Annons:
Etiketttårtor
Läst 637 ggr
lindisen96
2016-01-28 13:43

tårtfyllning!?

Min hjärna är helt slut och jag vet inte vad jag ska ha får tårtfyllning i en tårta som ska vara till min mamma på sin 50 år dag! Tårtan ska vara i 2 våningar och ska vara sockerpasta i vaniljsmak och det skulle ha någon betydelse. Släng fram bra kominationer, och va tycker ni, ska man ha samma smak på båda lagren?

MED VÄNLIG HÄLSNING

LINDANILSSON Cool

Annons:
kattakratta
2016-01-28 14:39
#1

En kombo som jag brukar göra, och som är något annat än den vanliga choklad/hallon, är persikomousse, kokosmousse och romcurd.  Romcurden kokar jag på 1 stort ägg, 60 g strösocker och 40 g mörk rom - låt det sjuda under konstant omrörning på svag värme tills det tjocknar, ta bort från värmen och vispa ner 75 g smör. 
Om jag inte har persikoessens hemma brukar jag koka ihop mixade konserverade persikor för att få smaken mer koncentrerad. 300 g kokar jag ihop tills det är 200 g kvar, vispar 3 dl grädde, 4 blad gelantin samt 80 g florsocker. När persikan kokar ihop, smält ner de uppblötta gelantinbladen samt florsockret. Låt svalna innan man tillsätter det lite i taget i den vispade grädden, annars skär det sig. 

Kokosmoussen gör jag på 2 dl fet creme fraiche, 2 dl strösocker, 1,5 dl kokosflingor samt 2 dl vispgrädde. Vispa vreme fraichen tjock tillsammans med sockret, rör ner kokosen och låt stå i kylen över natten. Vispa grädden och rör ner. 

Lycka till! :D

Upp till toppen
Annons: