Annons:
Etikettkakor
Läst 1450 ggr
[Shettisar]
2017-03-23 22:27

Choklad och torrhet

Varför har kakor en tendens att bli så torra så fort det är choklad i? Tänker nu närmast på en tigerkaka jag gjorde som enligt recept skulle bli sååå saftig och god. Inte sjutton var den saftig.Torr så den smulade sönder dock något lite saftig i mitten.Vad kan man ta extra för att inte chokladen ska torka ut?

Annons:
Odd
2017-03-24 06:53
#1

Var det kakao eller färdig choklad? (chokladgodis) Kakao är ett pulver som suger åt sig vätska, så vill du behålla saftigheten i smeten kan du hälla i lite extra vatten eller mjölk, eller annan vätska beroende på vad receptet innehåller. Blanda ut kakaon med vätskan i en separat behållare först; lägg i all kakao, häll i några droppar av vätskan och rör om noga tills allt börjar klumpa sig, tillsätt sedan resten av vätskan på samma sätt, lite i taget. När det är färdigt häller du kakao blandningen i smeten. Om det var vanlig choklad har jag ingen aning om varför det blev torrt, tog kanske för mycket mjöl?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2017-03-24 06:54
#2

Fast ifs märker man ju själv att det känns torrt i munnen när man äter choklad, det suger gärna åt sig fukt. Du kan ju testa att öka mängden vätska

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

leemland
2017-03-24 13:05
#3

Precis som ovanstående nämner - Är det kakao eller choklad du använder? 

Använder man kakao så ska man egentligen ta bort så mycket av mjölet som man tillsätter av kakaon (hoppas du förstår hur jag menar) .  Och även om man gör detta kan det behövas tillsättas lite mer vätska som Odd skriver. 

Smälte du chokladen innan du hade i den i smeten? Kan det vara så att chokladen kanske va gammal? 

Du kanske hade den inne i ugnen för länge eller på fel temperatur? Varmluft eller vanlig ugn?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Shettisar]
2017-03-26 10:53
#4

Det var kakao jag använde.Jag brukar måtta när jag bakar men denna gången följde jag receptet till punkt och prickar.Vanlig ugn gällde.Men jag ska prova det Odd skrev så får vi se om det blir saftigare 🙂

Upp till toppen
Annons: