Annons:
Etikettövrigt
Läst 1045 ggr
mangemani4
2016-08-24 02:19

kokosbollar/skumbollar

vet inte riktigt vad de kallas för, en del säger skumbollar, andra chokladtoppar, chokladbollar mm, men jag tror nog ni vet vilka jag menar, stora bollar med vitt skum i sig doppad i choklad och sedan doppad i kokos.

brukar varje år köpa några lådor på en marknad vi har här i sundsvall, selångers marknad, men i år så gick dessa lådor med kokosbollar åt fort som bara den tydligen så jag blev utan. så jag söker nu någon sida på nätet som säljer lådor med kokosbollar, har sökt lite på google men hittade typ enbart sådana som säljer hela pallar, sådana som enbart kör med direkt betalning osv, vilket inte faller mig i smaken, 

lådorna jag söker bör innehålla 15 st och bör ligga på 30-50 kr per låda.

någon som vet?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
DesK
2016-08-24 06:36
#1

Gör dem själv, det är inte svårt och du slipper onödiga tillsatser.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

starhawk
2016-08-24 07:22
#2

Hittade en bra variant inne på ICA fast dom var i 8-pack, men kanske två av dom? Jag är tokförtjust i dom men får inte äta 😭 för mycket Socker!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

leemland
2016-08-24 12:42
#3

Det kan inte vara gräddbullar du menar? 😛(ser nu att dom kan heta cocosbullar också) 

De brukar ha på ICA som #2 säger . 😛 Annars funkar det ju att göra dom själv också som #1 säger🙂 Tålamod och att läsa receptet NOGA är viktigt dock 😂hhahahah

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

mangemani4
2016-08-24 13:37
#4

kärt barn har många namn verkar det som:P.

vill helst ha någon sida jag löper ifrån. vet vilka ni syftar på, de som säljs på ica, men de är snäppet mindre och säljs i 8 pack som sagt, jag är lite små kräsen när det kommer till dessa tyvärr:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Carmarino
2016-08-24 14:14
#5

Gissar att det är dessa du menar. Tyvärr verkar det bara som om de säljs pallvis till t.ex. skolklasser och föreningar (och företag). Har du ingen skola i närheten som du kan fråga om de behöver pengar till sin skolresa? 😉

Vill du baka själv så finns det några enkla recept här och här. OBS! Vad bägge glömmer nämna i receptet är att chokladen måste svalna till runt 30 grader, för annars smälter bara marängen när du doppar topparna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

mangemani4
2016-08-24 14:18
#6

japp, exakt de jag menar och exakt den där sidan jag syftade på när jag skrev "säljes bara i pallar":). hehe, jo jag har både skola och dagis här, men det vore ju lite skumt om en helt okänd person travade in där och började förhandla om kokosbollar:P.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
Carmarino
2016-08-24 14:38
#7

#6 Ja visst ja, såg inte att du redan skrivit om pallarna. 🙂

Har uppdaterat mitt inlägg med länkar till ett par recept. Det är inte särskilt svårt att göra bollarna själv, men det tar lite tid och är rätt kladdigt. Resultatet blir dock väldigt gott. Vill man inte ha bottnar så spritsar man dem på bakplåtspapper eller något liknande.

Tror det var Mattias Kristiansson som gjorde en annan variant, utan chokladtäcke. Han färgade marängsmeten grön och spritsade en topp på en pepparkaka, så att det såg ut som en liten gran. (Har för mig att han använde en stjärntyll.) Hittar tyvärr inte receptet nu, men de såg jätteläckra ut. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: