Annons:
Etikettövrigt
Läst 800 ggr
ilenna90
6/7/16, 1:53 PM

marsipandekorationer

jag ska göra studenttårtor senare i veckan men undrar vad ni tror om att göra en del dekorationer nu? jag har tänkt stansa ut bokstäver som jag sen ska måla och fästa på studentmössans kant. 
håller dom sig om jag gör dom idag och sedan förvarar dom på en inplastad tallrik? 
vet inte ifall dom kan bli svårare att fästa när tårtan väl ska göras eller om det inte gör någon direkt skillnad? har i vilket fall tänkt fästa dom med pyntgele. (har ni något bättre alternativ till pyntgelen får ni gärna skriva det också =))

Annons:
Sabinan
6/8/16, 12:53 AM
#1

Jag tror det går bra att göra marsipandekorationerna i förväg.
Jag brukar oftast använda mig av sugarpaste när jag gör tårtor. Dekorationerna gör jag alltid i förväg. Jag brukar använda mig av vatten för att fästa små dekorationer eller lite uppmjukat sugarpaste i vatten ( väldigt mjuk grötkonsistens) till större dekorationer. 
Pyntgelé har jag inte använt som klister, så det kan jag tyvärr inte säga något om.
Skulle dekorationerna torka, trots att du plastat in de, kan de bli något svårare att fästa, men prova då "grötvarianten" så kommer det gå bra.

Låter spännande med tårtan du ska göra, du får gärna lägga upp en bild på den sen 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

ilenna90
6/8/16, 2:37 AM
#2

tack så mycket för svaret! :) 
jag hoppas att dom håller sig mjuka när jag plastar in dom. det brukar funka bra med större dekorationer men små/tunna torkar ju snabbare så -.- 
jag har iofs bara Marsipan hemma men grötvarianten kanske funkar med den också? det var i alla fall ett bra tips jag inte hört tidigare! :) 

om den blir bra så absolut :D

Sabinan
6/9/16, 2:21 AM
#3

Vassego. 🙂
Ja, grötvarianten passar mycket bra till att fästa marsipandekorationer. 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Upp till toppen
Annons: