Annons:
Etikettrecept
Läst 2334 ggr
Carrosh
2016-04-24 21:09

Behöver baktips för div. rester

Gått igenom skafferiet lite grann idag, då det finns fullt i grejer som bara tar upp plats, som jag tänkte göra av med på lite bakning. Har kikat runt efter inspiration på både pinterest och googlat mig runt, men har svårt att hitta något jag finner intressant. Är mycket inne på att göra tryfflar och annat smått, alltså inga storkakor eller långpannekakor eller så. Tänkte att jag kunde använda mig av de här ifall jag har bjudning till födelsedagen om ca 2 veckor.

Så, de grejer jag vill finna något gott att baka med är:

* pecannötter
* div. blandade nötter
* en himla massa choklad (flertalet paket av olika sort)
* mannagryn
* en halv påse skumtomtar
* cashewnötter
* solrosfrön
* kokos till förbannelse
* cornflakes till förbannelse

Det får gärna vara Småkakor, tryfflar, bollar osv, så länge det inte är några långpannekakor, sockerkakor, pajer osv. (mannagrynen undantagna).
Testar gärna nytt, så har ni några trevliga tips, gärna som innefattar 2 eller fler av ingredienserna här ovan?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Sabinan
2016-04-25 00:40
#1

Jag tänkte spontant på:
*rocky road-godis (olika typer av nötter+choklad+skumtomtarna ev också lite cornflakes)
*chokolate chip cookies med nötter och hackad choklad
*sockerkaka med chokladbitar (den är uuunderbar när den serveras nygräddad och ljummen 😍)
Även kladdkaka med chokladbitar i och smält choklad i själva kakan.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Carmarino
2016-04-25 15:24
#2

Skumtomtefudge: http://www.arla.se/recept/tomtefudge/

Tryffel kan du blanda med nästan vad som helst. Nötter funkar alldeles utmärkt. Antingen hackar du nötterna och blandar i smeten, eller rullar tryfflarna i hackade nötter. Du kan också hälla tryffelsmeten i ischokladformar och stoppa ner en nöt (eller bitar av nötter) i smeten.
Tryfflar funkar också med kokos och solrosfrön.

Enklaste godiset är att smälta choklad, krossa cornflakes lite lätt, blanda ner cornflakes i chokladen och klicka ut på bakplåtspapper. Det är jättegott.
Annars kan du smälta chokladen, bre ut den på bakplåtspapper och strö över hackade nötter, frön, cornflakes eller annat du behöver bli av med. Låt stelna och skär eller bryt i mindre bitar.

Mannagrynsminimuffins: http://carinasbakkonst.blogspot.se/2012/11/minimuffins-med-mannagryn-och-choklad.html
Mannagrynskakor: http://www.kokaihop.se/recept/mannagrynsbollar


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrosh
2016-04-25 20:55
#3

#1 Massa bra tips! Tack! Chocolate chip cookies kan det nog bli, de är ju rätt lätta att frysa in också. :)

#2 Skumtomtefudge gjorde jag mig rätt mätt på i julas, därför det finns kvar tomtar haha. Men kanske kan man ha lite bitar av tomarna i Småkakor :) Mannagrynsmuffins lät väldigt spännande, det måste testas! :D Tack!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Carmarino
2016-04-26 15:33
#4

#3 Du kan ju alltid testa att göra en lite annorlunda variant av Nigellas chokladmousse. Hon använder marshmallows, men skumtomtar går nog lika bra. Fast du får nog halvera receptet, för det är väl knappast 150 gram i en halv påse skumtomtar. 🙂 Skulle tro att man kan använda den som fyllning i bakelser/tårtor också. Tårta

150 g mini marshmallows
50 g mjukt smör
250 g mörk choklad av bra kvalitet, finhackad
60 ml hett vatten
284 ml vispgrädde
1 tsk vaniljextrakt

Lägg marshmallows, smör, choklad och vatten i en tjockbottnad kastrull.
Sätt kastrullen på medelvarm platta och smält innehållet. Rör om då och då.
Ta bort kastrullen från plattan när allt är smält, och låt svalna.
Vispa under tiden grädde och vaniljextrakt tjockt och fluffigt.
Vänd ner grädden i den avsvalnade chokladblandningen och rör försiktigt till en jämn smet.
Häll upp smeten i portionsglas eller en skål, och ställ in dem i kylen.
https://www.nigella.com/recipes/instant-chocolate-mousse


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrosh
2016-04-26 19:36
#5

Åh vilket bra tips! Marshmallows har jag en del kvar hemma, som också ska göras av med. Borde ju funka att göra med både marshmallows och tomtar :)

Vilka bra tips ni kommer med allihopa! 😃🌺

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: