Annons:
Etiketttårtor
Läst 2176 ggr
leemland
2017-05-22 14:20

Tiden ska räcka till

Hejsan alla bakglada , 

Hur gör ni gör att bäst dela upp eran tid när ni bakar?  Om man tex tar tårtor, hur distribuerar ni eran tid? Gör ni allt samma dag? Delar upp det ? Dagen innan? Ja berätta gärna hur ni gör ! 🙂

Det är så att i juli ska jag göra en(kanske två) tårta, som är lite mer " avancerad", men den veckan är där mycket annat på gång för min del. Tårtan ska ätas på lördagen, men tors och fred har jag annat för mig så jag har inte timmavis att stå framförs spisen och fixa. Jag tänkte nog däremot bygga ihop tårtan på lördagen så den inte svettas för mycket eller så . Så tänkte som sagt höra med er hur ni gör 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Carmarino
2017-05-22 14:31
#1

Det är lite olika beroende på vad jag ska baka. Vanligtvis bakar jag allt samma dag, men då blir det heller inga mer avancerad bakverk.

Ska du baka en tårta med typ sockerkaksbottnar så är det bara bra om du bakar bottnarna ett par dagar i förväg och fryser in dem. Dela dem när kakan är halvtinad, så blir de inte så smuliga. Här är lite tips på vägen (om du nu ska baka sockerkaksbottnar).

Lägg ihop bottnarna med fyllningen dagen innan så att tårtan hinner "sätta sig". Sedan kan du täcka den och göra dekorationerna samma dag som den ska serveras. Då blir det inte så stressigt.

Lycka till, och fotografera gärna så att vi kan få se hur resultatet blev. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

leemland
2017-05-22 17:27
#2

Tack för tipsen! Ska kolla länken också 🙂
Va skönt att de går att dela upp så, då blir de bottenbakningen på måndagen eller tisdagen och sen kan jag alltid göra mousserna på kvällen på torsdagen så dom hinner tjockna😛  

Ja planen är sockerkaksliknande botten 😛 Har 2 eller 3 recept till jag ska testa innan de är dags 🤪 Första botten jag testade gillade jag inte smaken på , hahaha. 

Självklart blir de bilder 🙂 Blir nog lite bilder på testtårtan/-orna också 😛 hahaha

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Soligajag1
2017-06-05 12:39
#3

#2  Hejsan ! 

Jag bakade 5 tårtor , gjorde alla tårtbottnar dagen före , 

tårtorna skulle ätas nästa dag .Alla  är med grädde på, en tårta är laktos fri, laktosfri grädde , mjölk, och frukt på. Fick beröm för tårtorna . Blev så glad. 🙂

HH 🙂

Carmarino
2017-06-05 13:09
#4

#3 De ser goda ut. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

leemland
2017-06-05 19:00
#5

Har nu fått reda på att det blir 2 "omgångar" tårtor 😛 
Först blir det "den" som jag nämnt tidigare. Och några dagar senare blir det en klassisk gräddtårta med jordgubbar 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Carmarino
2017-06-06 10:31
#6

#2 Det här receptet har jag bakat några gånger. Tycker den tårtbottnen är väldigt god. Hade den i frysen i flera veckor innan jag gjorde tårtan.

Ingredienser:
4 st (250 g) ägg
2 dl (100 g) strösocker
1 dl (60 g) vetemjöl
1 dl (80 g) potatismjöl
2 tsk (10 g) bakpulver

Ugnstemp: 175ºC

Smörj en springform 20 eller 24 cm i diameter. (Bottnen blir högre med den lilla springformen.)
Vispa ägg och strösocker poröst. Man ska se spår efter vispen i smeten när den är klar.
Sikta vete- och potatismjöl väl med bakpulvret, vänd ner i äggsmeten och blanda väl.
Häll smeten i springformen.
Baka i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter.
Låt svalna, plasta in och förvara i kyl eller frys åtminstone till dagen efter.
Det är lättare att dela tårtbottnen om den varit frusen först.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Soligajag1
2017-06-06 10:54
#7

#6  Tackar så mycket för ett nytt recept ( för mig) .

Ska jag testa när någon fyller . 🙂 

Jag brukar inte ställa in tårtbottnarna i frysen efter bakning. Isåfall i kylen, men inte förrän den svalnat , jag gör alltid tårtbotten dagen före kalaset . 

Alla gör vi på vårat eget sätt . Har du något tips om nåt annat än grädd tårta du brukar göra ? gärna en bild om du har .🙂

HH 🙂

Carmarino
2017-06-06 11:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Har faktiskt inte bakat särskilt många tårtor, för jag är inte så road av dekorering och sådant. Tycker dessutom inte särskilt mycket om gräddtårta (förutom jordgubbstårta). Brukar istället blanda vaniljkräm i grädden, så att den inte blir så "smörigt fet". Det blir dock inte så snyggt ovanpå tårtan, men mellan bottnarna blir det jättegott.

Har dock gjort en pannacottatårta som brukar bli väldigt uppskattad. Den är dessutom väldigt enkel för man behöver ingen ugn, bara en spisplatta.

Ingredienser

Botten
200 g (12–13 st) krossade digestivekex (till jul kan man använda pepparkakor)
1,5–2 tsk vaniljsocker
0,75–1 dl flytande smör (vanligt smält smör eller margarin går också bra)

Fyllning
½-1 ask (250 g) djupfrysta bär, eller motsvarande mängd färska bär, t.ex. hallon/blåbär eller lingon (ska täcka botten)
5 dl vispgrädde
3–4 tsk vaniljsocker (alt. 1–2 bitar mörk choklad, till jul används 1 tsk pepparkakskryddor)
2 dl gelésocker multi

Topping
2–3 dl turkisk yoghurt (eller creme fraiche)
ev. kakpynt, bär eller riven choklad

Gör så här
Använd en form med löstagbar botten, ca 24 cm diameter.
Blanda kexkrosset, vaniljsocker och smöret (går bra i matberedare).
Tryck ut blandningen i formen.
Fördela bären jämnt ovanpå (de djupfrysta bären behöver inte tinas).
Blanda grädde, gelésocker, vaniljsocker (alt. choklad/pepparkakskryddor) i en kastrull och koka upp. Rör om så att allt blandas; särskilt om det är choklad i.
Häll blandningen i formen så att bären täcks.
Ställ kallt för att stelna.
Bred yoghurt/cremefraiche över pannacottan. Vill man göra tårtan lite "finare" så kan man täcka även sidorna.
Om man vill kan man strö över kakpynt av valfri sort, t.ex. dekorationshjärtan eller silverkulor, några färska bär eller riven choklad.

Den går inte att frysa, men håller sig i kylen till nästa dag, eventuellt längre - har inte testat, för den brukar gå åt innan dess. 🙂

OBS! De djupfrysta bären har en tendens att safta sig, så se till att ha något under formen som fångar upp bärsaften.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

leemland
2017-06-07 19:16
#9

#6 Är det den som kallas 3-lika-botten? 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Carmarino
2017-06-08 09:50
#10

#9 Det kan jag inte tänka mig. Den har ju inte 3-lika av ingredienserna. 😛
Fick receptet när jag gick på en förberedande konditorkurs.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

leemland
2017-06-09 17:32
#11

#10 Okej. Tycker bara den påminner väldigt mycket om de om man ser till ingredienserna 😛

3-lika receptet är att man tar ett glas och lägger i äggen, och sen tar man nya glas och lägger i lika mycket Socker i de ena så de är "jämnt" med äggnivån(hoppas du förstår hur jag menar ) 🤪 Och sen i sista glaset så är dom torra varorna 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Carmarino
2017-06-09 17:42
#12

#11 Jo, jag förstår hur du menar. Har sett det receptet tidigare. Det är möjligt att det blir lika mycket om man delar ingredienserna i "mitt" recept i tre glas, men vi gjorde aldrig det, så jag vet inte om det är en 3-lika kaka. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

leemland
2017-06-09 17:45
#13

#12 Ahaa, okej. Ja men då vet jag 😛

Har fått ett recept av min kompis på en tårtbotten som är såå god 🙂 som jag ska försöka hinna testa innan de är dags för slutresultatet - om 6 veckor 😮

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Carmarino
2017-06-09 17:52
#14

#13 Spännande. Ser fram emot resultatet. Om du vill så får du gärna dela med dig av receptet. Man kan aldrig få för många recept på goda tårtbottnar. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

leemland
2017-06-11 22:13
#15

#14 Det ska jag absolut göra! 🙂 Tanken va att göra en testtårta idag men så blev det inte alls då inspirationen inte va där. Det blev en behövlig städning istället 😂 hahaha 

Men bilder och recept kommer när jag väl bestämt mig för hur de blir 😉

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

leemland
2017-06-21 16:56
#16

En bild på första testtårtan 😛 Den ser inte så god ut , hahhaha. Men de va den 😉 

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Carmarino
2017-06-22 10:06
#17

"Nakna" tårtor ser sällan eleganta och goda ut, men det är nog som jag läste någonstans; det är oftast de mindre vackra bakverken som är de godaste.

Själv tycker jag mest det är jobbigt med alla överdrivet vackra tårtor som finns överallt numera. Man vågar ju knappt skära i dem, för då förstör man ju utseendet helt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

leemland
2017-07-28 13:18
#18

Tyvärr blev det ingen bild på tårtan för min del. Va inte alls nöjd med den så jag åt den inte ens 😐 
Men enligt dom andra blev smaken iaf jättegod, det är ju alltid något 🤐

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Carmarino
2017-07-28 15:24
#19

Smaken är viktigare än utseendet. Synd att du inte fotograferade den. Det kanske bara var du som inte tyckte den blev bra.

Gjorde själv en jordgubbstårta med grädde en gång. Är ingen mästare på spritsning direkt, och det var första gången jag använde en korgtyll så jag tyckte inte alls det blev bra. (Spritsade dock inte korgmönster utan bara rakt upp på kanten.)

När jag serverade den så trodde jag att de skojade med mig när de frågade om jag köpt den. Men det gjorde de inte. De tyckte den såg så fin ut att den såg ut som en "köpetårta". 🤪🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

leemland
2017-07-29 21:25
#20

Jo visst är smaken viktigast. Men jag hade en bild i huvudet om hur jag ville ha de och de funkade inte så "låste" sig hela jag. Jag slängde på lite M&M uppe på för att den itne skulle se jättehemsk ut 😂 hahaha. 

De är kul när det väl går vägen 🙂 
Får väl börja göra tårtor regelbundet så jag lyckas till slut 😂 hahahhaha

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Carmarino
2017-07-30 11:43
#21

Övning ger färdighet. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: