Annons:
Etikettövrigt
Läst 761 ggr
Pyttelite
11/6/17, 10:51 PM

Gustav Adolfsbakelse - Firade ni idag?

Idag skänker jag en tanke åt Gustav den II Adolf vars dödsdag vi firar idag. Inte bara för att han är Göteborgs grundare utan även för att vi idag har alla möjligheter att äta bakelser till hans ära.

Det sägs att det hela började 1854 när Gustav Adolfs statyn invigdes i Göteborg och till detta event gjorde man en god bakelse.

Helst ska det vara en sk glassbakelse eller Napoleonbakelse som då inte är gjord av glass utan av mördeg, hallon och vaniljgrädde.

För att det ska bli en äkta Gustavadolfsbakelse ska det också finnas en kungasiluett av Marsipan eller choklad. 

Hoppas att ni alla ätit bakelser idag!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Carmarino
11/6/17, 11:07 PM
#1

Har ätit en bakelse idag men det var nog inte en riktig Gustaf Adolfsbakelse. Den var gjord av maräng och mousse. Choklad fanns det, men inte i form av Gustaf Adolf. Han är ju inte så populär här i Skåne. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
11/6/17, 11:30 PM
#2

Har inte ätit någon. De bakelser jag sett förr om åren, har oftast varit de vanliga bakelserna men med chokladsiluetten på.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pyttelite
11/7/17, 9:35 PM
#3

Jag tycker väl mest att det är en trevlig tradition som letat sig utanför Göteborgstrakten. En höstdag med lite extra guldkant.

Att ha måndagsfika med en bakelse är kanske inte så nyttigt men väldigt trevligt!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
11/6/21, 4:07 PM
#4

Nu är det dags igen - 6:e november

Gustav Adolfdagen, Svenska dagen och allhelgona.

Mycket att fira!

https://finland.ifokus.se/discussion/1526819/svenska-dagen-2021


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Om Finland; historia, samhälle, kultur, Mumin, mat, resmål, språk...
Pyttelite
11/6/22, 6:19 PM
#5

En dag för bakelser!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
11/7/22, 2:31 AM
#6

Har aldrig firat det faktiskt, men så bor jag inte i Göteborg heller. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Lona
11/14/22, 6:45 PM
#7

Meeen, jag missade den! Vi brukar alltid äta "Gubbebakelse" 6 november annars fast vi fuskar ibland med vilken sort. Precis som Pyttelite skrev så "ska" det vara Napoleonbakelse med chokladhuvud men prinsessbakelser är ju godare…
/Infödd göteborgare 😉


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: