Annons:
Etikettövrigt
Läst 596 ggr
strobii
4/1/17, 4:47 PM

gräddtårta

dum fråga kanske, men jag ska göra en gräddtårta och jag har sett bilder där det ser ut som att det är choklad spritsad/ringlad över den. men funkar det verkligen med smält blockchoklad på grädde? det blir inte för varmt för grädden liksom?

Annons:
Carmarino
4/1/17, 5:14 PM
#1

Tror det funkar om du låter chokladen svalna till runt 25 grader innan du spritsar/ringlar den över tårtan. (Å andra sidan så kanske det är chokladsås de har ringlat över.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

strobii
4/1/17, 5:19 PM
#2

hm nu när jag lyckades komma in på en blogg tillhörande bilden så verkar det som att dom använt black icing, vilket jag antar är typ kristyr då? har tyvärr ingen svart färg så det kan jag dessvärre inte fixa. 
hade tänkt göra tårtan i lite gotisk stil så hade varit kul att kunna använda några svarta/mörkbruna dekorationer. kolasås blir nog lite för klumpigt tror jag.

Carmarino
4/1/17, 5:27 PM
#3

Om du inte vill spritsa chokladen direkt på tårtan så kan du ju spritsa chokladen i olika mönster, låta dem stelna och sedan placera dem på tårtan. Rita det mönster du vill ha på baksidan av ett bakplåtspapper och spritsa sedan mönstret på framsidan (så att du inte får bläck/bly i chokladen).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

strobii
4/1/17, 5:31 PM
#4

ja sånna dekorationer brukar jag ofta göra :) men dom här dekorationerna som jag hade velat göra ser liksom ut som girlanger på sidorna av tårtan, och några rinnande linjer eller vad man ska kalla det emellan. 
men det kanske faktiskt borde gå att göra även dom, om jag spritsar girlangerna någorlunda tjocka så att dom går att lyfta från papperet sen.. tack för tipset! :)

Carmarino
4/1/17, 5:45 PM
#5

Om du har plastremsor, eller plastfickor som du kan klippa sönder, så kan du göra en remsa som är tillräckligt lång för att gå runt tårtan. Spritsa sedan girlangen på den. När chokladen har stelnat kan du hålla den mot tårtan och trycka fast den och sedan ta bort plastremsan. Fast jag vet inte om det funkar så bra på gräddtårtor förstås.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

strobii
4/1/17, 5:47 PM
#6

nej det kanske är lite onödigt att riskera något haha, men jag ska absolut testa att spritsa ut dom och sen försöka trycka fast. funkar det inte så får jag låta det vara dekorationer uppe på bara :) men tack för idèen som sagt =)

Annons:
Carmarino
4/1/17, 5:48 PM
#7

Du får gärna lägga upp en bild på resultatet när du är klar. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

strobii
4/1/17, 6:10 PM
#8

om den blir bra så absolut! :)

JazzBass
5/3/17, 2:55 PM
#9

Brukar inte vara inne här på bakverk så jag ju för sent ute nu, men det bästa i ett sånt här fall borde väl vara att temperera chokladen innan man spritsar den på tårtan? Temperera choklad är ju ganska knepigt, men säkert värt mödan om man inte vill ha mjuk, såsaktig choklad utan snarare spröd sådan. Jag har provat temperera choklad för ett år sen till sonens 2-årstårta, men det chokladlagret blev lite för tjockt och inte heller så sprött som jag hade önskat. Som tunna trådar tror jag det kan bli bättre. Får kanske prova det i helgen på nytt då han fyller tre. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Soligajag1
5/7/17, 12:43 PM
#10

Jag har inte bakat tårtor med någon sådan choklad sås, tror den måste vara kall , eller att du spritsar den på ett bakplåts papper i den form du vill ha, , sen sätter det på tårtan, här har jag lagt tunna choklad crisp runtom tårtorna. 🙂

HH 🙂

Upp till toppen
Annons: