Annons:
Etikettövrigt
Läst 722 ggr
[Juel70]
5/3/15, 11:06 AM

Ej vanligt socker

Har länge velat baka kakor, bullar, göra sylt osv till en diabetiker i min familj, men vet inte vad jag ska använda för sötningsmedel. Tips?  Det ska ju inte finnas vanligt Socker i.

Annons:
OlgaMaria
5/3/15, 11:13 AM
#1

ICA Sötströ tycker jag är bra. Det innehåller stevia och erytriol som är skonsamma sötningsmedel. På förpackningen står att man ska ersätta 1 dl Socker med 1 dl Sötströ men jag tycker man kan ta betydligt mindre. Testa med hälften.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

VildaVittra
5/3/15, 11:16 AM
#2

Har ingen koll på sötningsmedel, men kan tipsa om att om du vill ha "crisp" i något bakverk eller exempelvis glass, så kan man köpa "diabeteskarameller" och krossa i morteln, då tillförs även en hel del sötma.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Juel70]
5/3/15, 12:44 PM
#3

Tack för tipsen! Ska kolla efter sötströ. Ja karameller kan nog vara läckert att ha i några kakor kanske.

[Zachapacka]
5/8/15, 6:16 PM
#4

Jag har ett recept på Socker, smör och "vitt mjöl" fria muffins. Tror att receptet kommer ifrån någon matlagnings tidning.  De smakar lite som banan kaka men mycket fräschare.

Peacemuffins
2 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
2 mogna bananer
2 ägg
lika många frysta hallon som du gör muffins (mellan 10-20 beroende på formstorlek)

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda alla torra ingredienser.
3. Mosa bananerna och rör ihop med äggen, tillsätt äggmoset till de torra ingredienserna.
4. Klicka upp i formarna och lägg på hallonen.
5. Grädda i 10 minuter (eller mer eller mindre, beroende på storlek)

Wony
5/9/15, 11:12 PM
#5

Jag brukar använda Hermesetas Lättströ, eller ICA Sötströ. Mest det förstnämnda dock. Tycker att båda ger relativt lite bismak, vilket i och för sig är svårt att undvika med sötningsmedel i allmänhet.

Upp till toppen
Annons: