Annons:
Etiketterkakortemadagarsmåkakor
Läst 2044 ggr
Carmarino
3/7/18, 10:47 AM

Punschrullens/Dammsugarens dag den 7 mars

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det punschrullens, eller som de flesta förmodligen kallar den dammsugarens, dag. Är det någon som tänkt baka sådana idag? Lägg i så fall gärna upp ett foto här. 🙂

https://mittkok.expressen.se/artikel/dammsugare-en-popular-kaka-med-manga-namn/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Den 7 mars firar Punschrullen sin dag. Den finns i minst 244 olika varianter och bär på många namn - denna kondisbit är älskad av många!
  • Redigerat 9/21/21, 3:52 PM av Carmarino
Annons:
Fransu
3/7/18, 11:50 AM
#1

Jag har ofta tänkt att jag ska baka dammsugare, men har aldrig kommit till skott. Jag tycker det är gott, men får av någon anledning lätt halsbränna av dom. Äter jag bara en halv brukar det gå bra. Kanske ska köpa dammsugare (fuska lite) när vi ändå ska storhandla ikväll och fira.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
3/7/18, 11:54 AM
#2

Du kanske tål dem bättre om du bakar själv? Då kan du ju använda ingredienser som du vet att du tål. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
3/7/18, 12:02 PM
#3

#2 Jag misstänker att  det kan vara punschen som ställer till det, men den smaken vill jag ju inte vara utan. Men kan ju vara värt att prova. Tror dammsugare är roliga att baka. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
3/7/18, 1:07 PM
#4

#3 Det ingår ju antingen punsch eller arrak i dammsugare, så du kan ju testa med arrak istället och se om du tål det bättre.

Har bara bakat dammsugare en gång, och då tyckte jag det var jobbigt. Förmodligen mest för att jag använde färdiga marsipantårtlock till att svepa in rullarna i. Det var svårt att få ut tillräckligt mycket Marsipan för att det skulle räcka till. Tror det hade blivit bättre om jag hade kavlat ut locken så att de hade blivit lite tunnare, för de var alldeles för tjocka. Fast de var faktiskt inte särskilt goda heller (tårtlocken alltså).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

shia
3/7/18, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Intr bakat damsugare idag men tänkte slänga in en bild på damsugare i långpanna jag gjorde för ett tag sedan av misslyckade tårtbottnar:) gick mycket fortare, gick åt mindre Marsipan, samt mindre choklad och var lättare att förpacka i låder i frysen:)

Carmarino
3/7/18, 2:44 PM
#6

#5 Javisst ja, jag har ju också ett recept på dammsugare i långpanna. Bra att du påminde mig, för jag hade helt glömt bort det. 👍

Gissar att du har samma recept, för din kaka liknar bilden på receptet jag har. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Pyttelite
3/7/18, 10:54 PM
#7

Sött och gott med mycket punsch eller arrak men ingen lycka idag.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tant Grön
3/8/18, 11:46 AM
#8

Gjorde dammsugare för många år sedan. Experimenterade med olika smaker och färger på marsipanen. T.ex. röd Marsipan till jul och med pepparkakssmak. Gul Marsipan till påsk. På den tiden fanns det bara gröna dammsugare att köpa.

Carmarino
3/8/18, 12:27 PM
#9

Det har börjat bli rätt populärt med blågula dammsugare också. Har för mig att det är blå Marsipan och gul choklad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/7/19, 12:47 PM
#10

Ska ni äta några dammsugare/punschrullar idag?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

lillnessie
3/8/19, 5:54 PM
#11

Jag hade köpt hem men visste inte att det var punchrullens dag 😮 Så de ligger i matkällaren till nån annan dag

Carmarino
3/8/19, 5:59 PM
#12

Det går ju att äta punschrullar varje dag om man vill. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/7/20, 5:10 AM
#13

Idag är det punschrullens/dammsugarens dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
3/7/21, 4:30 AM
#14

Det är punschrullens/dammsugarens dag idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
3/7/21, 9:45 AM
#15

Dammsugaren får stå - det är kallt och vi ska spara energi till en annan dag.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
3/7/21, 12:42 PM
#16

Ja, här får dammsugaren stå också. Det räcker med att jag hälsade på den i fredags. 😄
Inte heller blir det några punschrullar. Har inga hemma och känner inte för att baka heller.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/6/22, 5:36 PM
#17

Imorgon är det punschrullens/dammsugarens dag. Så om ni vill fira den är det hög tid att förbereda baket. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/7/23, 6:17 AM
#18

Idag är det punschrullens/dammsugarens dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
3/7/23, 10:03 PM
#19

Jag har faktiskt en köpt liggandes i skafferiet men jag vet inte om jag skall äta den i dag eller vänta.😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
3/8/23, 3:07 AM
#20

#19: Vad blev det? 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
3/8/23, 7:35 PM
#21

#20. Den försvann ner i min mage, lite senare!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
3/9/23, 1:42 AM
#22

#21: 😄👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Liz85
3/19/23, 7:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Inte rätt dag vem men bryr sig om det? 🙂

Gillar dammsugare mycket! Men alla som går att köpa i affären innehåller palmolja, och de kommer därför aldrig att hamna i min kundkorg.

Idag lyckades jag få ändan ur vagnen och leta åt ett recept för att göra egna. Marsipanen är inget tårtlock utan 400 g odensemarsipan som jag färgat grön och kavlat ut.

Pyttelite
3/19/23, 7:48 PM
#24

#23: Ser fantastiska ut.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Liz85
3/19/23, 8:01 PM
#25

#24: Tackar. :)

Tarotstollan
3/19/23, 10:26 PM
#26

#23. Så goda de ser ut!😋

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
3/19/23, 10:30 PM
#27

#23: Dammsugare kan man äta när som helst. Dina ser jättegoda ut. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
3/7/24, 2:28 AM
#28

Det är punschrullens/dammsugarens dag idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: