Annons:
Etiketttårtor
Läst 2682 ggr
shia
2017-10-03 13:06

Födelsedagstårta mamma!

Hej, mamma fyller år snart å tänkte baka en riktigt tjusig tårta. Tänkte göra en browniebotten och sedan mörk, ljus å vit chokladtryffel ovanpå varann. Funderade sedan på att göra en lila mirror glaze(med vitt i) å tänkte höra på bra recept/tips? Går de hälla glazen över chokladtryffeltårtan eller smälter chokladen?

Annons:
Carmarino
2017-10-03 13:47
#1

Det låter spännade. Hoppas att du visar resultatet här sedan. 🙂

Har själv aldrig gjort någon tårta med glaze så jag kan inte hjälpa dig med den. Hittade däremot det här receptet, och vad jag förstår av det så ska det gå att hälla det över tryffeln.

En annan variant är denna, där man först spacklar tårtan med vispad grädde och sedan häller avsvalnad glaze över. Även den här glazen ska vara sval när man häller den över tårtan.

De flesta tårtorna verkar dock vara gjorda med mousser och inte tryffel, men väljer du en glaze som har svalnat så bör det inte vara några problem med tryffeln heller.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

shia
2017-10-03 14:29
#2

Tackar! Tänkte sen när jag gör tårtan om någon v ta kort efter "varje steg"(botten, första lagret, andra, tredje, å så glazen å slutfinishen😂

Carmarino
2017-10-03 15:36
#3

Det ser jag fram emot att få se. 👍🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

shia
2017-10-04 09:34
#4

Men tänk att de med grädde i också borde smälta?(grädde i mousse)

Carmarino
2017-10-04 10:40
#5

I recepten har, vad jag minns, alla tårtor stått i frysen så att åtminstone det yttersta lagret är fruset. Gissar att de inte hinner tina så mycket då.

Å andra sidan så ska ju de flesta glazerna i recepten svalna till runt 25-30 grader (har jag för mig), och är tårtorna då kalla så lär de kyla ner glazen så att den inte riskerar smälta varken grädde eller mousse.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: