Annons:
Etikettkakor
Läst 1495 ggr
[Sabina]
1/24/15, 8:11 PM

Dina favoritsemlor?

Nu har semmeltiderna börjat. Det finns numera en massa alternativa varianter på den klassiska semlan tex finns chokladsemla, GI-semla, wienersemla, semmelwrap och till och med semmel-shake.

Vad tycker du bäst om? Själv föredrar jag den klassiska mest, tätt följt av wienersemlan 🙂

Annons:
Tarotstollan
1/25/15, 10:41 PM
#1

Jag har i stort bara testat den vanliga. Tror att jag någon gång ätit en wienersemla och en med hallonsylt men det är så länge sedan att jag inte kommer ihåg hur de smakade men de var säkert goda!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

VildaVittra
1/26/15, 8:16 AM
#2

Bara klassiska och enbart på fettisdagen. Traditionell på den fronten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mikkan01
1/27/15, 11:09 AM
#3

Nu har jag bara testat den klassiska semlan som jag är väldigt svag för, kan tänka mig att wienersemla är gott också, hade gärna testat om jag inte gick på strikt lchf. 🤤

~mikkan

leemland
1/27/15, 9:42 PM
#4

Tror faktiskt bara jag ätit vanlig semla faktiskt 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Sabina]
1/27/15, 10:10 PM
#5

Jag har, förutom den vanliga och wienersemlan, även provat på vanlijsemla och blåbärssemla men måste säga att den vanliga klassiska är godast. Ibland känns det nästan som om bagerierna vill kränga ut-och-in på sig själva för att göra något originellt men att det ändå är det klassiska som håller i längden.
Sen om det är för att den klassiska semlan har den godaste kombon eller om man föredrar den för att den smakar som semlor "ska" smaka vet jag inte riktigt. Men jag är svag för dessa bakverk 😍

Kokburra
1/28/15, 5:44 PM
#6

Jag har bara smakat på vanlig semla och vaniljsemla. Men eftersom att jag inte alls är förtjust i mandelmassa så föreslår jag vaniljsemla alla gånger, mums! Wienersemla verkar ju väldigt gott också! Det ska provas:)

Annons:
jagga-ewe
1/30/15, 8:45 AM
#7

Jag är dels inte så glad i semlor, dels löjligt konservativ, så jag brukar bara äta en, på fettisdagen. Givetvis en vanlig semla då. Dock har jag lite planer på att göra "korvbrödssemlor" i år, bara för att det var en kul idé. Fast utan hallonsylt o vaniljsås, det behöver inte se ut som korv med bröd… Jag gillar dock idén, en semla som går att bita i o går att äta gåendes. Ligger bra till att göras o ta med till jobbet.

När är fettisdagen i år, f'resten? Kan ju va bra att veta…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

VildaVittra
1/30/15, 9:25 AM
#8

17 februari.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tessen
1/30/15, 7:32 PM
#9

#7 Riktigt kul idé att göra semmelbullarna/kardemummabullarna i form av korvbröd. Otroligt mycket lättare att hålla i och äta utan att ha tallrik och sked när man ska bjuda på det så att alla inte behöver sitta samlade runt ett bord och fika ihop nödvändigtvis när man tar med sig till kollegorna på jobbet, vänner i stallet och andra ställe i olika miljöer där det blir mycket enklare och mindre kladdande med korvbrödsform på bullen!

/T

Surpan
2/5/15, 12:53 PM
#10

Vad är weinersemla? Låter fantastiskt! Jag äter inte vanliga semlor, tycker inte de är så goda.

/Surpan

[Sabina]
2/5/15, 6:49 PM
#11

#10 Wienersemla är som ett tjockare wienerbröd, frasigt och med grädde+mandelmassefyllning. God men så älskar jag semlor 🙂

Surpan
2/5/15, 7:41 PM
#12

Låter helt underbart. Det är själva bullen jag inte gillar annars.

/Surpan

Tarotstollan
2/5/15, 9:03 PM
#13

#11. Är det inte vaniljgrädde eller bara vaniljkräm i Wienersemlan och mandelmassa? Det kanske är olika på olika ställen?
Här har vi i alla fall vaniljkräm i de som man köper.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[Sabina]
2/5/15, 9:10 PM
#14

#13 De jag ätit har varit med mandelmassa och vaniljgrädde men det är nog olika på olika konditorier, kan jag tänka mig.

Tarotstollan
2/25/20, 8:00 PM
#15

Nu har jag även smakat på Nutella semla. Måste säga att det var faktiskt en liten besvikelse, hade trott att den skulle vara väldigt söt men fann den mer besk än söt. jag gillade att det var nötter på locket men det kunde de haft i grädden också tycker jag.
Kommer antagligen inte att köpa någon mera.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: