Annons:
Etikettprathörnan
Läst 3163 ggr
Carmarino
10/30/17, 5:12 PM

Kafferepet (OT)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På ett kafferep så är det ju en massa prat om både ditt och datt, så det tycker jag att vi kan ha här också. Pratet får gärna handla om bakning, men det behöver det inte göra om du har något annat du vill prata om.

Själv blev jag jätteglad när jag kollade brevlådan idag, och hittade min favorittidnings julnummer. Ser verkligen fram emot att få läsa den. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 5/27/21, 1:56 PM av Carmarino
Annons:
Pyttelite
10/30/17, 10:32 PM
#1

Saffransbullar låter så gott!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
10/31/17, 6:27 AM
#2

Det är det också. Om jag hinner tror jag att jag ska baka några i helgen. Har massor av saffran, och om jag känner mig själv rätt så lär jag nog köpa ett par påsar även i år och fylla på förrådet. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
10/31/17, 8:50 PM
#3

Jag brukar använda saffran lite då och då även om det inte är Jul så det är inte fel att köpa på sig några påsar xtra.

Lite saffran i fisksoppan gör den extra god - kan rekommenderas!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
11/1/17, 6:50 AM
#4

Kollade igenom "julförrådet" igår, och upptäckte då att jag bara hade sex påsar saffran kvar, så det blir säkerligen påfyllning i december. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/4/17, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Gjorde en gran i choklad idag, och testade att färga den med grönt livsmedelspuder. Det gick sådär. Det mesta av pudret trillar av.

Bredvid granen står en "pralinväska", d.v.s. en liten väska att packa praliner i, om man vill ge bort dem t.ex. Det ska få plats två praliner i väskan, så den är inte så stor som den ser ut. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/4/17, 4:41 PM
#6

Däremot tror jag inte det blir några saffransbullar, men det kommer ju fler helger. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
11/11/17, 4:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Köpte en burk pepparkakor idag, för jag kommer inte att ha varken tid eller ork att baka själv. De här pepparkakorna smakar som jag vill att pepparkakor ska smaka, och det finns inga tillsatser i dem, utan bara de ingredienser som man använder själv.

Kunde inte låta bli att köpa lite ekologisk mandelmassa också, för den är så otroligt god.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/14/17, 9:18 AM
#8

Idag är det ostkakans dag. Ostkaka är väl egentligen inget bakverk, men det är en kaka åtminstone. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
11/14/17, 8:57 PM
#9

Jodå det är nästan som tårta för man har grädde och sylt på … 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2/23/19, 4:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Måste bara berätta en rolig sak som hände mig igår. När jag kollade posten så låg det ett paket där, och innehållet ser ni på bilden.

Hade varit inne på deras hemsida och letat efter ett recept. När jag hittade det så visade det sig att länkningen dit var fel, så jag mailade dem och talade om det. Det blev de så glada för att de skickade den här formen till mig som tack för hjälpen.

Just den formen har jag velat ha rätt länge, men det har inte blivit av att jag köpt den. Så det var verkligen en trevlig present, som jag uppskattar mycket.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

leemland
2/26/19, 6:55 PM
#11

Vad trevligt! 🙂
Alltid kul med nytt till baket 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Carmarino
4/22/19, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Idag testade jag att göra yuzucurd. Använde samma recept som när jag gör lemon curd, men bytte ut citronsaften mot yuzujuice. Det blev jättegott.

Recept Yuzucurd

3 ägg (helst stora, ca 200-210 g)
3 dl Socker
150 g smör
1 dl yuzujuice

En väl diskad glasburk som rymmer ca 750 g.

Gör så här
Tärna smöret.
Yuzucurden skall göras i vattenbad: sätt på en stor gryta med vatten och tag en mindre kastrull/bunke som får plats över grytan.
Medan vattnet kokar upp, vispa upp äggen i den lilla kastrullen så att vitorna slås sönder. Sänk värmen så att vattnet sjuder.
Tillsätt saften och sockret. Värm över vattenbad under omrörning till ca 50-60°C (eller, om man inte har en termometer, tills sockret har smält).
Tillsätt smöret bit för bit och fortsätt röra tills curden tjocknar (ca 78-80°C).
Häll genast upp i burk, men sätt inte på lock förrän curden svalnat.

Förvaras kallt.
Håller ca 3-4 veckor i kylskåp, längre om om man inte låter den stå ute i rumstemperatur och om man bara använder rena redskap.

Tillagningstid: 45 min + 3 tim att stelna

Tips!
Sterilisera gärna burken i 100°C varm ugn i ca 30 minuter och häll lemon curden i den varma burken.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/16/19, 5:08 PM
#13

Hittade en intressant artikel om den svenska kondiskulturen. De svenska kaféerna spelade tydligen en viktig roll för jämställdheten i Sverige. Det visste jag inte. Fler konditorier åt folket. 👍

https://slakthistoria.se/livet-forr/den-svenska-kondiskulturen


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
monstermash
7/23/19, 4:16 PM
#14

Jag är så sugen på att baka… Det får nog bli något imorgon 🙂

Carmarino
7/23/19, 4:24 PM
#15

Spännande. Visa gärna resultatet i Vad bakar du idag-tråden. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
7/23/19, 4:27 PM
#16

Ja, jag ska bara komma på vad jag vill baka! 🙂

Carmarino
7/23/19, 4:30 PM
#17

Jo, det kan vara ett dilemma. Många gånger kan jag bli sugen på att baka något, men sedan ändrar jag mig och bakar något helt annat istället. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
7/23/19, 5:50 PM
#18

Ja, jag hade tänkt baka småkaka och en mjuk kaka men nu kommer det nog bli någon cheesecake iom att det är så varmt ute. Men då blir ju frågan om man ska satsa på sin vanliga klassiska eller testa något nytt… Ja vi får väl se, baka är inte riktigt min grej egentligen… 🙂

Carmarino
7/23/19, 5:56 PM
#19

Det är ju så man lär sig - att testa. 👍

Vill du göra något enkelt - utan ugn - så kan du ju alltid testa min pannacottatårta. Den vann faktiskt pris i en baktävling i en veckotidning, kom jag på nu. Dock bara 6-10 pris vill jag minnas, så receptet kom aldrig i tidningen - men jag fick ett halvårs prenumeration på tidningen. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
7/23/19, 8:12 PM
#20

Ja, den har jag faktiskt spanat in innan, den får bli någon annan gång, men tack för tipset. Kul att den placerade sig så bra, jag kan tänka mig att de får in många recept i varje tävling. 🙂

Det lutar åt att det blir någon muffins med hemmagjord glass, eller kanelbullesmåkaka och någon vanlig mjuk kaka.

Annons:
monstermash
7/25/19, 3:54 PM
#21

En mjuk kaka blev det och ingredienserna till en cheesecake är inhandlade, får se om jag har energi till att göra den sedan eller om jag väntar tills imorgon.

Carmarino
7/25/19, 4:32 PM
#22

👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
7/30/19, 4:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag har bakat bullar och bröd på jobbet , så gott sa gästerna !

HH 🙂

monstermash
7/31/19, 12:08 PM
#24

Jag funderar på om jag ska göra en omgång muffins…

Carmarino
7/31/19, 1:19 PM
#25

Muffins är lättbakat till kaffet. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
7/31/19, 2:12 PM
#26

Ja, det är ju det… Men nu är klockan så mycket så det hinner nog inte bli något bakat idag :)

Soligajag1
7/31/19, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Här blev det Småkakor ! Kola kakor !

HH 🙂

Annons:
Carmarino
7/31/19, 2:23 PM
#28

Ska snart iväg och fika hos en kompis som inte bakar. Därför tog jag ut två påsar från frysen. Vet inte säkert vad det är i dem, för jag har glömt att skriva det på påsarna. Så det blir en liten överraskning när vi smakar dem. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
8/13/19, 12:18 PM
#29

Jag skulle vilja baka något man kan frysa in och ha till senare tillfällen men har absolut ingen fantasi. Några tips? Gärna enkelt att baka också ;)

Carmarino
8/13/19, 12:41 PM
#30

Det enklaste är sockerkaka eller muffins (vänta med frostingen om du inte använder smörkräm). Småkakor funkar också. Det är ju relativt lätt att röra ihop en deg.

Degen kan man dessutom frysa in ogräddad. Rulla den till lagom storlek och slå in den i plast- eller aluminiumfolie. Sätt på ugnen och ta ut degen ur frysen 0,5-1 timme innan gästerna kommer. Skär så många skivor du vill ha till fikat och lägg tillbaka resten av degrullen i frysen. Grädda kakorna i ugnen strax innan gästerna kommer, så har du nybakade kakor till kaffet. 👍

Lite tips och inspiration:

https://blogg.amelia.se/fridasbakblogg/2018/07/19/att-frysa-kakdeg/

http://ceccesblogg.se/2011/april/utkast-april-6-2011-1.html

http://hembakningsradet.com/baka-smakakor/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
8/13/19, 3:53 PM
#31

Vad smart, tack snälla för tips! Idag blev det muffins, tänkte frysa in hälften av dem men Småkakor borde jag ge mig på någon dag 😊

Carmarino
8/13/19, 4:00 PM
#32

Glömde ju att vetebullar/vetebröd (typ kanelbullar, vaniljbullar, saffransbullar m.m.) också går alldeles utmärkt att frysa. Ta fram så många du behöver någon timme innan. Strax innan gästerna kommer kan du värma bullarna 15-25 sekunder i mikron (beroende på antal och storlek; börja med den kortare tiden och lägg till fem sekunder i taget vid behov). Då blir de som nybakade.

Vetebullar är ju lite jobbigare att baka än muffins och sockerkaka, men någon gång emellanåt kan det vara roligt att göra en stor sats och frysa in. Gör man dem lite mindre i storlek så blir det fler av en deg. Man kan även dela degen och ha olika fyllningar, så blir det "fler sorter". 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
8/16/19, 10:13 PM
#33

#30 Vill man vara klimatsmart kan man skära till kakor och äta ogräddade som godis till kaffet. 😁


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


monstermash
8/22/19, 5:44 PM
#34

Hur länge står sig muffins i rumstemperatur? Jag har några kvar sedan jag bakade den 12:e och funderar på om jag ska slänga in dem i frysen eller om de är gamla nu…

Annons:
Carmarino
8/23/19, 12:12 PM
#35

Det beror lite på hur mycket smör det är i dem. (Eller andra ingredienser som kan härskna.) Smaka på en av dem. Är den okej kan du slänga in dem i frysen, men spara dem inte för länge.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
8/24/19, 9:37 AM
#36

#34  Jag bakar en del men brukar inte ha kvar muffins så länge utan att frysa in dem.  Men som sagt , smaka och kolla , är dem dåliga kasta annars frys in. 🙂

HH 🙂

Carmarino
8/24/19, 10:57 AM
#37

Brukar också lägga det jag bakar i frysen så gott som direkt, om jag inte ska använda det samma dag eller dagen efter. Är väl lite "miljöskadad" efter att ha arbetat i 17 år på ett frysföretag - allting som går att frysa åker in i frysen så snabbt som möjligt. Det är därför jag har en frys på 263 liter, trots att det bara är jag i hushållet. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
8/24/19, 11:23 AM
#38

Vi brukar inte heller ha fika kvar därav har jag ingen aning om hur länge de kan sparas. Jag slänger dem nog istället. Är väldigt känslig så "smaka och avgör" fungerar inte för mig tyvärr.

Carmarino
8/24/19, 11:42 AM
#39

Be någon annan smaka istället. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/13/19, 6:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Idag låg det ett paket från Pufz i brevlådan. I paketet låg dessa två saker. Ska bli spännande att testa dem. Har inte så bra erfarenhet av Kakstämplar, så jag hoppas dessa funkar bättre än de andra jag har. 🙂

För er som inte kan läsa spegelvänd text så står det följande på stämplarna, uppifrån och ner, från vänster till höger:
Ät mig!
Accept cookies?
1 av 7
Farligt god!
Kaka (med hjärtan över)
Fett (hjärtan) socker


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
9/13/19, 6:52 PM
#41

Va spännande ! Lycka till ! 😀👍

HH 🙂

Annons:
Carmarino
9/13/19, 7:09 PM
#42

Tack. Det finns ett recept på gröna marmeladkulor på baksidan av förpackningen till den gröna formen, så det kanske jag testar. Fast jag är inte särskilt förtjust i marmeladkulor faktiskt. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/7/20, 12:00 PM
#43

#12 Igår tog jag det sista av yuzucurden jag gjorde den 22 april. Oftast står det att curd håller sig 1-2 veckor i kylskåp. Min höll 9,5 månader! 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/4/20, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Trodde att det gick att ta av locket på saltburken, så jag köpte en stor paket för påfyllning (som kostade ungefär hälften så mycket för dubbla mängden salt). Det visade sig dock att locket satt som berget.

Testade med alla små trattar jag hade, men alla var för tjocka för det lilla hålet i locket. Kom då att tänka på min fyllningstyll, som ju ser ut som en liten tratt - och si, den fungerade. 👍

Det tar visserligen lite tid, för man kan inte fylla i så mycket i taget, men saltet rann ner hyfsat snabbt ändå. (Fick naturligtvis luta på burken för att kunna hälla, men kunde inte göra både det och hålla kameran samtidigt.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/30/20, 4:24 PM
#45

I kväll är det dags för tredje avsnittet av Hela England bakar på TV4. Det finns redan nu att se på TV4 Play. Där finns även de två första avsnitten.

https://www.tv4play.se/program/hela-england-bakar


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/3/20, 11:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Har rört ihop en smet till jordgubbschokladbollar. Den står och stelnar i kylen just nu, för den var ganska lös så det var svårt att rulla bollar av den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/3/20, 11:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#47

När jag letade efter jordgubbar (i frysen) till chokladbollarna så upptäckte jag att jag hade två rullar mandelmassa också i frysen. De har legat där sedan 2012 eller 2013, men jag hoppas de går att använda ändå. Har inte smakat på mandelmassan än, så jag vet inte om den går att äta.

Tror dock att den gör det, men att den kanske är lite torr. Det borde dock gå att riva ner den i en kaka eller blanda den med likör för att göra den smidig. Eller också kanske det går att blanda den med äggvita och baka mandelkakor med den. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/3/20, 12:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Bakade ut jordgubbschokladbollarna i en småkaksform i silikon, och när jag tagit ur dem såg de ut så här.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
5/3/20, 12:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

När jag hade vänt dem i kokosflingor såg de ut så här.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
5/3/20, 12:31 PM
#50

#49 Nu är jag nyfiken . . Med jordgubbar i ? Blir / blev dem goda ? Jag är ju en vanemänniska , tycker om dem vanliga chokladbollarna. Dem ser fina ut!

HH 🙂

Carmarino
5/3/20, 12:36 PM
#51

#50 De smakar inte så mycket jordgubbar. Fast det kan bero på att de jordgubbar jag använt har legat i frysen rätt länge. Tror att de tappat en hel del i smak. Så de smakar ungefär som vanliga chokladbollar faktiskt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
5/3/20, 12:50 PM
#52

# 51 Ok , tack ! 😀

HH 🙂

Carmarino
5/29/20, 4:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Var nere i stan igår, och passade då på att gå in i Zoégasbutiken för att köpa ett par hekto bönor av deras Summer Edition 2020. Blev nyfiken på den, för tydligen ska den ha "en frisk eftersmak av smultron". Det tror jag inte ett dugg på, men det ska bli intressant att testa. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/31/20, 11:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Hittade den här påsen med edamamebönor i frysen. Den har blivit liggande, eftersom det numera går att köpa skalade sojabönor. Fast inte trodde jag att den hade legat fullt så länge i frysen - bäst-före-datum är 28 oktober 2012!

Nåväl, jag kokade dem enligt instruktionerna, och de flesta var fortfarande helt okej att äta. Tummen upp


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/5/20, 3:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

I torsdags bestämde jag mig för att göra apelsinmarmelad. Hade nämligen köpt två flaskor Brämhults apelsinjuice på extrapris, och valde att använda den ena till apelsinmarmeladen. Rörde ihop juicen med syltsocker och kokade 6-7 minuter innan jag hällde upp den på varma burkar.

Har gjort den en gång tidigare, men det är ett tag sedan. Därför hade jag glömt hur lätt den kokar över, så spisen var rätt kladdig efteråt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
7/5/20, 3:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Det blev två lite större burkar (700 g) och en mindre burk marmelad.  (Vet inte hur mycket den lilla burken rymmer - den är mindre än den ser ut på bilden.) Marmeladen blev väldigt god, och smakar mycket apelsin. Använde den som fyllning i bullarna jag bakade igår.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
7/5/20, 4:22 PM
#57

Himla bra ide’ ska prova vid tillfälle. Hur mycket Socker använde du?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
7/5/20, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Tog det jag hade kvar i påsen, vilket var ca 670 gram. Det funkar nog med 500 gram också, men då blir marmeladen kanske lite lösare. Har inte testat. Den här blev väldigt fast.

Glöm inte att passa kastrullen noga, för den kokar över på nolltid, och det tar en stund innan den sjunker i kastrullen igen, även om man tar av den från plattan.

Brukar koka väldigt lättsockrad drottningsylt på 500 g blåbär och 500 g hallon (djupfrysta) och delar då en paket syltsocker på tre, vilket blir ca 333 gram syltsocker. Det blir ungefär lika mycket sylt som apelsinmarmeladen, d.v.s. 2,5 burkar.

Häller upp de djupfrysta bären i en stor kastrull och häller syltsockret över. Sedan får det stå ett par timmar innan jag rör om Socker och bär så att de blandas ordentligt. Därefter låter jag det koka upp. När de första bubblorna syns sätter jag timern på 5,5 minuter. Då brukar sylten bli bra, men det kan variera lite.

Ibland blir sylten väldigt fast och ibland blir den lite lösare. Tror det beror på bären, men jag är inte säker. Oavsett vilket blir den väldigt god. Väljer helst svenska blåbär, för det blir inte lika gott med de amerikanska.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/13/20, 5:08 PM
#59

Idag är det precis fem år sedan jag blev medlem på iFokusPartajar


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/15/20, 3:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#60

För 130 år sedan idag föddes min mormor. Därför bakade jag sockerkaka på mormors vis, dock inte efter hennes recept. Däremot använde jag en bakform som har varit hennes.

Bilden på de två flickorna i fina klänningar och hattar är tagen på Kullaberg, och mormor (till vänster) var 22 år gammal.

Ansiktsbilden är en del av ett fotografi som föreställer mormor och hennes bror. Han dog i en fruktansvärd olycka två veckor efter mormors 23-årsdag, så jag tror hon är 22-23 år gammal på bilden.

Bilden där mormor sitter i stolen är tagen i hennes och morfars trädgård på hennes 60-årsdag.

Bilden vid det dukade bordet är från hennes 90-årsdag, drygt tre månader innan hon dog.

Trots att hon ser lite bister ut på de senare bilderna så var hon väldigt snäll och rar. Hon klagade aldrig, trots att hon kanske hade anledning till det ibland. Om hon någon gång nämnde att hon nog mådde lite dåligt så var det i princip läge att ringa efter en ambulans, för då var det illa.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/16/20, 12:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#61

Har gjort nektarinmarmelad idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/8/20, 4:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Säsongens första satsumas. Lite sura men doftar gott. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
10/21/20, 11:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Idag har jag kokat hallonsylt. Använde hallonjuice och syltsocker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/21/20, 11:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Det står på flaskan att det ska vara 850 ml juice i den, vilket borde vara 850 gram. När jag vägde den så var det dock 883 gram, så det var ju en hel del man fick "på köpet". 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/21/20, 11:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Vis av tidigare erfarenheter så vaktade jag kastrullen som en hök den här gången, och använde inte lock. Ändå var det farligt nära att koka över. Lyckades dock förhindra det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 3/5/23, 3:56 AM av Carmarino
Carmarino
10/21/20, 11:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Nära tre burkar sylt blev det - förmodligen för att inte det mesta av den sista burken hamnade på spisen. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 10/21/20, 11:29 AM av Carmarino
Carmarino
10/30/20, 3:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#67

Det var extrapris på Brämhults juice den här veckan också, så jag testade att göra citronmarmelad.

Provsmakade bara lite när den var precis nykokt och den var rätt syrlig - trots att det var Socker i juicen och jag använde ett halvt kilo syltsocker. Får se när den har stelnat om den kanske blivit mindre syrlig då. Annars får jag använda den enbart i bakverk, för det tror jag den passar alldeles utmärkt till.

Det var 889 gram juice i flaskan, så det var 39 gram "extra". 👍

Den här gången använde jag inte heller lock, och lyckades få ner temperaturen på spisen hyfsat snabbt, så den kokade lugnt och stilla nästan hela tiden - men jag kollade hela tiden ändå, för säkerhets skull. 😊
(Tror det är lättare att koka den här sylten på en induktionsspis, för där går temperaturen ner direkt. Det gör den inte på min spis.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/9/20, 11:25 AM
#68

Är det någon som vill ha en Porsche? 😄
(Klicka på pilen för att starta filmen.)

https://www.instagram.com/p/CHIjg2qgly2/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/21/21, 3:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Idag tog jag mig för att laga pasta-allt-i-ett med färs och svamp. Det blev riktigt gott. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Soligajag1
9/21/21, 6:38 PM
#70

#69:

Ser riktigt mumsigt ut!!!
Sen kan man ha på lite riven ost när man serverar den ! Yammi!

HH 🙂

Carmarino
9/21/21, 7:18 PM
#71

#70: Ja, det är gott. Har gjort det en gång tidigare på kycklingfärs och den här gången tog jag fläskfärs, men man kan använda vilken färs man vill - även vegofärs.

Har en vällagrad parmesanost i kylen, men glömmer alltid att ta fram den när jag lagar pasta. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
9/21/21, 7:41 PM
#72

#71:

WOW!! Vällagrad !! Riktigt yammi!! Det ska jag köpa !

HH 🙂

Carmarino
9/22/21, 3:30 AM
#73

#72: Största anledningen till att den är vällagrad är att den har legat i min kyl, oöppnad, i fem år. 😄

Som sagt, jag brukar glömma att jag har den. Nåja, kan tillägga att jag har en annan parmesanost också, som jag vill ta slut på innan jag börjar på den nya.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/22/22, 3:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#74

Det var extrapris på Brämhults juice den här veckan, så jag hade tänkt göra apelsinmarmelad. När jag kom till affären fanns det dock ingen apelsinjuice, så jag tog en flaska tropisk juice och en flaska morotsjuice istället.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/22/22, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Gjorde marmelad på hela flaskan tropisk juice, vilket var nära 900 gram, trots att det står 850 ml på flaskan. Morotsmarmeladen gjorde jag däremot bara en liten sats av, för jag var osäker på om det skulle bli gott.

Morotsmarmeladen smakade väldigt mycket morotsjuice, men den blev mer som gelé än marmelad. Den tropiska marmeladen var frisk och god, men jag märker att jag "äter om" den ett tag efter jag ätit den. Innehållet är apelsin, äpple, ananas, guava och mango, och jag tror det är mangon jag reagerar för. Har märkt tidigare att jag inte riktigt tål mango nämligen. Fast det kan också vara guavan, för det kan jag inte minnas att jag ätit tidigare, så jag vet inte hur det smakar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
10/1/22, 7:24 PM
#76

Var på ett fysiskt kafferep i veckan och fick en fantastisk kaka som namngavs som Västgötakaka.

En mjuk kaka med rivna äpplen i som smakade nästan som en masarinvariant.

Hittade det här receptet när jag sökte men det fanns många kakor med epitetet Västgötakaka.

Är det någon som har gjort något liknande?

God var den iallafall!

https://reginesblogg.nu/2012/08/vastgotakaka-en-hostfavorit/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Det finns ingen godare äppelkaka än denna. Fast egentligen är den mer som en paj. Jag mötte den när jag jobbade på KomVux i Mariestad, det var en kollega som bjöd på den som fredagsfika. Jag kastade mig fram och bad om receptet. Sedan dess har jag gjort den många gånger. Med vaniljsås eller glass […]
  • Redigerat 10/1/22, 7:24 PM av Pyttelite
Annons:
Carmarino
10/2/22, 2:12 AM
#77

#76: Har aldrig hört talas om västgötakaka, men det låter väldigt gott. Gillar mazariner, så den här får jag nog lägga till i receptbiblioteket. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
10/2/22, 9:05 AM
#78

#75:

Ser så fina ut ! Säkert mumsigt på rostbrödet ! 😊👍

HH 🙂

Carmarino
10/2/22, 9:33 AM
#79

#78: Jag äter inte rostat bröd, men hade jag gjort det hade marmeladerna nog varit goda på det. Har en klick i morgonyoghurten istället. Den lilla burken är slut sedan ett tag tillbaka och morotsmarmeladen tog slut idag. Men jag har ju två burkar tropisk marmelad kvar. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/30/22, 3:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Igår var det marknad i Höganäs och på hemvägen körde jag in om Viken och besökte Larsvikens gårdsbutik. Skulle nämligen köpa en amaryllis där. Såg att de hade en hylla med "rädda oss"-varor, för halva priset. Passade därför på att även köpa en paket stenmalet grahamsmjöl från Orga kvarn.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/30/22, 3:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Det finns en hel hylla med olika sorters mjöl där, både från Orga kvarn och Warbro kvarn.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/30/22, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Man kan också köpa lokalt odlad frukt och ägg från närliggande gårdar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/21/23, 1:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Fick en födelsedagspresent av ICA Maxi. Passar bra att bjuda grannarna på när de kommer på fika imorgon. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Soligajag1
2/21/23, 3:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

#83:

Åhh , va skoj !
Grattis 🥂
Kram 🥰

HH 🙂

Carmarino
2/21/23, 6:56 PM
#85

#84: Tack så mycket. 🤗


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/14/23, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Den här har stått i rumstemperatur hos mig i ett par år nu. Har helt enkelt glömt att jag haft den. Eftersom bäst-före-datum var 2021-09-11 så tänkte jag slänga den. Bestämde mig dock för att först testa om den fortfarande var drickbar.

Den luktade som vanligt och den smakade som vanligt, så den verkar ha extremt lång hållbarhet. Man kan ju undra varför, men det kan ju vara bra att veta om man vill ha en dryck i sitt prepper-lager. Särskilt som den inte behöver förvaras kallt förrän man öppnat den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: