Annons:
Etiketterverktygtillbehör
Läst 1368 ggr
Carmarino
2017-11-06 14:38

Omvandla vikter och volymer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en jättebra sida om för att omvandla olika mått. Jag vill t.ex. gärna väga ingredienserna när jag bakar istället för att mäta upp dem. Om det då bara står t.ex. deciliter i receptet så kan det vara svårt att veta hur mycket det motsvarar i gram.

På den här sidan behöver man bara välja hur mycket man vill omvandla, och vilken sorts livsmedel, så får man upp exakt hur mycket det är. Vill man t.ex. veta hur mycket 1 dl kokosolja väger, så väljer man kokosolja i listan nedanför. Då kommer vikten upp direkt. Man får också upp hur mycket det är i "kokboksmått", t.ex. 6,7 msk (matsked) eller 0,67 kkp (kaffekopp).

Den verkar dock lite "halvfärdig", för det är inte helt lätt att få det att funka om man inte väljer standardmåttet på 1 dl. Testa att först välja livsmedel så att det kommer upp hur mycket 1 dl väger. Ändra sedan 1 till t.ex. 0.75 (viktigt att det är punkt och inte komma), och tryck Räkna. Om man däremot först skriver in siffran och sedan väljer livsmedlet så ställs räknaren tillbaka till 1 dl.

Det går även att välja att konvertera utländska måttenheter.

http://livsmedelsinfo.nu/volymvikt.aspx


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Silver83
2017-11-06 14:45
#1

Kanonbra! Sånt där har jag letat efter. Hittade en bra sida för några år sedan, men verkar som den lagt ner nu. Så den här ska jag definitivt använda mig av :)

Carmarino
2017-11-06 14:50
#2

Såg att det i tabellen bredvid namnet på livsmedlet står hur mycket t.ex. en äggula väger, beroende på om det är en liten, mellan eller stor.

Sedan kan man filtrera på livsmedel också, så att man slipper scrolla ner i listan. Skriver man in "ägg" i rutan "Sök: filtrera tabellen" så får man upp äggplanta, ägg, gula och vita.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: