Annons:
Etikettrecept
Läst 1387 ggr
Uppkatten
2014-12-24 21:42

Marängtäcke med äggsmak?

Gjorde en paj i dag med rabarberfyllning och marängtäcke. Otroligt god, förutom att marängen inte stelnade riktigt + att marängen på vissa "fläckar" smakade ägg. Jag har aldrig tidigare upplevt att maräng smakat ägg. Vad beror det på att det smakade ägg här o där? Receptet på marängsmeten var 3 äggvitor till 1 dl Socker, jag vispade tills bunken gick att vända upp o ner, och jag gräddade pajen nästan dubbelt så länge som det stod i receptet (närmare 20 minuter istället för 10-12 som det stod i receptet). Är det ngt jag bör tänka på nästa gång jag gör den för att det inte ska smaka ägg (för den pajen kommer jag att göra om - många gånger!)? Tacksam för tips!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Odd
2014-12-24 23:47
#1

Behöll du äggsnodden i vitan innan du vispade upp dem? De löses inte upp på samma sätt och kan vara en anledning till att det smakade ägg och att du fick fläckar i smeten? 

Anledningen till att den inte stelnade ordentligt vet jag inte 🤔 Ställde du in den med en gång i ugnen eller lät du den vila en stund utanför? Kanske den inte stelnade för att du bakade den för länge? Någon annan har nog ett vettigare svar än mig!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Uppkatten
2014-12-25 00:26
#2

Äggsnodden var inget jag plockade bort. Kan testa det nästa gång och se om det gör skillnad.

Pajskalet var förgräddat 12 minuter ca. Sedan stod pajen och "väntade" några timmar innan jag fyllde den med avsvalnad rabarberröra + ngt jordgubbssylt, på med marängsmeten och in i ugnen.

Det var rätt mkt marängsmet i receptet, möjligen för mkt, och pajskalet var alltså inte varmt (o inte heller fyllningen) när jag satte in det i ugnen. Att jag lät pajen grädde extra länge berodde på att jag uppfattade att marängen var väldigt lös o "geggig" efter angiven gräddningstid. Därför satte jag in den igen. Upplevde att det blev ngt bättre men inte helt bra. Vågade sedan inte låta den stå inne längre eftersom jag inte visste riktigt hur pajbotten skulle reagera på gräddningstiden.

Såg i folks omdömen om receptet sedan tidigare att flera före mig upplevt att marängen inte stelnat ordentligt (dock var alla eniga om att det var otroligt gott ändå!). Däremot såg jag inget om att andra upplevt att pajen smakat ägg bitvis… och just den grejen vill jag förstås gärna "få kontroll" över. Då går pajen från supergod till extremt supergod! 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: