Annons:
Etikettövrigt
Läst 1380 ggr
NordicSunset
2015-03-04 11:23

Karamellfärg? Snabbt svar tack!

Hej! Jag ska baka macarons idag och undrar vad för färg jag ska använda. Jag vill ha rosa men sist jag bakade med dr oetkers färg så blev de mer bruna än rosa. Vad finns det för andra märken man kan köpa av? På vanliga livsmedelsaffärer? ;)

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
VildaVittra
2015-03-04 11:25
#1

Det bruna kan bero på att de fått färg under gräddningen, då hjälper det inte vilken färg du än tar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

NordicSunset
2015-03-04 11:27
#2

#1 Fast hur får vissa till ljusrosa macarons då?

Be the best version of you.

  • Zoella
[Sabina]
2015-03-04 15:09
#3

Det bästa är att använda gelfärg när man bakar macarons och färga ganska starkt för färgen bleknar när man gräddat macaronsen.
En annan bra anledning till varför man bör använda gelfärger är att macaronsen är väldigt känsliga för konsistensförändring vilket man undviker genom att använda gelfärger då de inte innehåller lika mycket vätska (och späder inte ut macaronssmeten) som dr oetkers hushållsfärger gör + att gelfärger över lag innehåller mer färgpigment. 
Har du ingen butik i närheten som säljer gelfärger så går det snabbt och lätt att beställa från nätet.
Jag själv beställer oftast från ebay i England, då det är billigare med bakprodukter därifrån men då måste man förstås vänta ett tag tills produkterna kommer 🙂

Edit: nu såg jag att du undrade vad för färg man kan köpa i vanliga affärer, tyvärr vet jag inte det för jag har aldrig köpt där utan i bak-affärer som Tårtdecor , ebay eller direkt från tex Squires Kitchens hemsida. 
Hoppas någon kan hjälpa dig att hitta gelfärger i vanliga mataffärer (jag har inte ens tittat efter de där 😊)

Flöffo
2015-03-04 15:20
#4

Icas rosa macaron mix finns ju annars, men det är ju inte riktigt samma sak kanske.

//Flöffo

NordicSunset
2015-03-04 23:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#3 Tack så mycket för ditt svar! min pappa kollade efter gelefärger, men affären hade inga. Så han köpte vanlig karamellfärg och jag testade med det. Det gick faktiskt väldigt bra! :) Här ser vi att jag utvecklats. Bild 1 är från 2013 och den andra från idag. Riktigt nöjd!

Be the best version of you.

  • Zoella
[Sabina]
2015-03-05 08:11
#6

#5 Oj, ja där kan man tala om utveckling! Jättefina macarons blev det ju! 😍
Och fin färg också, jag är själv skeptisk till hushållsfärger och trodde de förstörde smeten för mycket men du har ju lyckats jättebra. 🙂

Annons:
IceTee
2015-03-05 17:17
#7

Geléfärger kan man köpa på panduro! Det gjorde jag, jätte smidigt!

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: