Annons:
Etiketterallergivänligtveganskt
Läst 1491 ggr
IceTee
2015-09-14 22:42

Glutenfritt

Jag ska baka lite till min 20-årsdag, och vi har någon som är gluteninterant som kanske kommer. Är det jätte stor skillnad på att baka glutenfritt eller är det bara att byta ut t.ex. mjöl mot glutenfritt mjöl? Fungerar det glutenfria väldigt annorlunda? Förresten, när vi ändå pratar glutenfritt- finns det några glutenfria kex som liknar digestive? Ska göra cheesecake bland annat

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
AnneN
2015-09-14 22:50
#1

Det är tyvärr ganska storskillnad mellan att baka med vanligt mjöl och glutenfritt, kan rekommendera att söka glutenfria recept på tex http://www.allergimat.com/receptkategorier.asp?namn=Glutenfria-mjolkfria-&-laktosfria-recept

Det finns glutenfria digestivekex och även andra sorter, brukar finnas en hylla på affärerna för just glutenfritt/allergimat.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

jessR
2015-09-14 22:53
#2

Hej!

som glutenallergiker kan jag säga att det är ganska stor skillnad att baka glutenfritt. Mjölet är som potatismjöl och degen ska aldrig bli torr, eller smidig utan ska vara kladdig. Det finns glutenfria digistive kex att köpa så det är nog det enklaste, att göra en cheesecake. Tänk bara på att använda rena redskap, inget mjöl, eller brödsmular får finnas på ytan du bakar på, och knivar, mått osv måste vara rena, plåtar får inte ha gammalt vanligt mjöl etc, och att du tvättar händerna om du tagit i någon med gluten i. Många tänker inte på dessa grejjor och så blir vi dåliga i flera veckor. Lycka till! :)

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

IceTee
2015-09-14 23:28
#3

Det som är tänkt att bakas (utom cheesecake) är en glutenfri sockerkaka med plommon i, så det är väl rätt enkelt hoppas jag! Får googla efter lite recept då, det lär ju inte vara vansinnigt svårt att hitta tycker man. Har ni något bra recept får ni gärna dela med er!

Medarbetare på Skor iFokus

[Zachapacka]
2015-09-16 20:45
#4

Det beror på vad du ska baka. Muffins och sockerkaka är det bara att byta ut vetemjölet mot den glutenfria mixen. Men Småkakor och bröd kan vara riktigt klurigt. 

Semper säljer glutenfria degestive kex. De är väll inte lika goda som de vanliga, men de fungerar att använda i cheescake. 

Här hittade jag ett recept på glutenfria degestivekex om du vill göra själv. har dock aldrig provat receptet. 

Jag tror att sockerkakan med plommon blir super :)

IceTee
2015-09-16 22:36
#5

#4 tack så mycket! Ska nog köpa de färdiga, det blir så dyrt annars med allt extra jag måste köpa (som antagligen inte kommer att användas mer ändå)

Medarbetare på Skor iFokus

[Outlawly]
2015-09-18 07:43
#6

Man kan ju göra rulltårta med bara potatismjöl :) Eller så rullar man inte ihop den och så har man tårtbottnar. Eller om du gör små bakelser av dem 🙂

Kokostoppar är också lätta.

Annons:
IceTee
2015-09-18 14:04
#7

#6 tack, men jag ska göra en cheesecake och en sockerkaka med plommonsylt i (har nämligen gjort plommonsylt nyligen då vi fick plocka massor av grannen!) Dessutom är ju fördelen med sockerkaka att man kan frysa in den, så den kan jag göra ett tag i förväg (i alla fall några dagar) och sen ta fram på morgonen för att tina och bara dekorera lite innan jag serverar tänker jag! Ska hålla koll på det där med brödsmulor och liknande! Får diska allting extra noga innan jag använder det! Har en nyköpt springform att använda så den borde ju vara glutenfri (kommer självklart diska den ändå innan användning) Förresten, hur länge tror ni att man kan frysa in en sockerkaka? Tänkte täcka den helt med plastfolie och ställa i frysboxen i källaren. Ska fira på en lördag, tror ni att jag kan frysa in den redan en vecka tidigare? (Det är inte helt säkert att glutenallergiken kommer, men smak-skillnaden lär väl ändå inte bli så stor att jag inte kan bjuda på det i vilket fall som helst?)

Medarbetare på Skor iFokus

[Zachapacka]
2015-09-18 20:23
#8

Hur länge du kan frysa har jag ingen aning om men så länge den luktar gott, ser fin ut och smakar bra så är det inga probelm. En vecka i frysen borde inte vara något som helst problem.

De där med smaken är ingen fara. Jag är själv inte glutenintolerant men eftersom att två av mina syskon inte äter gluten så bakar jag alltid glutenfritt. Det brukar alltid bli jätte gott. Om du inte säger något så kommer ingen veta att det är glutenfritt ;)

[Sabina]
2015-09-18 20:43
#9

#7 Minst i tre månader kan man ha en sockerkaka i frysen utan att den blir dålig, så det är lugnt att ha den fryst en vecka 🙂 

Jag själv brukar ofta baka glutenfritt (och laktosfritt), då det finns en del gluten och /eller laktosintoleranta i bekantskapskretsen. 
Förutom att använda mig av potatismjöl eller mandelmjöl brukar jag baka med Semper finmix (jag vet att det finns andra märken också men kommer inte på någon just nu). Detta brukar resultera i jättesaftiga och fluffiga bakverk, så det rekommenderar jag varmt.
Byt då ut mjölet med motsvarande mängd finmix.

[Zachapacka]
2015-09-18 21:03
#10

De jag kan komma på nu är: Semper, mix well, lailas och finax.

Vet inte vilken som är bäst, men se upp för lailas, den sväller som in i bomben

IceTee
2015-09-19 10:36
#11

#9 tack! Då ska jag definitivt försöka hitta Semper finmix #10 ska undvika den, bra att veta! Kommer självklart att uppdatera er om hur sockerkakan blev! Ska försöka komma på ett sätt att baka den på som gör att jag får smaka lite också utan att det syns för mycket, haha

Medarbetare på Skor iFokus

Carmarino
2015-09-19 12:08
#12

Ta undan lite smet och baka en muffins av den, så syns det inte att du provsmakat. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

IceTee
2015-09-19 12:56
#13

#12 smart!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
IceTee
2015-09-21 14:29
#14

Idag ska jag försöka baka den där sockerkakan (om jag inte fastnar vid det där porträttet jag håller på med) Hoppas den blir god!

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
2015-09-22 15:09
#15

Åh herre… Det här var den godaste sockerkakan jag ätit! Tror den blir ännu bättre md lite grädde och plommonsylt Det är nästan så jag tänker fortsätta baka glutenfritt! Synd att det är så dyrt…

Medarbetare på Skor iFokus

[Zachapacka]
2015-09-22 17:51
#16

#15 vad roligt :D.

[Sabina]
2015-09-22 21:15
#17

#15 Ja, jag håller helt med dig, hade också hellre bakat glutenfritt om det inte vore så dyrt med mixen. 👍 🙂

Upp till toppen
Annons: