Annons:
Etikettövrigt
Läst 4059 ggr
leemland
2015-11-30 20:01

Julbaket

Nu börjar julen närma sig med stormsteg. Imorgon är det redan den 1 december😮 

I veckan ska jag börja med julbaket, men jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag vill göra. Eller komma på vad jag ska göra för den delen 🤪haha. 
Jag har kommit så här långt i planeringen i alla fall: 

  • Saffransdeg ( halva degen till lussebullar och andra halvan sak jag ha mandelmassa i och rulla de som kanelbulle)
  • Mjuk pepparkaka
  • Polkagristryffel(dock görs dom inte förren närmre jul) 
  • Wienernougat ( eventuellt) 
  • Bröd till farmor
  • Knäck

Och så tänkte jag eventuellt testa att göra klenor . Annars har jag ingen aning om vad jag kan göra. 🤔 Vad ska ni göra? Skriv gärna in det här 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
VildaVittra
2015-11-30 20:19
#1

Jag bakar bara mina snabbakade saffransbröd och pepparkakor, sedan kokar jag fudge. 

Saffransbullarna: http://husmorstips.ifokus.se/discussions/5650a6368e0e7447890014ff-jultavling-husmorsjul?discussions-1#5

Fudge:

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
2015-12-01 08:01
#2

Lussebullar,
pepparkakor,
marängfudge och
knäck är något som "alltid" görs här hemma till julen, sedan kan det tillkomma mer godis eller bakning men ovanstående fyra bakverken/godisarna är alltid grunden 🙂

Zadeira
2015-12-03 15:18
#3

I år har jag hittills gjort Wienernougat.

Planer är kladdpepparkaka och saffransmuffins som alltid görs varje december.
Eventuellt mozartkulor.

[Sabina]
2015-12-03 15:28
#4

#3 Ja, just det… mozartkulor eller snarare mozartlängd görs här hemma också, till varje jul.🙂

Carmarino
2015-12-03 15:34
#5

Ska försöka hinna med att baka "amerikanska pepparkakor". Vet inte varför de kallas det, men jag gissar att någon fått receptet från någon bekant i Amerika för länge sedan. De har alltid bakats till jul i vår familj.

#0 Är du möjligen från Skåne? Det är väl bara här nere i söder vi kallar klenäter för klenor, eller är det allmänt känt i resten av Sverige också? 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2021-09-30 11:30 av Carmarino
leemland
2015-12-03 16:33
#6

Tack för tipsen och delandet av era recept ! 🙂

Idag blev det lussedegen med mandelmassa i, blev inte att jag gjorde 50/50😛 Så ska nog göra vanliga lussebullar imorgon 😛

#5 Det receptet ser mer ut som snittar eller skorpor/biscottis 😛Enligt mig 😉haha. 
Jodå jag är skåning 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Carmarino
2015-12-03 16:44
#7

#6 Jo, det är snittar (lite som kolakakor faktiskt), och om man förvarar dem för torrt så måste de doppas i kaffet för att inte tänderna ska ryka. 😃(Det kan man göra även om de inte är torra; blir gott det med.) Annars är de mest mjuksega. Vet inte vem som kommit på namnet, för de smakar inte alls pepparkaka, men de har alltid kallats "amerikanska pepparkakor" hemma hos oss.

De är både lätta och rätt snabba att baka, samt dessutom goda, så jag får nog ta mig i kragen och baka en omgång. 🙂 Eventuellt tänkte jag testa att göra dem som cookies istället. Får se vad det blir.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Portie
2015-12-11 06:14
#8

Igår kväll kockade jag knäck och kola. Hällde ut knäcken på en plåt eftersom jag inte orkar hålla på med formar. Gjorde lakritskola som blev god, aldrig testat att göra innan men det blev bra!

Sen ska jag försöka hinna med att göra mozartkulor och även praliner.

Cockerspaniel
2015-12-11 15:33
#9

Jag har bakat
Glutenfria lussebullar, Glutenfria mazariner, vete lussebullar och mikro fudge :D


Majaa12
2015-12-11 16:48
#10

Skumtomtefudge och Rocky road :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Cockerspaniel
2015-12-12 11:59
#11

#10 Åh skumtomtefudge är så gott! :D <3


ljungensjenka
2015-12-18 07:22
#12

Pepparkakor, lussebullar, chokladfudge, lakritsfudge och ischoklad med både vit & märk choklad är allt som blir i år :)

Carmarino
2015-12-18 15:44
#13

Gjorde mjölkfri tryffel; hälften apelsin och hälften kokos, och kokade mjölkfri vaniljkola.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Zadeira
2015-12-19 15:56
#14

Jag provade att göra kolakakor med saffran i, det blev riktigt gott!

Carmarino
2015-12-20 08:48
#15

Igår bakade jag pepparkakor, gjorde praliner, "stöpte" chokladfigurer och stekte köttbullar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cockerspaniel
2015-12-20 11:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#16

Denna helgen har jag bakat massa Småkakor!
Chokladsnittar, Vaniljkakor, bittermandelkakor, Hallongrottor, Nutellagrottor och christmas swirling suger cookies! :P


Zadeira
2015-12-20 11:36
#17

#16 Men åg vad fina christmas swirling suger cookies.. Vad har du använt för recept på dem? De hade varit roligt att göra såna!

Cockerspaniel
2015-12-20 12:37
#18

#17 Jag använde ett helt vanligt kakdeg, delade upp den på tre och färgade två av delarna i grön och röd karamellfärg! :P
Det blir mycket vackert! :D


Zadeira
2015-12-20 12:47
#19

#17 Någon speciell kakdeg? Jag gör aldrig kakor nämligen ;)

Carmarino
2015-12-20 17:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#16 Jätteläckert! Jag har gjort något liknande som dina christmas swirling sugar cookies, men av Marsipan och med bara två färger. Självklart kan man göra dem i fler färger också, men jag hade bara två. 🙂

Eftersom de är gjorda helt i Marsipan så blir de mer som konfekt än kakor. Recept behövs egentligen inte, men tillvägagångssättet har jag försökt beskriva på http://www.hembygdshistoria.se/annat/recept/marsipankaka.htm.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Cockerspaniel
2015-12-20 18:19
#21

#19 Nej bara en helt vanlig mördeg! :D
dela upp den på tre, färga en del grön och en del röd eller färga som du vill, men lämna en del vit! :D

#20 Det så så smaskigt ut och då är jag inte så stormförtjust i Marsipan :D


Carmarino
2015-12-20 18:24
#22

#21 Eftersom de är bakade i ugn så smakar de lite som danska "kransekager", men gillar man inte Marsipan så gillar man nog inte kransekager heller. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zadeira
2015-12-21 11:35
#23

#21 Tack 😃

amandatherese
2015-12-21 13:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Har inte kommit mig för att baka inför julen förän idag, så nu blir det lussekatter vörtbröd, knäck och polkabräck :D

Carmarino
2015-12-25 13:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Här är  resultatet av mitt "konfektmakeri" innan jul. Glömde att fotografera tidigare, men så här såg vårt gottebord ut på julafton. Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-11-16 17:54
#26

Råkade hitta det här receptet på Kokostoppar med saffran och apelsin. Blev så sugen på att laga det.

När jag sedan tittade på videon som hör till, så gjorde Roy Fares även Skurna pepparkakor med mandel, som var busenkla att göra. Så då blev jag naturligtvis sugen på att baka det också. Får se när jag kan hinna med det.

Inte blev det sämre av att höra julmusiken i videon heller. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-11-18 13:29
#27

Snart börjar årets Dessermästarnas jul. Ett av de allra mysigaste julprogram jag vet.

Har inte lyckats hitta trailern för programmet på Kanal 5:s hemsida, men Roy Fares har lagt ut den på sitt instagram. Den 27 december är det dags! Tummen upp


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2017-11-18 13:31
#28

Om man inte vill vänta så länge så går det fortfarande att se förra årets program på Dplay. Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

leemland
2017-11-21 14:36
#29

Har ni påbörjat ert julbak än? 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Carmarino
2017-11-21 17:20
#30

Har kommit så långt att jag har börjat fundera på det. Var lite sugen på att baka saffransbullar för ett tag sedan, men konstaterade att jag får göra slut på de bullar och kakor jag har i frysen först. Annars får det inte plats några nya bullar.Glad

Däremot har jag kokat lite kola, men det var mest för att testa. Ska förhoppningsvis hinna göra lite mer senare. Tänkte att jag skulle försöka göra lite ätbara julklappar i år, eftersom jag har ett enormt lager med choklad liggande. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-11-24 15:39
#31

Hittade det här sättet att baka ut lussebullarna. Om man vill ha fyllning och tycker det är svårt att få ihop dem till "kusar" så är det här ett bra sätt. Man behöver ju inte använda deras recept om man har ett eget som man gillar bättre. (Själv värmer jag t.ex. aldrig degvätskan.)

https://www.allas.se/lussekatter-pa-fiffigt-vis/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-11-27 14:28
#32

Ännu en anledning att använda saffran. Som det står i artikeln finns det förvisso en mindre önskvärd biverkning av att äta lussebullar, men ett par stycken kan man ju unna sig. 🙂

https://www.allas.se/nya-halsoron-saffran-gor-dig-lyckligare/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

shia
2017-11-28 13:16
#33

Damsugare(röda doppad i vit och mörk choklad gjorde igår) Ischoklad Knäck Fudge (vanliga, oreo, vit och mörk choklad med min samt ngn med nötter) Brownies Pepparkakor Hallongrottor Nutellasmåkakor (de som varit reklam på tv, asgoda) Pepparkakscheesecake pepparkaks och apelsin Halloncheesekake i långpanna med pepparkaksbotten Mjukpepparkaka Mintkyssar Småkakor med hallon i mitten Mums mums Ev något annat smått å gott också, kanske blir ngn tarte tatin också.

shia
2017-11-28 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Lite av damsugarna Kom på kola, (gräddkola, hallon, vit choklad mörk choklad å mint choklad kolor)

Annons:
Carmarino
2017-11-28 14:35
#35

Oj, vad du har varit flitig. Bra jobbat! 👍🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-12-04 15:28
#36

Det är inte alltid som det är saffran i saffransbullarna. Så här upptäcker du färgfusket med lussekatterna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-12-13 17:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Bakade saffransbullar idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2017-12-14 20:52
#38

#37 Jag känner på mig att dom är fyllda av mandelmassa!👍


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2017-12-15 07:23
#39

#38 Tyvärr inte. Det är helt släta bullar faktiskt. Hann/orkade inte fylla dem med något. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2017-12-15 18:31
#40

#39 Ser fantastiska ut!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2017-12-15 19:05
#41

#40 Tack så mycket. De är faktiskt väldig goda också. Har ätit en idag. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: