Annons:
Etikettprathörnan
Läst 4289 ggr
Carmarino
1/10/18, 7:08 PM

Lite av varje (OT)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi kan prata om sådant som inte passar in i någon av de befintliga trådarna, och när vi inte vill skapa en egen tråd bara för det. Det behöver inte handla om bakning, men det är roligt om det gör det.

Idag bjöd jag mina grannar på julfika. Hade även med en apelsinkaka, men den syns inte på bilden. Den fanns på samma fat som saffransbullarna, men på motsatta sidan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 9/21/21, 4:18 PM av Carmarino
Annons:
Fransu
1/11/18, 4:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vilka lyckliga grannar du måste ha. Ett väldigt lockande kakfat! Och vilket vackert kakfat. Idag har jag gjort daimrocks. Väldigt enkelt och så gott!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
1/12/18, 11:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack Fransu. Jo, de tyckte det var både gott och trevligt med fika.

Fatet tillhör min kaffeservis, och i bakgrunden på bilden syns även två ljusstakar i samma serie. Så här såg hela bordet ut. (Där syns även apelsinkakan.)

Daimrocksen ser goda ut. Hur gör man dem?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
1/12/18, 11:40 AM
#3

#2 Gillar verkligen din servis. Helt i min smak. 🙂

Daimrocks är som sagt väldigt enkla att göra. Jag fick inspiration då det för några år sedan fanns ett godis att köpa som hette så. Men påsarna var ganska dyra och godiset enkelt, så jag testade att göra själv och dom blev minst lika goda.

Smält 200 g mjölkchoklad, låt svalna något. Blanda i två stycken hackade dubbeldaim och valfri mängd cornflakes (dom brukar jag krossa lite lätt för lite mindre bitar) klicka ut i små formar eller bara på bakplåtspapper. Ställ kallt för att stelna. Klart!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
1/12/18, 12:05 PM
#4

#3 Det är Sigvard Bernadottes Marianne Royal Blue-servis. Den verkar inte finnas att köpa som kaffeservis längre; mer än valda delar. Jag är väldigt glad för den, för den är inte bara vacker utan även väldigt god att dricka ur. Kopparna är dessutom mycket sköna att hålla i - man klämmer inte fingrarna i dem om jag säger så. Glad

Tror att jag såg daimrockspåsar i affären häromdagen faktiskt, så de finns nog fortfarande. Fast det är ju inte så svårt att göra egna. Har inga Daim hemma just nu, men choklad och cornflakes har jag. Det brukar bli rätt gott med bara krossade cornflakes blandade med choklad också. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2/6/18, 8:21 PM
#5

Den 18 februari kan du smaka riktiga japanska bakverk. Då kör konditorn Ai Ventura pop up-kafé på Östasiatiska museet.

https://alltomstockholm.se/restaurangbar/kafe/japansk-konditor-ostasiatiska/

Carmarino
2/7/18, 9:39 AM
#6

#5 De ser ju onekligen smarriga ut. Synd att det är så långt borta bara. Du får åka dit och provsmaka för oss som inte kan ta oss dit. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Fransu
2/7/18, 11:42 AM
#7

#5 Wow, vad spännande. Jag hade gärna provsmakat.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
2/10/18, 5:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Var i Larsvikens gårdsbutik idag, för jag hoppades att de skulle ha lite mjöl på ölandsvete. Det hade de tyvärr inte, men de hade emmer och dinkel - stenmalet. Ska nog testa det nästa gång jag bakar. Har för mig att det var dinkelmjölet som skulle passa bra till Småkakor och mjuka kakor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/10/18, 5:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

När jag ändå var där så passade jag på att köpa lite annat smått och gott också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2/10/18, 5:53 PM
#10

"Lite annat" tycker det blev mycket. 😃

Carmarino
2/10/18, 6:12 PM
#11

Jo, det kanske det blev. ☺️😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/11/18, 5:08 PM
#12

Att döma av Roy Fares instagram så ska han vara med på Bingolotto ikväll.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Silver83
2/15/18, 2:42 PM
#13

#8 Varför visste jag inte om den butiken när jag åkte till Höganäs! 😭 Älskar såna ställen! 

Och förresten.. älskar dina julgardiner 🙂 Jättefina!

Annons:
Carmarino
2/15/18, 2:50 PM
#14

#13 Du får titta in där nästa gång du är i närheten av Viken/Höganäs. Butiken är inte helt lätt att hitta, men det är skyltat från väg 111 har jag för mig (åtminstone om man kommer från Helsingborgshållet). Sista biten är ca en kilometer knagglig grusväg.😃

Tack. Är också väldigt förtjust i mina julgardiner. Blir alltid lika glad varje år när jag hängt upp dem. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Silver83
2/15/18, 3:04 PM
#15

#14 Var där borta och snurrade om inte jag minns fel, dock inte pga Larsviken, men lite för att kolla runt. Men får väl ta en tur neråt Skåne igen nån dag. Och då ska den besökas! 🙂

Var för övrigt på Kullabygdens musteri, och GPS:en lurade iväg mig en bra bit in på en grusig väg ute i evigheten… Kändes jättefel! Och det var det… 😃 Sen blev det ut på stora vägen igen och då hittade jag efter många om och men en skylt… Så det där med små knaggliga vägar är jag bra på 😂

Carmarino
2/15/18, 3:16 PM
#16

#15 När du ändå är där i närheten så kan du ju ta ett besök på Vikentomater också. Det ligger bara 2,5 km från Larsviken. De är visserligen mest inriktade på tomater, men har en hel del annat trevligt - särskilt när de har event och saluhall på lördagarna sommartid.

Du får nog skaffa en ny GPS, för Kullamust syns rätt bra. Det ligger ju precis ute vid vägen - som är asfalterad.😃

Nej, jag är inte anställd på något av ovanstående företag, och får ingenting betalt för att nämna dem. Tycker bara det är trevligt att det finns familjeföretag som satsar på lokalt odlade kvalitetsprodukter. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Silver83
2/15/18, 4:41 PM
#17

#16 Telefonens GPS… men nu hittar jag däremot dit tror jag om jag ska dit igen 😂 Älskar såna där små ställen där man kan hitta både det ena och det andra. Mycket trevliga ställen 🙂 

Absolut är det trevligt med små familjeföretag! Och kan man dessutom tipsa andra, som inte har möjligheten att åka dit annars, så är det ju bara bra. Utflyktsmål som dessa är kanon!

Carmarino
2/27/18, 1:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Var på bokrean idag. Hittade inga böcker om bakverk som jag ville ha (som jag inte redan har), men två böcker om att baka bröd fick följa med hem. Tror dock att det även finns lite recept på vetebullar och liknande i åtminstone en av böckerna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
3/10/18, 7:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#19

Hejsan! #18 -Ser ut att vara 2 bra Böcker du köpt. 😀 Idag ska jag baka lite bullar , det är Barnlördag på jobbet , Ska bli skoj!!😀❤️ Det blir nog lite Småkakor med , kanske små muffins till barnen! 😀👍🌺❤️

HH 🙂

Carmarino
3/10/18, 12:28 PM
#20

#19 Ja, det hoppas jag att de är. Har inte börjat läsa dem än. 🙂

Fina bullar och kakor. De kommer säkert att gå åt i en rasande fart. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
3/13/18, 4:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Det fanns lite rester av bokrean kvar när jag var och handlade idag. Den här boken hade jag inte sett innan, så den slank ner i korgen. Det är alltid spännande att prova något nytt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/13/18, 4:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Var även och köpte lakrits idag. Hittade nämligen ett recept på Småkakor med saltlakrits, och de rekommenderade Johan Bülows Lakrids 2. Kunde inte låta bli att köpa Lakrids 2017 salty caramel, och en lakritsfudge också. ☺️🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/16/18, 10:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Fick köpa en ny våg. Den jag hade slutade nämligen fungera mitt i en vägning i tisdags. Kollade lite tester på nätet, och den här hade blivit bäst i test i två olika tidningar. Eftersom en av dem var Råd & Rön så beställde jag denna.

Den är liten och smidig, plus att den är lätt att använda. Däremot är den så blank att den är svår att fotografera utan att hela omgivningen speglas i den. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/21/18, 10:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Råkade titta i en låda jag inte tittat i på rätt länge. Underst i den hittade jag det här.

Får nog börja dekorera mina bakverk lite oftare - särskilt som jag hittade ytterligare fyra påsar vardera av röda och silver hjärtan.

Fast jag kanske bara kan äta dem som godis också… 🤔😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
3/21/18, 11:17 AM
#25

Jösses vad grejor.

Carmarino
3/21/18, 11:23 AM
#26

Ja, och jag kan ju avslöja att det fanns mycket mer i den lådan, som jag också glömt bort att jag hade. ☺️

Fast det var inte choklad, utan mest torkade frukter och bär. Tänker försöka använda dem i chokladtesterna så småningom.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
3/21/18, 11:29 AM
#27

Den som spar han har. 😃

Annons:
Carmarino
3/21/18, 11:35 AM
#28

Ja, verkligen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
3/22/18, 3:03 PM
#29

Du är min idol Carmarino, så mycket bra grejer (godsaker) hemma! 👍

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
3/22/18, 4:29 PM
#30

Tack Fransu. 😊

Har en viss förmåga att samla på mig grejor, och sedan glömmer jag bort att använda dem. Äter dessutom inte upp så mycket av det jag gör själv, utan ger bort det mesta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
3/22/18, 6:16 PM
#31

#30 Jag är likadan. Jag har alltid ett ganska stort lager godis och andra godsaker hemma. Så det är kul att se att det finns andra som mig. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
3/23/18, 1:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Prenumererar på Kökets box, men kommer nog att sluta med det eftersom det är alldeles för mycket i den som jag inte använder. När jag såg att temat för mars-lådan var Baka & fika så bestämde jag mig för att vänta lite med att säga upp abonnemanget.

Måste säga att jag blev rätt besviken när jag såg innehållet, för det var inte särskilt mycket bakingredienser - enligt mitt sätt att se det i alla fall. Okej, det är ju en del fikagrejor förstås, men jag vill ju gärna baka själv.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/31/18, 4:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Är det någon som känner för att göra mördeg "the old fashioned way", så får ni receptet från Cajsa Wargs kokbok anno 1795 här. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/2/18, 5:08 PM
#34

För er som inte kan läsa receptet i #33 så kommer det en "renskrift" här (med reservation för felläsningar av vissa bokstäver):

Mör-Deg

Tag et halft qwarter watten, twänne ägge-gulor och litet hwetemjöl, och gör deraf en deg, det lösaste man kan handtera honom; tag sedan halfparten så mycket smör, som degen är, twätta all sältan derutur och klappa ut smöret i en kaka: när degen är utkaflad med bakelse kaflan, så lägg smöret derpå och degen öfwer; således kafla han 3 eller 4 gånger om, til des degen är wäl blandad med smöret; då kastas han hel tunn ut och lägges i formen, derest man wil hafwa kakor uti. Denna deg brukas när intet kakorna kunna bära sig utan.

"et halft qwarter watten" = 1,63 dl

Vet faktiskt inte vad sista meningen betyder. Sedan gissar jag att "kastas" egentligen ska vara "kaflas", för det är mer logiskt att kavla ut degen än att kasta ut den. Fast det kanske betydde något annat på 1700-talet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
4/2/18, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Kyligt på moppen ut till Taxinge på förmiddagen efter fikat dök solen upp och värmde.

Carmarino
4/6/18, 6:15 PM
#36

Skulle ni kunna äta upp de här skorna? 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
4/7/18, 8:05 AM
#37

#36 Så himla fräckt gjort, men det ser inte ett dugg gott ut enligt mig. Blir inte sugen på att smaka.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
4/7/18, 11:44 AM
#38

#37 Hon gör en hel del roliga saker, men eftersom hon är amerikan (tror jag åtminstone) så använder hon en hel del ingredienser som känns lite "artificiella".

Mycket av det hon gör verkar mest vara gjort för att det är lite häftigt, men det ser inte gott ut. Så jag håller med dig att man inte blir särskilt sugen på att smaka. Fast de här julgranskulorna ser faktiskt både häftiga och rätt goda ut. Tror säkert man kan göra dem med hallonsnören och Center. 🙂

Vill ni kolla på andra saker hon gjort så hittar ni hennes Instagram här.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
4/7/18, 4:44 PM
#39

#38 Men wow! Fanns ju hur mycket som ser galet gott ut på hennes Instagram! Vilka goda grejer alltså. Julgranskulorna är riktigt fina faktiskt och ser goda ut.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
4/7/18, 5:15 PM
#40

#39 Ja, vissa saker får jag lust att testa. Andra tänker jag bara "vad ska det vara bra för". 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
4/7/18, 5:30 PM
#41

#40 Precis så! 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Carmarino
5/22/18, 1:21 PM
#42

Tro det eller ej, men det här är faktiskt en tårta.

https://www.instagram.com/p/BjE5B22lm0e/?taken-by=lyckasmedmat.se


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
5/22/18, 1:55 PM
#43

#42 Häftig! Jag tycker i och för sig inte att den ser att dugg god ut. Blir inte sugen på att smaka. Men vilket konstverk! 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
5/23/18, 10:33 AM
#44

#43 Det kan jag hålla med om. Vissa tårtor är mer vackra än aptitliga. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/25/18, 12:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Idag har jag gjort något som jag har tänkt göra länge, men det har inte blivit av förrän nu. Jag har brynt smör.

Här har det precis börjat smälta, men det är fortfarande lite hela bitar kvar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/25/18, 12:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Här puttrar det på rätt ordentligt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/25/18, 12:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Nu har det börjat mörkna en aning.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/25/18, 12:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Skummet hopar sig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
5/25/18, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Nu har smöret börjat mörkna och det är nästan färdigbrynt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/25/18, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Här är det upphällt  i en skål och man kan se partiklarna i botten.

Nu har smöret stelnat, och jag har smakat på det. Det smakar nästan som kola. 🤤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/6/18, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Idag gör jag glass. Smeten står för tillfället i kylen och "mognar" (samt svalnar). Den är snart klar att hällas i glassmaskinen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/6/18, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Nu är smeten i glassmaskinen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/6/18, 5:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Så här såg smeten ut efter en timme i glassmaskinen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/6/18, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Här är glassen upphälld i burkar och redo för frysen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/7/18, 10:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Idag blev det Bailey's-glass. Den blev jättegod.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
6/30/18, 5:29 PM
#56

Såg att Tea Malmegård har en online tårtkurs. Blir lite sugen på att gå den faktiskt. Tyckte att den var lite dyr bara, men såg att den är "tillgänglig för alltid". Det är ju praktiskt, för då kan man gå tillbaka och friska upp minnet vid behov.

Tårtbakning är ju inte min starka sida direkt, så det hade varit kul att lära sig mer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/30/18, 5:38 PM
#57

I mailet jag fick om tårtkursen stod att de 100 första som angav den kod som stod i mailet fick 100 kronor i rabatt på kursen. Så jag testade - och jag var en av de 100 första! 👍🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/1/18, 11:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#58

Har gjort limeglass med vit choklad idag. Det blev gott.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/5/18, 4:52 PM
#59

Måste tipsa om sidan Smakminnen: http://smakminnen.se/

Så här presenteras sidan:

En brokig receptsamling från antiken till tidigt åttiotal, alla med en berättelse, det är min vision med denna sida. Vissa ska kunna få en nostalgitripp och andra kan häpnas över märkliga recept från en svunnen tid. På sidan kommer jag att blogga om mina egna erfarenheter av tillagning av gamla recept, intervjuer och aktuella händelser. Alla kan bli gratis medlem på denna sida, och lägga upp sina egna, gamla recept.

Har du gamla recept är du varmt välkommen att lägga in dessa. Med en gammal eller ny bild, ett gammalt minne eller nyfunna fakta.

(OBS! Recepten måste vara minst 30 år gamla för att få vara med.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/31/18, 4:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Fick hem lite nya bakgrejor idag.

Det är två uppsättningar gjut- & bakbalkar; den ena på 15x15 cm och den andra på 30x30 cm, som man kan använda till att gjuta t.ex. tryffel eller kola i, sam en silikonform för att göra små mandelmusslor (eller andra småkakor) i.

Har ju massor av mandelmassa hemma, så jag tror jag ska testa receptet på mandelmusslor från tillverkarens hemsida. Bara det blir lite svalare väder. 🥵


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/8/18, 3:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Hittade dessa i botten av en låda i frysen. Lär inte göra några figurer av dem, så det får bli mandelmassekakor istället. Fast jag väntar nog till det blir lite svalare. Vill inte ha ugnen igång, om det inte är absolut nödvändigt, nu när det är så varmt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/1/18, 8:05 AM
#62

I natt drömde jag att Roy Fares skulle öppna en MR Cake-filial här i stan. Önskar det var sant. 👍🤤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
9/3/18, 3:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Fick den här med posten idag. Den verkar intressant.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/11/18, 8:16 PM
#64

I fredags firade caféet MR Cake i Stockholm ett år. Utanför hade de byggt upp en häftig tårta av ballonger. Tyvärr lade de inte själv ut några bilder på tårtan, så det var tur att tidningen Hembakat gjorde det. 👍

https://www.instagram.com/p/BndShddlwXo/?taken-by=tidningenhembakat


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/27/18, 11:04 AM
#65

För flera år sedan hittade jag en sida där man kunde beställa kavlar med mönster, och även få gjort en kavel med sitt eget namn (eller någon annan text). Sparade inte länken, och jag har försökt hitta den några gånger sedan dess. Idag lyckades det, så nu har jag beställt en kavel med mitt namn på. (Det är extrapris just nu; den här veckan tror jag.) 🥳

https://www.etsy.com/se-en/search?q=rolling%20pin&ref=auto1&as_prefix=rollin


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

lillnessie
9/28/18, 6:18 PM
#66

Jamen en sån måste man ju ha 😄 Inte så hemskt dyr heller,

Carmarino
9/28/18, 6:41 PM
#67

Nej, det var faktiskt billigare än jag trodde. I och för sig var det ju extrapris just nu, men det är ändå billigt för att få en kavel med sitt eget namn på. 😃

Blev glatt överraskad över hur smidigt det var att handla där. Alla priser kom upp i svenska kronor och frakten stod angiven i informationen för varje kavel.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/3/18, 2:16 PM
#68

Nu är min kavel på väg. Är så spänd på att se hur den ser ut. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/10/18, 11:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Idag kokade jag lättsockrad drottningsylt. Brukar ha det i yoghurten på morgonen, och en sats på ett kilo bär och 333 g syltsocker brukar räcka i ca sex veckor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
10/10/18, 5:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Fick hem lite baktillbehör idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/10/18, 5:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#71

Hoppas jag får tid och ork att göra åtminstone en gran till jul, men det återstår att se.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
10/10/18, 6:12 PM
#72

#70

Choklad. Så otippat 😃

Carmarino
10/10/18, 6:17 PM
#73

#72 Javisst var det. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
10/10/18, 6:19 PM
#74

🙂

Carmarino
10/11/18, 5:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Idag fick jag min kavel. Har "maskat" namnet så därför ser den lite konstig ut på vissa ställen, men jag tror att ni kan se ungefär hur den ser ut ändå. 🙂

Storleken är som en normal kavel, trots att den ser liten ut på bilden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
10/12/18, 9:02 AM
#76

#75

Finns den med valfri grönt text oxå? 🙂

Annons:
Carmarino
10/12/18, 10:22 AM
#77

#76 Texten på själva kaveln är alltid brun, men det går ju att göra degen grön. Då blir texten också grön. Du kan till och med göra degen grön och vit om du vill (men det är förstås lite bökigare). 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
10/12/18, 10:26 AM
#78

😛

Carmarino
2/10/22, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Idag var det dags att koka ny drottningsylt. Började med att blanda 500 gram djupfrysta hallon, 500 gram djupfrysta blåbär och ca 333 gram (ett tredjedels paket) syltsocker. Det fick sedan stå ett par timmar, vilket inte är nödvändigt men jag brukar blanda ihop det när jag ändå vaknar framåt morgonkvisten vid 3-4-tiden. Då är det bara att sätta på kastrullen när jag kommer upp sedan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/10/22, 10:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Här har bären precis börjat koka. Brukar låta dem koka mellan 5 och 5,5 minuter, räknat från när de första bubblorna syns. Kokar på medelvärme.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/10/22, 10:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Dags att hälla upp sylten på burkarna. Det brukar bli två 700 grams-burkar och en lite mindre burk. Vet inte hur mycket den rymmer, men kanske 300 gram.

Brukar sterilisera burkarna först, genom att låta dem stå i ugnen på 100 grader minst en kvart.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/10/22, 10:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Sylten är klar!
(Den lilla burken ser större ut på bilden än vad den är i verkligheten.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2/10/22, 10:47 AM av Carmarino
Carmarino
5/9/22, 11:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Det är extrapris på aprikoser på ICA den här veckan. Så nu ska jag koka en omgång aprikosmarmelad igen. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Soligajag1
5/9/22, 11:54 AM
#84

#83:

Wow ! Så gott !
Lägg ut bild på marmeladen och recept sen tack ! 😊🥰👍❤️

HH 🙂

Carmarino
5/9/22, 11:57 AM
#85

#84: Receptet finns här:

https://matlust.ifokus.se/discussion/1505021/recept-aprikosmarmelad

Bild kommer när marmeladen är färdig, men det blir inte förrän tidigast imorgon. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Matlust iFokus är tänkt som ett inspirerande och lustfyllt diskussionsforum för alla matlagningsintresserade, gammal som ung, man som kvinna, proffskock som amatör. Här hittar du mängder av recept och artiklar om mat och bordets alla glädjeämnen. För-& smårätter & tillbehör, soppor, Fågel, Nöt, vilt & gris, Färs & korv, Fisk & skaldjur, Veggo vegetariskt, Sallader, Mjölmat, gryn & ris, Konserverat, inlagt, sylt & marmelad, Desserter, frukt & godis, Matbröd, smörgåstårtor & kaffebröd, Drycker och mycket mer.
Carmarino
5/10/22, 10:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Nu är marmeladen färdig. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
5/11/22, 5:00 AM
#87

#86:

Mmm, . Så gott !
Va duktig du är!

HH 🙂

Carmarino
5/11/22, 9:17 AM
#88

#87: Tack. Det är faktiskt rätt lätt att göra aprikosmarmelad, men det tar lite tid att dela och hacka aprikoserna. Syltsockret gör att det sällan misslyckas.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/14/22, 9:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Det var extrapris på körsbär den här veckan. Fast nu är allihop slut. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/13/22, 11:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Eftersom det var extrapris på både nektariner och syltsocker så blev det en omgång nektarinmarmelad idag.

https://matlust.ifokus.se/discussion/1505020/recept-nektarinmarmelad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Matlust iFokus är tänkt som ett inspirerande och lustfyllt diskussionsforum för alla matlagningsintresserade, gammal som ung, man som kvinna, proffskock som amatör. Här hittar du mängder av recept och artiklar om mat och bordets alla glädjeämnen. För-& smårätter & tillbehör, soppor, Fågel, Nöt, vilt & gris, Färs & korv, Fisk & skaldjur, Veggo vegetariskt, Sallader, Mjölmat, gryn & ris, Konserverat, inlagt, sylt & marmelad, Desserter, frukt & godis, Matbröd, smörgåstårtor & kaffebröd, Drycker och mycket mer.
Annons:
Carmarino
7/17/22, 11:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Kunde inte låta bli att testa att göra en ny omgång nektarinmarmelad - nektarinerna var ju fortfarande på extrapris, så det blir en rätt billig sylt (ca 14:50 kr per burk).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/26/22, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#92

Nektarinerna var ännu billigare den här veckan (20 kronor för 1 kg), så trots att jag inte har plats i kylen för mer marmelad köpte jag ett kilo. Kom på att jag ju kunde frysa in dem och koka marmelad sedan istället.

Det var sju nektariner i asken, och de vägde nästan exakt ett kilo, närmare bestämt 1,002 kg. För enkelhetens skull så kärnade jag ur dem och hackade dem, så att det bara är att koka marmeladen sedan. Det blev 889 gram kvar när kärnorna var borttagna. Så det lär bli minst tre burkar nektarinmarmelad sedan. 👍😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 7/26/22, 2:48 PM av Carmarino
Soligajag1
7/26/22, 2:57 PM
#93

#92:

Fantastiskt!! 😊👍

HH 🙂

Carmarino
7/26/22, 3:00 PM
#94

#93: Ja, det är skönt att veta att jag kan få nektarinmarmelad i höst också. Lite sommarsmaker när höstvindarna viner runt knutarna. Sedan blir det ju billigt också. Skulle tro att priset landar på ca 9 kronor per burk. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
7/26/22, 3:31 PM
#95

#94:

Wow !!! Så billigt .
Samma sak när jag bakar bröd , gjorde en nyss , 1 jäst -blå, 2 msk honung , 2 dl riven ost , 1 zucchini riven , olivolja , vetemjöl . Nu jäser dem 40 min.

Får se vad det blir för bröd , ev. gifflar .

lägger in foto sen .

HH 🙂

Carmarino
7/26/22, 3:38 PM
#96

#95: Ja, passade ju på att köpa ett par paket syltsocker när det var extrapris på det för ett tag sedan, så det gör ju att priset blir lågt.

Även om mjölet blivit mycket dyrare den senaste tiden så lönar det sig fortfarande att baka själv. Tyvärr har jag blivit dålig på det den senaste tiden. Får försöka skärpa mig. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/16/23, 3:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Det var extrapris på aprikoser på ICA, så jag köpte två paket à 500 g för att göra aprikosmarmelad. Tur jag köpte två, för en fjärdedel av aprikoserna hade börjat ruttna och/eller mögla. När jag hade tagit bort dem och kärnat ur resten så var det knappt 600 gram kvar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 5/16/23, 3:31 PM av Carmarino
Annons:
Carmarino
5/16/23, 3:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

De flesta aprikoserna var dessutom övermogna och väldigt mjuka, så de var nästan bara mos.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 5/16/23, 3:31 PM av Carmarino
Carmarino
5/16/23, 3:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Men det blev i alla fall drygt en och en halv 700 grams burk med marmelad. Får hoppas att den smakar bra också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 5/16/23, 3:32 PM av Carmarino
Carmarino
6/13/23, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Det var extrapris på nektariner den här veckan, så jag kokte en omgång nektarinmarmelad. Fick inte plats med allt i burkarna jag hade förberett, så jag fick hälla upp den sista "slunten" i en glasskål. Får antingen äta den med mjölk eller ta den i morgonyoghurten imorgon.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/15/23, 10:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Det sägs ju att vi ska dricka mycket nu när det är så varmt. Kom på att jag sett en burk rårörd jordgubbssaft i kylen, så jag rotade fram den och töade upp den. Den är från juli 2021 men smakar fortfarande lika gott.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

-Ett härligt forum för oss som älskar att baka. Oavsett om det är tårtor, kakor eller matbröd.
Carmarino
6/15/23, 10:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Blandade ett glas jordgubbssaft och för att kyla ner mig riktigt så tog jag fram en av burkarna med jordgubbsglass som jag gjorde härom dagen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
Carmarino
6/19/23, 11:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

Köpte lite godis idag. Har ätit hälften redan. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/19/23, 11:39 AM
#104

#103: Nu är de slut. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
9/25/23, 11:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Har läst om de här glutenfria bakmixerna på Instagram. Nu finns de även på mitt lokala ICA Maxi, så jag bestämde mig för att testa. Det finns även mixer för pizza, frallor, hamburgerbröd, pastadeg och flätat bröd. De två sistnämnda är "limited edition".

Eftersom jag inte är så intresserad av varken bröd eller pasta så valde jag mixerna för sockerkaka och kolakaka. Recepten är framtagna av Anneli Bark, som driver instagramkontot @glutenfriagodsaker.

Det är många på Instagram som har skrivit att de tycker kakorna är jättegoda, så det ska bli kul att se om jag också tycker det. 😊

https://shop.lindrooshalsa.se/glutenfria-mjolmixer


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Glutenfria Mjölmixer - Lindroos Shop
Liz85
10/10/23, 6:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

Älskar kexchoklad men inte köpt det på år och dag pga att de inte varit lika smarta som marabous mjölkchoklad och plockat bort palmolja.

Tänkte nu på kvällen att det kan ju inte vara så svårt att göra egen. Typ doppa
smörgåsrån i smält blockchoklad? Googlade sen och var inte helt fel ute. 🙂 Nu står det visserligen att man ska ha i Nutella. Men jag kommer byta ut det mot valsoias hasselnötskräm istället. Ska det vara rätt så ska det vara rätt!

  • Redigerat 10/10/23, 6:33 PM av Liz85
Carmarino
10/10/23, 6:45 PM
#107

#106: Det brukar vara ett återkommande recept runt jul varje år, och det finns många varianter. Har själv aldrig provat att göra det, men särskilt svårt verkar det inte vara. 😊

Du får gärna visa resultatet här när du gjort dem. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/28/23, 3:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Idag var jag på den årliga marknaden i Höganäs. Den blir bara sämre och sämre för varje år, och i år var det knappt något kvar av den. Tog lite lotter (vann inget) och köpte ett par stödstrumpor. Det var allt.

På hemvägen svängde jag in om Larsvikens gård i Viken och handlade lite i deras gårdsbutik. Det blev 1 kg ekologiskt havremjöl, fyra ekologiska clementiner (kostade drygt 26 kronor 😱) och en påse jättegoda chokladhjärtan med kolafyllning.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/28/23, 3:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Letade även efter deras chips, som de tillverkar själv i chipseriet av egenodlad potatis, men tydligen har de delat på företagen, för numera är chipseriet eget. Det ligger visserligen bara några meter från gårdsbutiken, men de har satt upp ett staket emellan, så man får gå en lång runda för att komma dit. (Jag tog dock bilen, eftersom jag skulle köra direkt hem sedan.)

Chipseriet har en liten "kiosk" med självbetjäning, där man får skriva upp vad man tagit och swisha pengarna. Köpte tre olika, nämligen potatis med smak av lagrad ost, säsongens potatis med havssalt och vildpotatis med havssalt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/7/23, 11:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

Idag blir det laxlåda till lunch. Den står i ugnen nu. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Matlust iFokus är tänkt som ett inspirerande och lustfyllt diskussionsforum för alla matlagningsintresserade, gammal som ung, man som kvinna, proffskock som amatör. Här hittar du mängder av recept och artiklar om mat och bordets alla glädjeämnen. För-& smårätter & tillbehör, soppor, Fågel, Nöt, vilt & gris, Färs & korv, Fisk & skaldjur, Veggo vegetariskt, Sallader, Mjölmat, gryn & ris, Konserverat, inlagt, sylt & marmelad, Desserter, frukt & godis, Matbröd, smörgåstårtor & kaffebröd, Drycker och mycket mer.
Carmarino
11/9/23, 2:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

Har investerat i en ny stekpanna. Det blev en Satake i lättviktsgjutgjärn. Har läst många positiva recensioner om den, och eftersom den var på extrapris på Nordic Nest nu, så slog jag till.

Lättvikt är väl att ta i, för den väger trots allt en hel del, så det var tur att jag nöjde mig med en 28 cm. Fick den igår kväll så jag har inte hunnit testa den än. Har dock diskat och oljat in den enligt instruktion, så den är klar för att användas.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Köp Satake stekpanna i lättviktsgjutjärn non stick från Satake till rätt pris hos oss! ✓ Fri frakt över 499 kr* ✓ Snabb leverans ✓ 30 dagar öppet köp
Annons:
Carmarino
11/9/23, 11:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#112

Beställde lite saker från Lyckas med mat förra veckan. Bakspray har jag saknat länge. Den gamla tog slut för rätt länge sedan, så jag har dragit mig för att baka kakor i mina fina bakformar från Nordic Ware. Det är så mycket lättare att smörja bakformarna med baksprayen.

Fick en smärre chock när jag såg burken med Mycryo. Visst hade jag läst att den innehåller 600 gram, men det hade inte riktigt gått upp för mig hur mycket det faktiskt är. En snabb huvudräkning visade att den burken räcker till att temperera sisådär 60 kg choklad. 😱 Så mycket choklad har jag definitivt inte hemma, men jag lär få göra många saker med choklad till jul, och även nästa år.

Karamellpapper har jag redan rätt mycket av, men brukar alltid beställa några paket när jag beställer annat. Alltid bra att ha hemma om jag skulle få för mig att koka riktigt mycket kola till jul. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

pringles
11/12/23, 10:54 AM
#113

Den där förpackningen som det står CALLEBAUT och MYCRYO på, är det nån slags smarrig chokladsmet eller pulver? Används det istället för kakao vid bakning?
Ursäkta dum fråga men jag har aldrig hört talas om produkten

Carmarino
11/12/23, 12:09 PM
#114

#113: Det är kakaosmör i pulverform. Har skrivit lite om det på Choklad-sajten:
https://choklad.ifokus.se/discussion/1556433/temperera-choklad-med-mycryo

Inte konstigt att du inte har hört talas om det, för det är inte särskilt välkänt. Särskilt inte bland dem som aldrig gör praliner och annat som kräver temperering av chokladen.

Pulvret kan faktiskt användas till mer än att temperera choklad. Här kan du läsa lite mer om det:
https://www.lyckasmedmat.se/kakaopulver/14440-mycryo-kakaosmoer-pulver-callebaut.html

Med tanke på hur mycket 600 gram Mycryo är så är det bra att veta att jag kan använda det även till att steka med. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
pringles
11/13/23, 12:18 PM
#115

#114 Tack för info, skall läsa!☺

Carmarino
4/10/24, 12:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#116

Min mor hade en rejäl gammal mandelkvarn, som jag länge önskat att jag visste vart den tog vägen. Har köpt en egen, men de nya varianterna är rätt "klena" tycker jag, så när jag hittade en gammal kvarn i en antikaffär på nätet så beställde jag den. Tror det är en likadan som min mors, även om hennes var grön och jag har för mig att den var lite större (men jag kan minnas fel där).

Igår fick jag hem den, och den verkar stabil och bra. Tyvärr saknar den metallbrickan på skruven, vilket jag inte lade märke till när jag tittade på bilderna av den, men jag hoppas den kommer att fungera bra ändå.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: