Annons:
Etiketttårtor
Läst 3658 ggr
Carmarino
2018-01-31 10:54

Mina provbakningar av tårtor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Eftersom jag ska baka tårtor till min födelsedag, så tänkte jag testa vilken tårtbotten som blir bäst till tårtorna jag ska göra. Är osäker på hur mycket smeten i mina favoritrecept räcker till, så därför har jag idag provbakat det första receptet.

Det är egentligen ett recept som följde med en form för minisockerkakor, men jag använder det ofta till muffins för det brukar bli gott. Har aldrig testat det till tårtbottnar, men eftersom jag inte ska göra så stora tårtor så tänkte jag kolla om smeten räckte - och det gjorde den.

Formarna har jag köpt på Lyckas med mat. Smeten räckte visserligen bara till tre lager, men jag hade inte tänkt ha fler så det funkade jättebra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-01-31 10:57
#1

Kommer att göra chokladtryffel som fyllning och även täcka tårtan med den, så jag kommer även att testa om tryffeln räcker till en hel tårta. Bilder på det kommer senare. Bottnarna behöver svalna och tryffeln ska gärna stå i kylen över natten. Får se om jag hinner göra den ikväll, så att jag kan fylla tårtan imorgon.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-02-01 09:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nu är tårtan klar. Det blev en mjölkchokladtryffel (ganache) av Valrhona Jivara 40%, smaksatt med apelsin.

Har inte lagt ner någon större energi på dekorationen, eftersom det bara är en provbakning. Hade tänkt spritsa ganachen i lite fina mönster, men det räcker den inte till.

De färdiga tårtorna ska göras med en ganache gjord på Valrhonas choklad Inspiration, och jag har bara 150 gram kvar av vardera smak, så jag får försöka dekorera tårtorna på annat sätt istället.

Eftersom Valrhona Inspiration inte är brun, och inte smakar choklad, så tänkte jag testa att göra chokladdekorationer, antingen genom att spritsa choklad i olika mönster, eller också genom att gjuta dem i t.ex. lövformen.

Har ni några andra tips så tar jag tacksamt emot dem. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2018-02-01 11:27
#3

Jösses. Pang sa det och tungan låg på skrivbordet 😮

😃

Carmarino
2018-02-01 11:40
#4

😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-02-03 12:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Idag testade jag en botten med rulltårtesmet, gjord på enbart potatismjöl så att den blir både gluten- och mjölkfri.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-02-03 12:04
#6

Gjorde en mjölkchokladtryffel även till denna tårta, men gjorde den på kokosgrädde. Därför smaksatte jag inte den med något, för jag vill testa om den smakar kokos. Chokladen jag ska använda sedan har ju smak av jordgubbe respektive passionsfrukt, så jag vill inte ha några andra smaker som "konkurrerar".

Tryffeln får stå och stelna till imorgon (eller sent i eftermiddag), innan jag lägger ihop bottnarna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Pyttelite
2018-02-03 12:11
#7

Vilka skapelser!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2018-02-03 12:17
#8

Tycker mest det ser ut som ugnspannkaka på fotot där de ligger kvar i formarna. Ska lägga den sidan neråt så att det inte syns så mycket.Skrattar


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2018-02-03 13:56
#9

Slurp slurp 😛

Carmarino
2018-02-03 14:39
#10

Vänta bara tills tryffeln är på också. Då ser den förhoppningsvis lite godare ut. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2018-02-03 14:46
#11

Egentligen inga problem jag gillar ugnspannkaka också!!☝️


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2018-02-03 14:55
#12

Faktum är att bottnarna smakar lite som ugnspannkaka, för det är nästan bara ägg i dem. 😃

Blev faktiskt lite osäker när jag skulle hälla i potatismjölet, för jag trodde jag hade läst fel i receptet. Så jag dubbelkollade, och det skulle bara vara 3/4 dl till alla äggen. Det var 3 stycken, som vispades med 1,5 dl Socker, så jag tyckte det var jättemycket äggsmet till den lilla mängden potatismjöl. Men det blev en luftig smet av det i alla fall.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2018-02-03 15:01
#13

Själv är jag konservativ så jag använder för det mesta rulltårts-receptet i från "sju sorters kakor (den gamla varianten av boken - är inte riktigt hemma med den nya)till nästan alla tårtbottnar och andra "hittepå"-kakor.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Carmarino
2018-02-03 15:14
#14

Receptet jag använde är från Birgitta Rasmussons bok "Birgittas bästa". Det är ju hon som började med Sju sorters kakor (om jag minns rätt), så kanske hennes recept finns med där också. Tror den heter drömrulltårta eller drömtårta när det inte är något vetemjöl i den.

I hennes recept är det dock två matskedar kakao, och jag ville inte ha en kakaobotten, så jag tog ytterligare två matskedar potatismjöl istället.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2018-02-03 17:03
#15

Ingen kakao i mitt standardrecept. Det består av ägg, mjöl, Socker, bakpulver och alternativt vatten/mjölk/grädde.

Blev förresten förskräckt när jag så den nya upplagan av Sju Sorters Kakor - tror att de missat något avseende formatet. 

Fördelen med den gamla varianten var ju att den var så behändig!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2018-02-03 17:08
#16

Anledningen till att det är kakao i det här receptet är att det egentligen är till en chokladrulltårta med apelsinfyllning. 🙂 Tycker det är ett bra recept om man vill baka glutenfritt.

Har inte bläddrat så mycket i den nya Sju Sorters Kakor, men jag reagerade inte så mycket på formatet - mer än möjligen att den är lite tjockare än den gamla.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-02-04 10:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Nu har jag lagt ihop tårtan i #5. Den blev rätt mycket lägre än den första jag gjorde, men å andra sidan räckte tryffeln till ett lite tjockare lager. 👍

Tryffeln blev väldigt god. Kanske det finns en liten antydan till kokossmak i den, men jag vet inte om det beror på att jag vet att det är kokosgrädde i den eller om den faktiskt smakar lite kokos.

Ska ta med den till ett styrelsemöte imorgon kväll. Då ska jag be dem tala om dels vilken botten de tycker är godast, och dels om de kan känna vilken smak det är på tryffeln.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2018-02-04 10:26
#18

Mums! Du tror inte jag kan bli tillfrågad som gästande expert på provsmakning?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2018-02-04 10:34
#19

Absolut. Säg bara till när du är i närheten av Skåne så kan vi säkert fixa det.😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2018-02-04 12:10
#20

Nu åkte tungan ned på skrivbordet igen 😭

Annons:
Carmarino
2018-02-04 12:13
#21

😃👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2018-02-04 17:18
#22

VSK och jag får flytta ner som provsmakare. 🤤

Carmarino
2018-02-04 17:19
#23

Ni är välkomna. Ni kan sova på golvet i vardagsrummet. Kan ni ta med sovsäckar och luftmadrasser själv? 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2018-02-04 17:24
#24

#23 Självklart, du har väl inget i mot en snarkare. 😴

Pyttelite
2018-02-04 17:27
#25

Hur kan Skåne vara för långt bort för någon? Är det inte jordens mitt? 🤤


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2018-02-04 17:31
#26

#24 Snarkar ni får ni ligga på balkongen. 😂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-02-04 17:34
#27

#25 Jo, visst är det så.😉😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
2018-02-04 17:34
#28

#26 Då klagar ju grannarna. 😛

Carmarino
2018-02-04 17:35
#29

#28 De har inglasad balkong, så de kan stänga om sig. 😛


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-02-06 12:47
#30

Tårtorna fick godkänt av "testpanelen". Tyvärr hade den första tårtan hunnit bli lite torr, men det var en hel del som tyckte den var godast ändå. Kanske beroende på att glasyren smakade apelsin.

Den andra tårtan såg nästan ut som en radiokaka när man skar i den, för bottnarna var så tunna. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2018-02-06 12:58
#31

#30 Och jag fick inte smaka. 😭

Carmarino
2018-02-06 13:09
#32

#31 Du kom ju aldrig hit. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2018-02-06 13:57
#33

#32 Trodde du skulle komma till mig ju. 🙂

Carmarino
2018-02-06 15:43
#34

#33 Du och VSK skulle ju komma hit och bo på balkongen. 😉😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
2018-02-06 16:41
#35

Får åka ner då och bosätta mig på din balkong. 😃

Carmarino
2018-02-06 17:21
#36

Hör av dig när du kör, så att jag hinner baka något tills du är framme. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-02-20 14:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#37

Nu har jag bakat den första omgången (av två) chokladbottnar till födelsedagstårtorna. De ligger nu i frysen i väntan på att bli monterade och dekorerade.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-02-21 11:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#38

Så, nu är även omgång två av chokladbottnarna klara. De ligger för avsvalning i väntan på att bli kalla nog att stoppa i frysen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2018-02-21 11:07
#39

Recept? 🤤

Carmarino
2018-02-21 11:17
#40

Det är egentligen ett recept på minisockerkakor, men jag använder det även till annat, bl.a. minimuffins.

I receptet har jag skrivit att man ska använda florsocker choklad, men det verkar som om det inte tillverkas längre. Istället får man då tillsätta 1-2 msk kakao - eller bara ta vanligt florsocker om man inte vill ha chokladmuffins/-tårta.

Minimuffins de luxe
ca 30 st

Ingredienser:
150 g mjukt smör

150 g florsocker choklad
1 nypa salt (ca ½ tsk)
3 ägg (180 g)
150 g vetemjöl
6 g bakpulver (2 tsk)

Ugn:
175°C

Gör så här: 
Vispa smör och Socker krämigt.
Rör i äggen.
Blanda mjöl, bakpulver och salt.
Sikta ner mjölet i smeten och blanda.
Häll smeten i en spritspåse (kan uteslutas).
Spritsa eller klicka smeten i minimuffinsformarna. (Ställ dem gärna i en muffinsplåt så blir muffinsen höga och fina.)
Baka i mitten av ugnen i 12–15 minuter.

Man kan även använda andra sorters Socker. Det är bara att prova sig fram.
Om man vill kan man trycka i en chokladbit, några bär, eller annat man tycker är gott, i smeten innan man gräddar muffinsen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2018-02-21 11:32
#41

Tack. 🤗

Annons:
Carmarino
2018-02-21 11:36
#42

Då väntar vi bara på att få se resultatet av ditt bakande. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2018-02-21 11:39
#43

#42 😮 Det vågar jag nog inte visa. 😃

Carmarino
2018-02-21 11:45
#44

#43 Varför inte. Vi andra är ju inga mästerbagare heller, så våra alster hade inte platsat i Hela Sverige bakar precis. 😃

(Nåja, det kanske finns någon som är mästerbagare, men de flesta av oss är det inte.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2018-02-22 18:56
#45

Jimmy, eftersom jag är så snäll utav mig så kan jag ställa upp och provsmaka dina alster sen ☝️

Carmarino
2018-02-23 11:18
#46

#45 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-02-23 11:21
#47

Nu har jag förberett den första ganachen (jordgubb) till den ena tårtan. Ska strax göra ganachen till den andra tårtan. Den blir med passionsfruktsmak. Bägge görs av Valrhona Inspiration-choklad, och de ska stå och stelna till imorgon när jag ska lägga ihop tårtorna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2018-02-23 12:25
#48

#45 Bara du har ståltänder, det lär bli pansartårta. 😃😭

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[VSK]
2018-02-23 12:35
#50

😂

Carmarino
2018-02-24 12:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Nu är tårtorna klara. De blev inte särskilt fina, för chokladganachen var inte så lätt att stryka ut.

Jordgubbsganachen var ganska hård, så den gick lite lättare, och det gick även att spritsa ut den (hjälpligt). Är dock inte så bra på att spritsa, så resultatet blev därefter.

Passionsfruktsganachen var väldigt lös, så jag fick ställa den i kylen en stund. Då blev den grynig och fäste inte så bra på tårtbottnarna. Därför krävdes det mer ganache för att täcka tårtan, så det blev inget över till spritsning. Så det fick bli dekoration med choklad istället.

Mellanrummet i mitten på tårtorna är avsiktligt. Det ska bli en hemlig dekoration där innan serveringen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2018-02-24 20:01
#52

Jösses vilka bakverk 😛

Carmarino
2018-02-25 12:43
#53

De var goda i alla fall. De flesta verkade tycka bäst om passionsfruktstårtan faktiskt, även om de tyckte om jordgubbstårtan också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2018-03-19 13:02
#54

#53 Dina tårtor är riktigt fina!! Mums Mums!! Jag skulle nog gilla passionsfrukt tårtan  med!!! 🙂 

Dessa tårtor bakade jag åt en personal på Biblioteket , där jag jobbade förut.  Dem blev så nöjda , tårtan längst bort till höger är laktosfri ,  jag tyckerdet är svårt att vispa laktosfri grädde , den blir inte alls lika bra som den vanliga grädden. 

Ska nog göra en sådan tårta med Jordgubbar och choklad till påsken. 🙂

HH 🙂

Carmarino
2018-03-19 13:14
#55

#54 Ja, passionsfruktstårtan var väldigt god. Fast jag tror i och för sig att största anledningen till att den gick åt mest var att den stod framför jordgubbstårtan. 🙂

Det är jättefina tårtor du har gjort. Förstår att de blev uppskattade.

Här är lite tips om hur man bäst vispar laktosfri grädde:
https://www.valio.se/fraga-valio/produkter/%23varfor-tar-det-ibland-sadan-tid-att-vispa-upp-valios-laktosfria-vispgradde

Det gäller visserligen Valios grädde, men jag tror nog att det funkar med alla sorters laktosfri grädde.

Hittade även detta tips:
https://www.allas.se/hur-blir-den-laktosfria-tartan-snygg/

Här är lite tips som gäller mjölkfri vispgrädde:
http://glutenochmjolkfri.se/lyckas-med-mjolkfri-vispgradde/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Soligajag1
2018-03-19 16:08
#56

#55 Tack så mycket ! 

För komplimang och den laktosfria grädd tipset! 👍

HH 🙂

Pyttelite
2018-03-19 23:04
#57

#54 Vilka skapelser! Ser verkligen härliga ut! 🏆


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: