Annons:
Etikettrecept
Läst 1350 ggr
Anonymos
11/3/16, 2:39 PM

Julrecept sökes.

Till advent ska jag på ett kaffekalas och vill då gärna ta med mig något. Dock är det rätt svårt för att jag ska åka några timmar för att komma dit..

Vad kan jag göra som klarar sig utan någon specifik förvaring? Och som inte är allt för ömtåligt? 

Behövs inte vara märkvärdigt, men hade vart kul att ha med något. :)

/Anonymos

Annons:
Sindri
11/3/16, 3:01 PM
#1

Vill du ha något tårtliknande så kladdkaka.
Men annars alla sorters bakverk som inte har vispad grädde på sig.

Maria
11/3/16, 3:15 PM
#2

Jag har ett recept på en engelsk julkaka som bara blir bättre när den får stå ett tag. En arbetskamrats recept som kom från England. Hennes familj hade alltid bakat denna.

Minns förr att jag gjorde den ungefär en månad innan jul och den var så god. Jag förvarade den i skafferiet. Man skar tunna skivor till fikat.

Jag ska se om jag kan hitta receptet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
11/3/16, 3:17 PM
#3

Åh, en sån fruktkaka! Gjorde mamma ibland - älskade den!

Carmarino
11/3/16, 3:18 PM
#4

En mjuk pepparkaka håller sig jättebra i en plastpåse. Se bara till att kakan är kall innan den läggs i påsen. Sedan får du ju se till att inte någon sätter sig på den förstås för det tål den inte. 🙂Det går ju också att baka ut smeten som muffins om man inte vill ha en hel kaka.

Eller också en saffranssockerkaka, d.v.s. helt enkelt en vanlig sockerkaka som du smaksätter med saffran. Du kan göra den mjuka Pepparkakan på samma sätt, men istället smaksätta med pepparkakskrydda (två tsk kanel, en tsk ingefära och en tsk kryddnejlika, om du inte vill köpa färdig blandning). Tillsätter du sedan en deciliter lingon (frysta går bra, men blanda dem då i mjölet innan du tillsätter det i kakan) så blir det extra saftigt och gott.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

vendelay
11/3/16, 7:42 PM
#5

Jordnötsfudge
Kola (personligen tycker jag att kolan blir godare om du byter ut riset mot hackad mandel alternativt ingenting. Jag har också skippat strösockret helt och ökat mängden sirap lite också, för jag tycker att det är godare. Jag använder Carlshamns mjölkfria margarin till dessa.)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Anonymos
11/4/16, 10:03 AM
#6

Problemet är att jag kommer dit på fredagen, och kalaset är på söndagen. Det blir knepigt med förvaringen tänker jag. Och jag bakar inte det heller samma dag…

/Anonymos

Annons:
Sindri
11/4/16, 10:16 AM
#7

Då är väl små torra kakor det bästa alternativet.

vendelay
11/4/16, 4:49 PM
#8

Förslagen jag skrev kräver ingen egentlig förvaring, du kan antingen ha dem i en frysväska med en isklamp eller linda in dem i tidningspapper och stoppa in i frysen när du kommer fram.

De håller flera månader i frysen (båda mina förslag) och de är inte ömtåliga - och dessutom gör det inget om de är lite "ojämna" för då ser det bara mer hemmagjort och fint ut!

Så det är inga problem med när du bakar, hur du förvarar det och hur du bär med dig det. 👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: