Annons:
Etiketttårtor
Läst 3416 ggr
shia
2018-02-09 12:39

Mirror glaze

Hej, tänkte göra ikväll en tårta med mirror glaze. (röd smak av hallon) och har recept där det är någon mouss runt å sen så fryser man den ju, men funderar på. Bore man inte kunna spackla med vit chokladganache istället? Att man spacklar å sedan fryser innan mna her på mirrorglaze, eller?

Annons:
Carmarino
2018-02-09 13:18
#1

Har aldrig själv gjort något med mirror glaze, men jag undrar om det funkar att ha ganache under. Undra om den inte smälter lite lättare än moussen? Fast jag vet inte om det stämmer förstås.

Är det inte något speciellt tillfälle du ska ha tårtan till, eller du har tid att göra en ny om det inte funkar, så kan du ju alltid testa. 👍

Glöm inte att berätta här sedan, hur det gick. Gärna med bild på tårtan. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

shia
2018-02-09 14:04
#2

Det är sant fast tänkte, glazen är ju 35 grader när jag her på den, å tårtan inkl chokladganachen har ju stått i frys ett par timmar, så tänker att den borde inte hinna smälta :] ska inte göra till något spec tillfälle, utan vi har mest alla ingredienser)(utom grädde) hemma så tänkte prova :) kan ta bilder när jag gör den! Typ när jag slått ihop tårtan, spacklat å sedan vet på glazen

shia
2018-02-09 14:10
#3

Hittade nu en eng sida med många vackra glaze, där stod man kunde använda på smörkräm, fondant, mousse, ganach bland annat. Stod bara man har tvungen tänka på att ha hett den i frysen en stund innan :) så får testa ikväll å se :)

Carmarino
2018-02-09 14:56
#4

Ja, det borde funka, bara kakan är ordentligt fryst först. Lycka till! 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

shia
2018-02-09 20:12
#5

Okej. Gjort tårtan å spacklar just nu…. Gjorde en "liten" miss i frostingen (vart en frosting med vit choklad) skulle vara 1/4 dl vatten å 3/4 dl florsocker(stod under varan) å tog 3/4 dl vatten…. Fick lösa detta med att he i ett pkt florsocker:/ vart lite sötare men lyckats spackla nu. Hedde in i ftysen en stund nu så får se:P

shia
2018-02-09 20:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ja asså, det jag bakar brukar inte vara snyggt tills det är klart, men :/ som vanligy börjar man tveka

Annons:
shia
2018-02-09 20:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Och fula sidan(den man inte bruka fota:D den föll ihop lite gran men aja

Carmarino
2018-02-10 07:25
#8

Den är inte till något kungabröllop - eller Det stora tårtslaget - så det gör ju inte så mycket. 😃

Man måste öva mycket innan det blir perfekt. Huvudsaken är att den är god. 👍🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

shia
2018-02-10 08:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Frågan är hur mkt sämre den kan bli… Gjorde glaze, men vart tydligen för lite då den ej rann över så mkt samt så stelna den väldigt fort å i ett dåligt försök av mig att spackla ut den ser den hittills ut såhär… Orka int ta ngn bättre bild…. Får se hur jag gör med den nu, funderar på att kavla ut svart sockerpasta å he runt kanterna samt he hallon på toppen. Alt smälta choklad å göra en kannt runt å he hallon uppepå… Blir bara så jävla sur när man kämpat i timmar med å få den fin å så blir den.såhär…

shia
2018-02-10 14:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Insidan vart ok iaf. Den var god men tror jag kom på felet med glazen. Dwt var för lite å då jag försökte spackla ut försvann glansen(såg det på en bit jag ej spackla, där var det "superfint")

Carmarino
2018-02-10 16:17
#11

Det är ju på misstagen man lär sig, så försök igen. Det blir säkert jättebra nästa gång. 👍

Strongt gjort att du försökte i alla fall. Det är inte lätt att glasera en tårta så att det blir snyggt. På teve ser det så enkelt ut när de gör det, men de har säkert övat massvis av gånger - eller också har de ren bondtur. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

shia
2018-02-10 17:15
#12

#11 Var typ det jag trodde att det skulle vara lätt då de sett så lätt ut på tv:D Funderar på om det kan ha varit att jag tog frysta hallon som ej var helt tinade, vart ju mindre vätska så… Sen så när jag kokat sockerlagen, tog det en stund innan jag kokat upp grädden då jag fixadw med hallonen å då stelna sockrer lite så fick inte med allt sen.

Carmarino
2018-02-10 17:23
#13

Har ju aldrig själv gjort glaze, men vad jag har förstått när jag sett dem som gjort det på teve, så är det viktigt att glazen är lättflytande. Så förmodligen är det därför det inte riktigt funkade för dig den här gången. Nästa gång får du se till att den inte hunnit stelna det minsta lilla. Då går det säkert mycket bättre.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Pyttelite
2018-02-12 22:45
#14

Kan inte låta  bli att tänka på när vi skulle ha en jättefin nyårsmiddag och tårtan eller efterrätten skulle vara något utöver det vanliga.

Det hela slutade med att bilden i kokboken på tårtan fick cirkulera runt under bjudningen och det var få som kunde se någon likhet - men som det mesta misslyckande i bakväg så blev den god - i alla fall ätbar. 😃

Man överlever en sådan katastrof också och man blir inte glömd i första taget …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2018-02-13 12:23
#15

Det är många gånger de "misslyckade" bakverken som blir godast - och som kan leda till en ny sorts kaka. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: