Annons:
Etikettövrigt
Läst 573 ggr
taggigarosen
2015-09-10 16:03

Är chokladen dålig?

Vet inte om jag frågar på rätt ställe nu men

Jag har en chokladkaka ljus choklad med hasselnötsbitar i. Hela kakan har blivit alldeles flammig, den skiftar i brun/ljusare brun och mot grått. Plus att vissa av hasselnötterna är riktigt GRÖNA!? Är det mögligt?

Chokladen är bäst före december 2015 och har förvarats i skafferiet i ett halvår. Jag tänkte baka något med den nu men borde jag kasta?

Annons:
Rita-S
2015-09-10 16:07
#1

"Blooming (socker beläggningar) består av ett tunt lager med sirap eller sockerkristaller, vilket får ytan på chokladen att se grå ut. Orsaken till detta är att fukt på chokladens yta löser upp Socker, och när det torkar bildas det sockerkristaller. En orsak till detta är förvaring i fuktiga förhållanden"

Det är alltså ofarligt, men ser lite skummt ut bara. Du kan se det såhär att chockladen har "svettats socker" så att säga :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

taggigarosen
2015-09-10 16:09
#2

jaha haha det hade jag ingen aning om, men då vet jag det.. tack :)

Rita-S
2015-09-10 16:43
#3

Så lite så!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

IceTee
2015-09-14 22:43
#4

Det är vanligt att det händer med choklad, men jag blir lite fundersam på de gröna nötterna faktiskt

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: