Annons:
Etiketterallergivänligtveganskt
Läst 4155 ggr
MarsvinsGrisarna
2015-03-28 11:19

choklad utan kakao?

Hej, går de få fram choklad smak på nått sätt utan att använda sig av kakao/kakaosmör?

Annons:
Magi-cat
2015-03-28 11:19
#1

Carob powder.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MarsvinsGrisarna
2015-03-28 11:45
#2

Tack så jättemycket 😊 vart får man tag på detta? Tänkte överaska min pojkvän som med typ chokladbollar eller kladdkaka som han inte ätit på länge pågrund av över känslighet. Men vad innerhållinnerhåller detta då? Jag är vegan så vet du om de innerhåller nått animaliskt? 😊

Magi-cat
2015-03-28 11:49
#3

Det låter gott!

Inte helt lätt att få tag på snabbt kanske, om det inte finns i välsorterade hälsokostaffärer kanske?

Jag brukar köpa från Råvarubutiken:

http://www.ravarubutiken.se/sv/artiklar/carobpulver-raw-eko-250g.html

Carob är en baljväxt, så det borde passa veganer bra.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-03-28 11:50
#4

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VildaVittra
2015-03-28 20:15
#5

Smakar det verkligen som choklad? Jag tål ju inte koffein och det vore ju perfekt om detta funkar smakmässigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2015-03-28 21:51
#6

Smakar inte exakt som choklad, lite mer åt kolahållet. Men fullt ok, även för en chokladfantast.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
MarsvinsGrisarna
2015-03-29 01:00
#7

Tack så mycket för svaren, ska kolla upp vart jag ska köpa. Är ingen brådska 😊 borde funka för mig med då 😊 Asså lider verklige med er som inte kan äta choklad 😕

Tessen
2015-03-31 13:00
#8

Ja det är kola/choklad-smak på carob. Vill man ha lite extra kola-smak samt nyttigare så använd kokossocker, det finns också i hälsokostbutiker och på en massa sidor på internet. Det är bra för dom som inte vill äta raffinerat Socker då det görs på nektar från konosblommorna som kokas det tills det kristalliseras.

/T

[Sabina]
2015-03-31 19:48
#9

Tack för tipsen Magi-cat och Tessen, detta var en produkt jag aldrig hört talas om men som känns intressant att prova.
Icke raffinerat Socker känns något bättre än raffinerat med tanke på min diabetes

Tessen
2015-04-02 08:43
#10

Sabina - Ja om du har diabetes så är det ju bättre med oraffinerat och med lite näring kvar i till skillnad från vitt Socker. Sen att det smakar kola gör ju inte saken sämre :D Kladdkaka med kokossocker i är jättegott! Speciellt om man gör vanilj-kladdkaka så man känner lite kolasmak från sockret. Tar man då även i lite Carob så blir det kola-kladdkaka ist :D

/T

[Sabina]
2015-04-02 14:02
#11

#10 Tack Tessen! 🙂
Det låter alldeles underbart med alla dina goda tips.
Ska man unna sig något gott ibland så måste det smaka bra, så det låter som en perfekt produkt för mig på många sätt. 🙂

ZUMBA4EVER
2015-04-02 15:41
#12

Essenser är ett bra alternativ ;) köpte ett par på ett homeparty med bakgrejer  funkar i typ allt, även som arom i bubbelvatten 🙂

Tessen
2015-04-02 16:18
#13

#11 Det var så lite så!
Jag tycker att det är supergott att använda kokossocker i bakning!
Absolut ska det vara något riktigt gott om man ska unna sig något!
Jag ska baka något imorgon för att ta med hem till min mormor på lördag, varken jag eller hon firar några högtider direkt så vi ska bara äta lite lunch och fika.
Hon har nyss flyttat från ett hus ute på landet i närheten av Halmstad till en liten stad här i närheten av Skövde och hon verkar inte må riktigt bra, det är förmodligen väldigt jobbigt psykiskt att flytta ifrån ett fint, ca 100år gammalt hus med stor trädgård och inga grannar närmre än 500m bort till ett mindre hus, bara en ytterst liten gräsmatta och en altan så jag vill baka något riktigt gott för att göra henne lite glad. Vet att hon älskar lemon curd men vet inte riktigt vad jag ska baka med det.
Om du, eller någon annan, har något bra tips så är det mer än välkommet! 🙂

/T

Annons:
Upp till toppen
Annons: