Annons:
Etikettrecept
Läst 2097 ggr
ilenna90
12/5/15, 9:31 PM

pepparkakshus kristyr

några vana pepparkakshusbyggare här som har något bra recept på kristyr? :D har bara gjort pepparkakshus en gång och det var för 2 år sen så kommer inte ihåg vilket recept jag använde D: bara att det var väldigt bra haha. 
har ni någon bild på pepparkakshuset ni använt kristyren med så får ni gärna visa det också :D

Annons:
[Outlawly]
12/6/15, 11:13 AM
#1

För 2 år sen använde jag en kristyr där man vispade äggvitan först.

Tror det var senas jag också gjorde ett hus x)

Jag använde någon liknande dessa http://kryddburken.se/2007/12/03/pepparkakshus/

Det funkade bra att limma ihop huset med den också. Kan lägga in en bild sen när jag sitter vid rätt dator 🙂

ilenna90
12/6/15, 11:27 AM
#2

Var det där receptet jag också fastnade för när jag googlade, så det kanske borde funka bra då (: bara den inte är För tjock så att man fortfarande kan göra små detaljer? :) Till ihopsättningen har jag faktiskt tänkt använda limpistol haha. Och ja visa gärna bild :D

Odd
12/6/15, 6:06 PM
#3

Florsocker och ättika fungerar utmärkt! Jag körde på känslan för att få rätt konsistens att arbeta med till de olika detaljerna, så börja med några droppar ättika blandat med lite florsocker och häll upp mer (florsocker) tills du får önskad effekt. Om jag kommer ihåg rätt blev kristyren hårdare om du hade mycket florsocker, men självklart svårare att arbeta med. Tänk på att ättika är farligt i för stora mängder, så ska pepparkakshuset ätas kan du blanda i citronsaft för att förändra konsistensen istället (kan ha en bas på ättika+florsocker för stadgan)

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
12/6/15, 6:13 PM
#4

Kan inte ladda upp bilder från telefonen här på iFokus x.x Men här är en länk till bygget bakverk.ifokus.se/discussions/54984f578e0e744178000abc-pepparkakshus Bara florsocker och ättika håller tillräckligt bra för att även bygga fristående detaljer som t.ex utealkoven och trappräcket. Och det håller än! Står för tillfället nere på Kakboden i Höganäs, även om det slogs i sönder en del under flytten, haha

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

ilenna90
12/6/15, 6:34 PM
#5

oj vilket fint!! hur lång tid tog det för dig att bygga det där? 

tack för tipsen också (: men eftersom florsocker och ättika då funkar bra så kör jag nog på receptet från kryddburken här ovanför =) och nej, med tanke på att jag även tänkt limma ihop det med riktigt klister så ska det inte ätas hihi :)

[Outlawly]
12/6/15, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det jag tycker är viktigast är om det går att göra istappar 😃

Det är det bästa! Här är det huset jag gjorde.

Annons:
ilenna90
12/6/15, 7:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

åh vad fint det var! =D och jaa istappar är ett måste! men det verkade ju funka fint med den där kristyren 8) 

här är huset jag gjorde sist =)

Odd
12/6/15, 8:25 PM
#8

#5 Tack! Jag vet faktiskt inte, har ingen tidsuppfattning haha. Tror att det var en vecka ~ 10 dagar. Men då bakade jag degen från grunden och hade ingen aning om hur jag ville dekorera det xD Mest satt jag och stirrade på den och höll upp nötter/strössel med pincett för att se vad jag ville göra =X Önskar att jag kunde göra ett nytt i år med lite mer erfarenhet, men det blir det inget av.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Outlawly]
12/12/15, 8:32 PM
#9

#7 Jättefint hus. Så himla julstämning🙂

Har du hunnit göra något nytt ännu?
(jag har bakat delarna idag)

ilenna90
12/12/15, 8:46 PM
#10

tack! :) 

jaa jag dekorerade mitt igår :D (fuskade dock och använde ett köpe-hus)
vad skoj!

[Outlawly]
12/12/15, 9:38 PM
#11

Kan du lägga upp en bild?
Huvudsaken man har ett hus så funkar det med🏆

ilenna90
12/12/15, 9:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

ja visst, jag postar två bilder här :) 
(några liknande detaljer från det förra huset men tycker tex. att en krans gör att huset ser hemtrevligare ut haha!) 

eller hur ^^ jag ville inte ens försöka mig på att sätta ihop det färdiga huset så att då också göra dom egna delarna skulle verkligen inte vara något för mig haha.

ilenna90
12/12/15, 9:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

och bild två :)

Annons:
Odd
12/12/15, 11:53 PM
#14

Jättestiligt! Mysigt med ljusen 🙂

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

ilenna90
12/13/15, 12:18 AM
#15

#14 tack så mycket! :)

Carmarino
12/13/15, 1:48 PM
#16

Mattias Kristiansson,  som har skrivit boken Pepparkakeland (http://massolit.se/vaar-utgivning/boecker/pepparkakeland/11870) har ett lite annorlunda recept på kristyr:

6 dl florsocker
0,5 dl potatismjöl
2 tsk vit sirap
2 msk vatten
Vispa ihop samtliga ingredienser i en skål.
Om kristyren är för lös, tillsätt mer florsocker. Är den för tjock, tillsätt mer vatten.

Har inte själv provat receptet, så jag vet inte hur det är att jobba med, men eftersom det är Mattias favoritkristyr gissar jag att han testat den grundligt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ilenna90
12/13/15, 1:52 PM
#17

#16 nu har jag redan gjort huset, men tack! =)

Carmarino
12/13/15, 1:53 PM
#18

Det kommer ju fler jular… 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Outlawly]
12/13/15, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Du fick till riktigt fina istappar :D och urtjusigt tak! Här är det jag gjorde x) jag var inte lika ambitiös som förra gången haha

ilenna90
12/13/15, 7:41 PM
#20

#19 tack :D
och vad fint ditt blev! jättegulligt.

Annons:
[Outlawly]
12/13/15, 7:54 PM
#21

#20 Tack så mycket :) Julstämningen höjdes med 30% ;)

Upp till toppen
Annons: