14 Övrigt

Kafferepet (OT)

2017-10-30 17:12 #0 av: Carmarino

På ett kafferep så är det ju en massa prat om både ditt och datt, så det tycker jag att vi kan ha här också. Pratet får gärna handla om bakning, men det behöver det inte göra om du har något annat du vill prata om.

Själv blev jag jätteglad när jag kollade brevlådan idag, och hittade min favorittidnings julnummer. Ser verkligen fram emot att få läsa den. Glad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-10-30 22:32 #1 av: Pyttelite

Saffransbullar låter så gott!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2017-10-31 06:27 #2 av: Carmarino

Det är det också. Om jag hinner tror jag att jag ska baka några i helgen. Har massor av saffran, och om jag känner mig själv rätt så lär jag nog köpa ett par påsar även i år och fylla på förrådet. Glad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-10-31 20:50 #3 av: Pyttelite

Jag brukar använda saffran lite då och då även om det inte är Jul så det är inte fel att köpa på sig några påsar xtra.

Lite saffran i fisksoppan gör den extra god - kan rekommenderas!

Anmäl
2017-11-01 06:50 #4 av: Carmarino

Kollade igenom "julförrådet" igår, och upptäckte då att jag bara hade sex påsar saffran kvar, så det blir säkerligen påfyllning i december. Glad

Anmäl
2017-11-04 16:40 #5 av: Carmarino

Gjorde en gran i choklad idag, och testade att färga den med grönt livsmedelspuder. Det gick sådär. Det mesta av pudret trillar av.

Bredvid granen står en "pralinväska", d.v.s. en liten väska att packa praliner i, om man vill ge bort dem t.ex. Det ska få plats två praliner i väskan, så den är inte så stor som den ser ut. Glad

Anmäl
2017-11-04 16:41 #6 av: Carmarino

Däremot tror jag inte det blir några saffransbullar, men det kommer ju fler helger. Glad

Anmäl
2017-11-11 16:54 #7 av: Carmarino

Köpte en burk pepparkakor idag, för jag kommer inte att ha varken tid eller ork att baka själv. De här pepparkakorna smakar som jag vill att pepparkakor ska smaka, och det finns inga tillsatser i dem, utan bara de ingredienser som man använder själv.

Kunde inte låta bli att köpa lite ekologisk mandelmassa också, för den är så otroligt god.

Anmäl
2017-11-14 09:18 #8 av: Carmarino

Idag är det ostkakans dag. Ostkaka är väl egentligen inget bakverk, men det är en kaka åtminstone. Skämtar

Anmäl
2017-11-14 20:57 #9 av: Pyttelite

Jodå det är nästan som tårta för man har grädde och sylt på ... Skrattar

Anmäl
2019-02-23 16:44 #10 av: Carmarino

Måste bara berätta en rolig sak som hände mig igår. När jag kollade posten så låg det ett paket där, och innehållet ser ni på bilden.

Hade varit inne på deras hemsida och letat efter ett recept. När jag hittade det så visade det sig att länkningen dit var fel, så jag mailade dem och talade om det. Det blev de så glada för att de skickade den här formen till mig som tack för hjälpen.

Just den formen har jag velat ha rätt länge, men det har inte blivit av att jag köpt den. Så det var verkligen en trevlig present, som jag uppskattar mycket.

Anmäl
2019-02-26 18:55 #11 av: leemland

Vad trevligt! Glad
Alltid kul med nytt till baket Lipar

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Anmäl
2019-04-22 16:23 #12 av: Carmarino

Idag testade jag att göra yuzucurd. Använde samma recept som när jag gör lemon curd, men bytte ut citronsaften mot yuzujuice. Det blev jättegott.

Anmäl
2019-07-16 17:08 #13 av: Carmarino

Hittade en intressant artikel om den svenska kondiskulturen. De svenska kaféerna spelade tydligen en viktig roll för jämställdheten i Sverige. Det visste jag inte. Fler konditorier åt folket. Tummen upp

https://slakthistoria.se/livet-forr/den-svenska-kondiskulturen

Anmäl
2019-07-23 16:16 #14 av: monstermash

Jag är så sugen på att baka... Det får nog bli något imorgon Glad

Vill du se valpbilder så titta gärna på min instagram.

Anmäl
2019-07-23 16:24 #15 av: Carmarino

Spännande. Visa gärna resultatet i Vad bakar du idag-tråden. Glad

Anmäl
2019-07-23 16:27 #16 av: monstermash

Ja, jag ska bara komma på vad jag vill baka! Glad

Anmäl
2019-07-23 16:30 #17 av: Carmarino

Jo, det kan vara ett dilemma. Många gånger kan jag bli sugen på att baka något, men sedan ändrar jag mig och bakar något helt annat istället. Glad

Anmäl
2019-07-23 17:50 #18 av: monstermash

Ja, jag hade tänkt baka småkaka och en mjuk kaka men nu kommer det nog bli någon cheesecake iom att det är så varmt ute. Men då blir ju frågan om man ska satsa på sin vanliga klassiska eller testa något nytt... Ja vi får väl se, baka är inte riktigt min grej egentligen... Glad

Anmäl
2019-07-23 17:56 #19 av: Carmarino

Det är ju så man lär sig - att testa. Tummen upp

Vill du göra något enkelt - utan ugn - så kan du ju alltid testa min pannacottatårta. Den vann faktiskt pris i en baktävling i en veckotidning, kom jag på nu. Dock bara 6-10 pris vill jag minnas, så receptet kom aldrig i tidningen - men jag fick ett halvårs prenumeration på tidningen. Skrattar

Anmäl
2019-07-23 20:12 #20 av: monstermash

Ja, den har jag faktiskt spanat in innan, den får bli någon annan gång, men tack för tipset. Kul att den placerade sig så bra, jag kan tänka mig att de får in många recept i varje tävling. Glad

Det lutar åt att det blir någon muffins med hemmagjord glass, eller kanelbullesmåkaka och någon vanlig mjuk kaka. 

Anmäl
2019-07-25 15:54 #21 av: monstermash

En mjuk kaka blev det och ingredienserna till en cheesecake är inhandlade, får se om jag har energi till att göra den sedan eller om jag väntar tills imorgon.

Anmäl
2019-07-25 16:32 #22 av: Carmarino

Tummen upp

Anmäl
2019-07-30 04:52 #23 av: Soligajag1

Jag har bakat bullar och bröd på jobbet , så gott sa gästerna !

HH Glad 

Anmäl
2019-07-31 12:08 #24 av: monstermash

Jag funderar på om jag ska göra en omgång muffins... 

Anmäl
2019-07-31 13:19 #25 av: Carmarino

Muffins är lättbakat till kaffet. Tummen upp

Anmäl
2019-07-31 14:12 #26 av: monstermash

Ja, det är ju det... Men nu är klockan så mycket så det hinner nog inte bli något bakat idag :) 

Anmäl
2019-07-31 14:18 #27 av: Soligajag1

Här blev det småkakor !
Kola kakor !

HH Glad 

Anmäl
2019-07-31 14:23 #28 av: Carmarino

Ska snart iväg och fika hos en kompis som inte bakar. Därför tog jag ut två påsar från frysen. Vet inte säkert vad det är i dem, för jag har glömt att skriva det på påsarna. Så det blir en liten överraskning när vi smakar dem. Glad

Anmäl
2019-08-13 12:18 #29 av: monstermash

Jag skulle vilja baka något man kan frysa in och ha till senare tillfällen men har absolut ingen fantasi. Några tips? Gärna enkelt att baka också ;)

Anmäl
2019-08-13 12:41 #30 av: Carmarino

Det enklaste är sockerkaka eller muffins (vänta med frostingen om du inte använder smörkräm). Småkakor funkar också. Det är ju relativt lätt att röra ihop en deg.

Degen kan man dessutom frysa in ogräddad. Rulla den till lagom storlek och slå in den i plast- eller aluminiumfolie. Sätt på ugnen och ta ut degen ur frysen 0,5-1 timme innan gästerna kommer. Skär så många skivor du vill ha till fikat och lägg tillbaka resten av degrullen i frysen. Grädda kakorna i ugnen strax innan gästerna kommer, så har du nybakade kakor till kaffet. Tummen upp

Lite tips och inspiration:

https://blogg.amelia.se/fridasbakblogg/2018/07/19/att-frysa-kakdeg/

http://ceccesblogg.se/2011/april/utkast-april-6-2011-1.html

http://hembakningsradet.com/baka-smakakor/

Anmäl
2019-08-13 15:53 #31 av: monstermash

Vad smart, tack snälla för tips! Idag blev det muffins, tänkte frysa in hälften av dem men småkakor borde jag ge mig på någon dag 😊

Anmäl
2019-08-13 16:00 #32 av: Carmarino

Glömde ju att vetebullar/vetebröd (typ kanelbullar, vaniljbullar, saffransbullar m.m.) också går alldeles utmärkt att frysa. Ta fram så många du behöver någon timme innan. Strax innan gästerna kommer kan du värma bullarna 15-25 sekunder i mikron (beroende på antal och storlek; börja med den kortare tiden och lägg till fem sekunder i taget vid behov). Då blir de som nybakade.

Vetebullar är ju lite jobbigare att baka än muffins och sockerkaka, men någon gång emellanåt kan det vara roligt att göra en stor sats och frysa in. Gör man dem lite mindre i storlek så blir det fler av en deg. Man kan även dela degen och ha olika fyllningar, så blir det "fler sorter". Tummen upp

Anmäl
2019-08-16 22:13 #33 av: Pyttelite

#30 Vill man vara klimatsmart kan man skära till kakor och äta ogräddade som godis till kaffet. 😁

Anmäl
2019-08-22 17:44 #34 av: monstermash

Hur länge står sig muffins i rumstemperatur? Jag har några kvar sedan jag bakade den 12:e och funderar på om jag ska slänga in dem i frysen eller om de är gamla nu... 

Anmäl
2019-08-23 12:12 #35 av: Carmarino

Det beror lite på hur mycket smör det är i dem. (Eller andra ingredienser som kan härskna.) Smaka på en av dem. Är den okej kan du slänga in dem i frysen, men spara dem inte för länge.

Anmäl
2019-08-24 09:37 #36 av: Soligajag1

#34  Jag bakar en del men brukar inte ha kvar muffins så länge utan att frysa in dem.  Men som sagt , smaka och kolla , är dem dåliga kasta annars frys in. Glad

HH Glad 

Anmäl
2019-08-24 10:57 #37 av: Carmarino

Brukar också lägga det jag bakar i frysen så gott som direkt, om jag inte ska använda det samma dag eller dagen efter. Är väl lite "miljöskadad" efter att ha arbetat i 17 år på ett frysföretag - allting som går att frysa åker in i frysen så snabbt som möjligt. Det är därför jag har en frys på 263 liter, trots att det bara är jag i hushållet. Skrattar

Anmäl
2019-08-24 11:23 #38 av: monstermash

Vi brukar inte heller ha fika kvar därav har jag ingen aning om hur länge de kan sparas. Jag slänger dem nog istället. Är väldigt känslig så "smaka och avgör" fungerar inte för mig tyvärr. 

Anmäl
2019-08-24 11:42 #39 av: Carmarino

Be någon annan smaka istället. Glad

Anmäl
2019-09-13 18:41 #40 av: Carmarino

Idag låg det ett paket från Pufz i brevlådan. I paketet låg dessa två saker. Ska bli spännande att testa dem. Har inte så bra erfarenhet av kakstämplar, så jag hoppas dessa funkar bättre än de andra jag har. Glad

För er som inte kan läsa spegelvänd text så står det följande på stämplarna, uppifrån och ner, från vänster till höger:
Ät mig!
Accept cookies?
1 av 7
Farligt god!
Kaka (med hjärtan över)
Fett (hjärtan) socker

Anmäl
2019-09-13 18:52 #41 av: Soligajag1

Va spännande !
Lycka till ! 😀👍

HH Glad 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.