Annons:
Etikettrecept
Läst 1515 ggr
leemland
2016-05-16 20:45

Ditt bästa recept

Nu är snart sommaren här och alla bär och frukter är på väg. Jag tänkte därför att vi i admin  kan starta trådar där vi alla delar med oss av våra favoritrecept men en viss frukt eller bär.  

Och jag tänkte då börja med första "ingrediensen" och jag har därför valt Rabarber. Så dela nu era bästa recept med som måste innehålla rabarber!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Tessen
2016-07-28 19:03
#1

Tråkigt att ingen hakat på detta än. Det är väl ändå inte så att folk slutat baka med frukt och bär? Tyvärr har jag ej gjort något med rabarber än trots att jag tycker om det, får försöka snart innan de tar slut i butik! I helgen blir det blandade bär och citrus så jag kanske fuskar och hoppar direkt till min huvudingrediens ;)

/T

leemland
2016-07-28 20:58
#2

Valde kanske fel frukt att börja med 😛 Själv har jag inte bakat något i sommar, inte vad jag minns iaf🤪 haha. 

Jag brukar bara äta rabarberna som dom är, doppade i lite Socker ibland😛

Hehe okej. 😛 Funderar också på att kanske göra rulltårta med sylt i, orkar dock inte göra sylten så dne är redan köpt 😂haha

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Carmarino
2016-07-29 17:32
#3

#2 Varför inte koka kompott på rabarbern och använda den som fyllning i rulltårtan. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

leemland
2016-07-29 21:20
#4

#3 Det lät ju lite gott 😛 hahah. 
De får de kanske bli imorgon om vi ska iväg eller vi ska ha folk över 😛 Tack för förslaget!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

nailerzx
2016-07-29 23:48
#5

Ca 40 kulor

250 g mörk choklad (Valrhona Guanaja eller Marabou mörk)
½ vaniljstång
1 dl vispgrädde
80 g honung
50 g osaltat smör
kakaopulver
200 g mörk choklad (Valrhona Guanaja eller Marabou mörk)ca 80 g siktat kakaopulver 

Finhacka chokladen och kör den i en mixer/matberedare. Dela vaniljstången på längden. Skrapa ner fröna i en kastrull. Tillsätt grädde och honung. Koka upp gräddblandningen och häll den över chokladen. Mixa till en slät smet. Tillsätt smöret. Bred ut chokladen på ett fat. Täck med plastfilm, låt svalna i rumsvärme tills den har stelnat. Fyll chokladen i en spritspåse. Spritsa små kulor, högst 2 cm i diameter, med tyll nr 10 på bakpapper. Ställ i kylen att stelna. Täck handflatorna med lite kakaopulver. Handrulla kulorna så att de blir jämnt runda. Låt torka 1 timme. Temperera chokladen. Rulla kulorna i handen med den tempererade chokladen. Rulla runt kulorna i kakaopulvret. Lägg dem sedan i en sikt och skaka bort överflödigt pulver. Chokladtryffeln kan smaksättas med kanel, stjärnanis, lakrits samt te- och kaffepulver som kokats med i grädden och sedan silas. Vill du smaksätta med kryddad sprit eller likör så kan det vara lämpligt med ca 1½ msk och då måste mängden grädde minskas med lika mycket. Istället för Guanajatryffel kan du använda mjölkchoklad (Valrhona Jivara Lactée) eller vit choklad (Valrhona Ivoire). Recepten är identiska men mängden choklad måste ökas till 300 g. Den vita chokladen rullas i florsocker istället för kakao. Lägg dem i skafferi eller svalskåp, där håller de sig bra i ca 10 dagar.

kolla mina kommentarer på inlägget : vad bakar du idag

gör rabarbe pure och ta ca: 75g/ sats tryfflar men minska mängden grädde med lika mycket dessa blir himmelska

Upp till toppen
Annons: