachen att tänka på också.

Förstår att du var trött efter all aktivitet innan, men tårtan blev ju bra i alla fall. 👍🏆


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

shia
2018-03-23 12:33
#12

#10 #11

tack :) kan ta bild hur den ser ut inne när vi skärt i den, detta var faktiskt första gången jag vart "nöjd" med en tårta jag gjort XD och när den varit hyfsad hela tiden(inte sett ut som ett åsknedsslag tills den är klar)

är glad mamma köpt färdigkavlat sockerpasta(av mitt favoritmärke odense) då det bara var att kavla ut den lite mer för att få ut rätt storlek(som alltid gör jag mycket för stort, så hade eg inte behövt kavlat mer men ville vara säker) så sparade lite tid där, för tar sån tid å kavla sockerpasta(å mjuka upp den först).

haha, mamma tyckte det var sent halv tio när jag skulle börja spackla "men det går fort, sen ska jag bara he på sockerpasta" en timma senare hade jag spacklat klart å halvtimme senare fått på sockerpastan, sedan 40 min till innan jag fått till ränderna å gjort rosorna XD

Carmarino
2018-03-23 12:44
#13

#12 Ja, det tar tid att dekorera tårtor. När jag gjorde mina tårtor, som ju inte alls var särskilt avancerade, så trodde jag att det skulle gå på 15-20 minuter ungefär att lägga ihop dem och bre på ganachen. Det tog nog 1,5 timme totalt har jag för mig, för det var svårt att få på ganachen, så att det inte såg helt katastrofalt ut.

Så man ska alltid räkna med att det tar minst dubbelt (förmodligen tre- eller fyrdubbelt) så lång tid som man tror att det ska ta för att dekorera tårtan. Då slipper man stå och stressa in i det sista. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: