Annons:
Etikettövrigt
Läst 1184 ggr
ilenna90
11/25/17, 4:09 PM

vaniljhjärtan

har ni något bra recept på vaniljhjärtan? jag har aldrig gjort sånna tidigare och vet inte vilket recept som jag ska gå efter.. verkar oftast vara fyllningen som skiljer sig i dom recept jag kollat på; i en del använder dom mjölk och andra grädde, i en del äggulor och i andra hela äggen. (verkar även variera om man har ägg eller inte i degen, men känns inte som att degen borde bli särskilt bra utan ägg?)

så om ni har något bra får ni gärna dela med er! =)

Annons:
Carmarino
11/25/17, 4:31 PM
#1

Har inte testat det här receptet, men det är Birgitta Rasmussons recept; hela Sveriges bakdrottning. 😉

https://www.koket.se/hela-sverige-bakar/birgitta-rasmusson/birgittas-vaniljhjartan/

Här är ett annat, där de använder grädde och riktig vaniljstång. Där står dessutom lite mer detaljerat hur man gör för att fodra formarna.

https://receptfavoriter.se/recept/vaniljhjaertan.html

Tror inte det spelar någon roll vilken variant av fyllning man använder. Skulle tro att det funkar lika bra med vaniljkräm gjord på marzanpulver. Det kanske inte blir lika gott, men gott nog - och mycket enklare. 🙂

Det svåraste är nog att få ihop degen så att hjärtanen inte öppnar sig i kanterna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ilenna90
11/25/17, 4:42 PM
#2

ja det finns som sagt många olika :) så hade helst fått nån åsikt om vilket som fungerat bäst haha :) men tror att jag testar birgittas recept när det kommer till degen. (dock lite slarvigt att inte skriva med antalet hjärtan det är beräknat för ;)) 

och ja du har nog rätt i att fyllningen inte spelar särskilt stor roll :)

Carmarino
11/25/17, 4:50 PM
#3

Har en bok med recept från Flickorna Lundgren i Skåne. De är kända för sina goda vaniljhjärtan, och "gamle kungen" (Gustaf VI Adolf) besökte dem minst en gång varje sommar när han befann sig på Sofiero. Då fick han alltid med sig en ask hjärtan när han reste därifrån.Glad

Vill inte lägga ut receptet här, men jag PM:ar det till dig. Så här står det bl.a. "Hemligheten är framför allt att de alltid är färska. Tänk därför på att inte baka för många åt gången."


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: