Annons:
Etiketttårtor
Läst 697 ggr
JoannaLi
6/29/15, 2:45 PM

Extremt sent - fyllning i jordgubbstårta

Mor fyller år idag, och igår gjorde jag tårtbottnar - sockerkaksbottnar med lite citrushint (citronsaft och limeskal). Jag tycker att de blev goda! 

Det blev fyra tårtbottnar, så det är alltså tre lager som ska fyllas. 

Idag har jag upptäckt att vi har i princip ingenting hemma att fylla med, och jag har en nyanländ, matte-beroende vovve, så jag kan inte springa till affären heller. 

Jag har tinade jordgubbar, och tänker ju att det ska bli en jordgubbstårta. Så där har vi ju ett lager färdigt. Vi har inga ägg, så jag kan inte göra någon klassisk vaniljkräm, och har heller inte maizena eller potatismjöl, så jag kan heller inte göra äggfri vaniljkräm (om ni inte har något superrecept.) däremot har vi marsan-pulver. Jag vet inte hur mycket det vanligtvis är i en påse, men vi har en öppnad påse kvar, så den får ju räcka så länge den räcker, vaniljsåslagret blir kanske lite väl tunt bara. 

Men vad fasen gör jag på det sista lagret? Jag funderade på en bananmousse, men de recept jag hittar ska ha 2-3 msk marsanpulver i, och gör jag det så har jag defintivt inte nog kvar för att vaniljkrämslager. 

Funderade också på en chokladmousse, men har varken ägg eller choklad. 

Räcker det med bara mosad banan rakt upp och ner? Blanda den mosade bananen med grädde till en "fuskmousse"? Mosad banan och jordgubbar i ett lager, och rena jordgubbar i ett annat? 

Ah, hjälp!

Annons:
Rita-S
6/29/15, 2:53 PM
#1

Mosad banan och jordgubbar går faktisk rätt bra att göra. Har du gelatin hemma? För om så kan du mosa jordgubbar med en liiiiten gnutta vatten, använda gelatin och lägga banan på ett lager, och gelatin"lock" på bananen exempelvis. Går att mosa banan och blanda med en gnutta vispad grädde om du har. 
om du har gelatin kan du använda smält gelatin som du vispar inn i bananmos dessutom, men då måste du vara snabb med mixandet.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

VildaVittra
6/29/15, 2:56 PM
#2

Har du grädde så kan du blanda marsankrämen med vispad grädde och på så vis dryga ut den och då få över till bananlagret.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JoannaLi
6/29/15, 3:10 PM
#3

Tack så hemskt mycket för tipsen! Vi hade gelatin hemma, och vi har bra med grädde, så nu är jag inte helt "lost" i alla fall. 🤗

Upp till toppen
Annons: