Annons:
Etikettermuffinstemadagarchoklad-kakao
Läst 1774 ggr
Carmarino
10/18/17, 1:10 PM

Chokladmuffinsens dag den 18 oktober

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det chokladmuffinsens dag. Det är en av de dagar som alltid är på samma datum, så den 18 oktober varje år är det dags att äta chokladmuffins hur mycket man vill. 🙂

Därför har jag bakat idag. Har dock inte smakat dem än, men smeten var otroligt god. (Har gjort dem förr, så jag vet att de är goda.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 9/21/21, 4:14 PM av Carmarino
Annons:
[strutter]
10/18/17, 1:45 PM
#1

Ser smarrigt ut! 👍

Zadeira
10/18/17, 2:04 PM
#2

Jag har också precis slängt in en satsa i ugnen!

Carmarino
10/18/17, 2:31 PM
#3

#1 Tack. Har fortfarande inte smakat dem, men det blir nog lite senare i eftermiddag. Det är minimuffins, så det är lagom små munsbitar. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/18/17, 2:32 PM
#4

#2 Du får visa en bild på dem när de är klara, så att vi andra har något mer att sukta efter. 🤤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zadeira
10/18/17, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är mitt bidrag. Stora och kladdiga-

Carmarino
10/18/17, 3:12 PM
#6

Smarrigt. Serveras med en klick lättvispad grädde, eller…? 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
10/18/17, 3:42 PM
#7

Vad mumsigt det ser ut 👍

Zadeira
10/18/17, 4:01 PM
#8

#6 Absolut!

Fördelen med dina små är att man kan äta fler ;)

Carmarino
10/18/17, 4:03 PM
#9

#8 Ja, jag gillar det där med att "om de är små, får man ta två". 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/18/17, 4:39 PM
#10

Nu har jag provsmakat (men bara en). De var faktiskt godare än jag mindes. 👍🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Devilishangel
10/27/17, 3:18 PM
#11

Skulle man möjligtvis kunna få receptet på (mini)chokladmuffinsen? 😃

Carmarino
10/27/17, 4:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

Visst kan du få det Devilishangel. Det här är grundreceptet, som man kan variera på många sätt. Jag bytte florsockret till florsocker med chokladsmak, men man kan säkert använda kakao också. Muffinsen på bilderna är gjorda med tre olika färger, men med samma smak.

Minimuffins
ca 30 st

Ingredienser
150 g mjukt smör
150 g florsocker
150 g vetemjöl (ca 2 dl)
3 ägg (180 g)
2 tsk bakpulver (6 g)
1 nypa salt (ca ½ tsk, 2-3 g), kan uteslutas om man använder normalsaltat smör

Ugn:
180°C

Gör så här:

Vispa smör och Socker krämigt.
Rör i äggen. De kommer inte att blandas helt med smörkrämen, utan det ser ut som om smeten skurit sig. Detta rättar till sig när man blandar i mjölet.
Blanda mjöl, bakpulver och ev. salt.
Sikta ner mjölet i smeten och blanda.
Häll smeten i en spritspåse (kan uteslutas, men underlättar doseringen i formarna).
Spritsa eller klicka smeten i minimuffinsformarna. Ställ dem gärna i en muffinsplåt så blir muffinsen höga och fina.
Baka i mitten av ugnen i 12–15 minuter.

Tips:
Det blir också gott att använda smaksatt florsocker, t.ex. choklad eller jordgubb istället för vanligt florsocker.
Man kan även använda andra sorters Socker. Det är bara att prova sig fram.
Om man vill kan man trycka i en chokladbit, några bär, eller annat man tycker är gott, i smeten innan man gräddar muffinsen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/27/17, 4:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Har nämligen köpt en särskild tyllkoppling där man kan koppla ihop tre spritspåsar. Det går att göra utan, men är väldigt mycket lättare med den här tyllkopplingen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
10/14/18, 4:07 PM
#14

På torsdag är det chokladmuffinsens dag. Ville bara påminna så att ni hinner med att baka innan dess. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
10/14/18, 4:22 PM
#15

Pheeeeeeew vilken tur jag blev påmind. Skall genast leta rätt på bakgrejerna ☝️

😃

Carmarino
10/14/18, 4:26 PM
#16

Glöm bara inte att vi vill se foton på dina muffins här på torsdag. 😉😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
10/14/18, 4:44 PM
#17

😮

🎧

😉

Carmarino
10/18/18, 8:53 AM
#18

Ni glömmer väl inte chokladmuffinsens dag idag. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Denna kommentar har tagits bort.
Carmarino
10/18/19, 1:42 AM
#20

Idag är det chokladmuffinsens dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
10/18/20, 12:40 AM
#21

Det är chokladmuffinsens dag idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/18/23, 2:43 AM
#22

Idag är det chokladmuffinsens dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: