Annons:
Etikettertemadagarmjuka-kakor
Läst 1893 ggr
Carmarino
2017-11-15 13:59

Bundt Cake Day den 15 november

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det Bundt Cake Day. En Bundt Cake kan väl närmast beskrivas som en sockerkaka med hål i mitten. Det är själva formen som gör det till en Bundt Cake. Receptet kan vara i princip vilket recept man vill.

Själv använde jag mig av mitt recept på muffins, och tillsatte en rågad matsked apelsinpasta som smaksättning. Har inte smakat på kakorna än, men de doftade väldigt mycket apelsin - och smeten var lika god som vanligt. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

-Ett härligt forum för oss som älskar att baka. Oavsett om det är tårtor, kakor eller matbröd.
  • Redigerat 2021-09-21 16:08 av Carmarino
Annons:
Carmarino
2017-11-15 14:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Gjorde dessa "mini Bundt Cakes" i en form från Nordic Ware som heter Garland. Dessa former finns även separat i i stort format. De heter från vänster till höger CathedralBavaria och Fleur de lis.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2022-07-06 17:01 av Carmarino
Pyttelite
2017-11-15 23:22
#2

Formarna ser fantastiska ut och resultatet med - känner doften ända hit.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2017-11-16 07:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Formarna är fantastiska. Har rätt många olika varianter av Nordic Wares formar, och jag kan verkligen rekommendera dem. De är dyra i inköp, men de kvaliteten är så bra att de förmodligen håller för att gå i arv i flera generationer.

Här är lite bilder på några av dem. Denna första passar bra nu till jul. Just denna modell finns inte längre, utan de har ändrat den så att granarna är lite fler och mer varierande i storlek.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-11-16 07:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Den här kakan bakade jag till min bror, som är väldigt intresserad av modelltåg.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-11-16 07:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Dessa kakor bakade jag till en Bundt Cake Day för flera år sedan. De fyra översta är bakade med en form som också innehåller fyra miniversioner av de stora formarna, men dessa är lite större än de jag bakade igår.

De nedersta är bakade med Fleur de lis och Bavaria.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-11-16 07:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Dessa minisockerkakor är bakade med en form från Städter, inte Nordic Ware, men kvaliteten är ungefär densamma.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2022-07-06 16:56 av Carmarino
Annons:
Pyttelite
2017-11-16 11:30
#7

Härliga konstverk både formarna och kakorna.

Kanske dum fråga men hur har man koll på mängden smet och temperatur när man kör "ickestandard" formar?

Misstänker att du provat fram ett fungerande koncept med tanke på det lyckade resultatet. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2017-11-16 12:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

De stora formarna rymmer 2,4 liter, så man får göra en rejäl sockerkakssmet. Fast det går att göra med mindre smet också. Det enda som händer är att  man inte får med hela mönstret, och gräddningstiden blir lite kortare. (Kakan från Bavaria-formen i #5 är bara "halv".) Det finns dock rätt gott om recept till "2-litersformar" har jag märkt. Annars kan man bara dubbla ett vanligt sockerkaksrecept. Skulle det bli för mycket smet häller man resten i muffinsformar. 🙂

Ugnstemperaturen jag använder är 175-180 grader och jag brukar kolla med sticka om de är färdiggräddade. Det brukar röra sig om någonstans runt 40-50 minuter har jag för mig.

När det gäller kakorna jag gjorde igår så hade jag ingen aning om hur mycket smeten skulle räcka till. Jag bara fyllde formarna till drygt hälften och körde tills smeten var slut. Det var en av kakorna som blev lite mindre än de andra, men den har jag naturligtvis inte med på fotot. 😉

Trodde faktiskt inte att jag skulle få fem kakor av smeten, eftersom den är beräknad till minisockerkaksformen. Receptet följde nämligen med formen, och jag har sedan testat att göra andra kakor med det, eftersom jag tycker receptet är så bra.

Har faktiskt bakat ett antal misslyckade kakor också (se bild). 🙂Den formen (Kugelhopf) är dock väldigt hög och smal, så det är lätt hänt att man inte får ut kakan hel. Särskilt om man har frukt och liknande i smeten, som jag hade, för den sjunker ner i botten av formen. (Vilket blir toppen av kakan.)

Här är lite bilder på olika formar från Nordic Ware. Jag har inte alla, men egentligen alldeles för många för att få plats med dem. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-11-16 12:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här är ett recept som passar utmärkt till dessa 2,4 litersformar. Tror det följde med en av dem faktiskt. Fast jag har modifierat det lite förstås. 😉

Apelsinkaka

Ingredienser
150 g smör
4 ägg
4 dl Socker
4 tsk vaniljsocker
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
juice + rivet skal av 2 apelsiner + vatten

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Skrubba apelsinerna under varmt vatten och låt dem torka.
Smörj och bröa formen (ca 2 ½ liter).
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg, Socker och vaniljsocker poröst. Finriv skalet från apelsinen och pressa ur juicen.
Blanda mjöl, bakpulver och apelsinskal. Vänd ner blandningen i äggsmeten.
Mät upp apelsinjuicen i ett decilitermått och fyll på med vatten till totalt 2 dl.
Tillsätt smält smör och apelsinvattnet. Rör om tills smeten är jämn och slät. Häll upp i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen 40–50 minuter.

Denna kan även göras som chokladkaka. Byt då ut ca 1 dl av mjölet mot kakao och smaksätt gärna med 1–2 msk riven choklad.
Det blir också gott att ersätta en del av mjölet (knappt 1 dl) med en påse Ekströms marsan snabbvaniljpulver.
Uteslut då apelsinen (om man inte vill ha apelsin–/vaniljsmak på kakan).
Prova även att byta ut apelsinen mot 1 citron.

Tillagningstid: 20 min + 50 min i ugnen

Tips:
Vill man hellre göra muffins av smeten så blir det ca 18 stora muffins.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Denna kommentar har tagits bort.
Pyttelite
2017-11-17 21:03
#11

Tack för receptet och inspirerande bilder.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2017-11-18 10:12
#12

Varsågod. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-11-14 14:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Imorgon är det Bundt Cake Day, så jag förberedde lite idag. Hinner förmodligen inte baka imorgon nämligen. 🙂

Rörde ihop en stor smet, men eftersom jag inte ville ha en jättestor kaka så använde jag tre olika formar (för att få plats med all smeten). Så nu har jag både små och lite större kakor. Bara att frysa in och ta fram så många som behövs när jag får fikagäster.

Gjorde den efter ett recept på leopardkaka med apelsin, men struntade i att dela smeten i två och tillsätta kakao. Det hade ju inte funkat när man gör en massa små kakor. Den blev god ändå.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
2018-11-14 16:43
#14

Mums 🙂

Carmarino
2018-11-14 18:57
#15

De är väldigt smöriga och goda. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

lillnessie
2018-11-14 21:48
#16

Så väldigt söta kakor det blir i de små formarna

Carmarino
2018-11-15 12:28
#17

Ja, de är väldigt gulliga. Har faktiskt en form med ännu mindre kakor, men den är till för praliner. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-11-15 12:28
#18

Ni glömmer väl inte Bundt Cake Day idag? 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2018-11-15 13:46
#19

Har aldrig hört talas om denna kakdag ☺️

Carmarino
2018-11-15 14:59
#20

Det är det nog inte många som har, så du är inte ensam. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
2018-11-15 15:00
#21

Pheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeew 

🥵

Pyttelite
2018-11-15 18:21
#22

Vi får skåla in den med ett glas beaujolais nouveau även om den kombinationen kanske inte är så lyckad.😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2018-11-16 10:40
#23

Firade den med att äta några av de små kakorna jag bakade. Inget vin till dock. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-11-15 04:00
#24

Idag är det Bundt Cake Day.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2021-11-15 06:12 av Carmarino
JMW
2019-11-19 18:32
#25

Har inte sett detta tidigare. Kan bero på att jag inte bakar längre. 😐

Vilka fantastiska formar du har! Som konstverk!

Carmarino
2019-11-19 18:34
#26

Tack JMW. Ja, de är väldigt fina, och mycket hållbara. Tror att de håller åtskilliga generationer faktiskt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-11-15 06:08
#27

Idag är det Bundt Cake Day.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2021-11-15 06:12 av Carmarino
Annons:
Carmarino
2022-11-15 01:49
#28

Det är Bundt Cake Day idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2023-11-15 03:00
#29

Idag är det Bundt Cake Day. Kommer inte att baka något idag, för det är proppfullt i frysen, så det får inte plats fler kakor där. Dagens i-landsproblem. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: