Annons:
Etikettövrigt
Läst 2275 ggr
strobii
2016-05-19 15:19

vetemjöl special

testar och ser om jag kan få ett snabbt svar här, annars åker jag iväg till affären och köper ;) 

jag ska göra en mjölkchokladkladdkaka och upptäckte precis att jag inte har något vanligt vetemjöl hemma utan bara vetemjöl special som ju egentligen är tänkt till matbröd. men funkar det ändå till bakverk eller är det säkrast att ta vanligt mjöl?

Annons:
vinden är min mor
2016-05-19 15:24
#1

Special har högre gluten vilket kommer ge kladd kakan volym. Kan bli toppig alltså. Förmodligen blir den även torrare. Är man jätte sugen så kan det gå till vardags, men vanligt mjöl är bättre.

☀️Mörker är bara brist på ljus

strobii
2016-05-19 15:26
#2

tack för svaret! :) den ska bjudas på så vill inte chansa som man annars kan göra om man bara ska ha själv ;) så då köper jag vanligt istället :)

vinden är min mor
2016-05-20 07:33
#3

hoppas den blev smaskig till slut!😃

☀️Mörker är bara brist på ljus

Intehärutandär
2016-06-13 23:43
#4

Proteinberikat mjöl gör ingen skillnad till mjuka eller hårda kakor. De är till för matbröd eller sötebröd som ska skapa glutentrådar. En överarbetat kakdeg ger sega (på fel sätt) småbröd med obehaglig smak. 

Så med andra ord går det bra att göra mjuka och hårda kakor på det, men det blir slöseri med dyrt mjöl. Är man utan, så har nöden ingen lag.

vinden är min mor
2016-06-15 08:05
#5

Nja nu tror jag du rör ihop det här med mjöl lite. När man utbildar sig till konditor så får man lära sig vilka enorma skillnader protein halten i olika mjöl ger. Nu med utveckling av bageri produkter till konditorier så är jag lite av nörd på detta område:) Alltså när man bakar mjuka kakor så använder man ett mjöl med lägre protein halt. använder man ett mjöl med högre protein halt så tillsätter man stärkelse till viss del för att sänka protein halten. Detta för att slippa få en toppig kaka.

☀️Mörker är bara brist på ljus

vinden är min mor
2016-06-15 08:47
#6

#4 det här med protein halten i olika mjöl är en hel spännande vetenskap faktiskt. Jag tror inte att du är ensam om att tro att man berikar vanligt vetemjöl för att få den högre halten protein i special men så är alls inte fallet. Alla olika sädesslag har olika mängd protein i sig . Det som vi kallar vetemjöl special tillexempel tillverkas av vår vete som ger ett högre värde av protein än höstvete.(Höstvete ger dock en rikligare skörd för bonden) Det är också därför vi tillsätter ett mjöl med högre mängd protein när vi bakar ett grovt bröd av sädesslag med lägre protein.

☀️Mörker är bara brist på ljus

Annons:
Upp till toppen
Annons: